Bil

Avslører mer om Range Rover Electric

Range Rovers nye elbil nærmer seg lansering. Nå slippes langt mer informasjon, men prisbildet som tegnes gjør dette til en bil for eliten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen Motor.

Endelig er det de rikes tur. Det begynner i alle fall å nærme seg, for nå slipper Land Rover langt mer informasjon om den kommende, elektriske Range Roveren. Les videre og du får et innblikk i rekkevidden, hvor hurtig den lader, hva den faktisk kan gjøre og hvordan britene har tenkt rundt sitt lydløse luksusbeist.

Men det er også en fare for at noen blir skuffet. Dette er ikke en bil for lønnsmottakere og mellomledere. Store Range Rover med kraftige, elektriske motorer og mykt skinninteriør er for eliten. Prisbildet som nå antydes diskvalifiserer de fleste nordmenn. (Les mer om pris og levering nederst i saken)

Range Rover Electric testes i Arjeplog i Nord-Sverige, der JLR har et stort, avsperret område. Foto: Nick Dimbleby / JLR
Range Rover Electric testes i Arjeplog i Nord-Sverige, der JLR har et stort, avsperret område.

Fryses ned

Finansavisen har tatt turen til Arjeplog i Nord-Sverige, der Land Rover og mange andre bilprodusenter har sine testområder. 300 ingeniører og 120 biler fra JLR har vært innom denne sesongen. Med tilgang på lave og stabile temperaturer og store vann å boltre seg på, testes bilenes egenskaper på vinterføre. Disse egenskapene er britene fra JLR mer enn lystne til å prate om.

– Vi tester at Range Rover Electric tåler temperaturer mellom minus 40 og pluss 50 grader, sier Lynfel Own, som er sjefsingeniør hos JLR.

Mannen med det walisiske navnet refererer til bilens batteristyring som et «termisk vidunder». De hevder systemene som kontrollerer batteritemperatur, klimaanlegg og energiforbruk er det mest avanserte i verden.

Range Rover Electric må gjennomgå de samme testene som andre Range Rover-modeller. Den kjøres i de samme offroadløypene, også i Nord-Sverige. Foto: Nick Dimbleby / JLR
Range Rover Electric må gjennomgå de samme testene som andre Range Rover-modeller. Den kjøres i de samme offroadløypene, også i Nord-Sverige.

På 3D-tegningene som vises på skjermen i den lille hytta rett ved en av områdets mange innsjøer, antydes et høyst sinnrikt system av kjøle- og varmesystemer inni selve batteriet.

– Vi putter testbilene i en stor fryser og kjøler de ned til minus 40 hver dag for å teste alle systemene, sier Owen.

Første gang uten

Dette er ikke bare den første elektriske Range Roveren, men også den første som ikke har lavgirserie. Helt siden Range Rover kom på markedet i 1970, har reduksjonsgiret vært med og sørget for offroadegenskaper mange av konkurrentene bare kunne drømme om.

Riktig nok hadde første generasjon Porsche Cayenne og Volkswagen Touareg dette, men senere ble den tunge girkassen droppet. BMW har aldri levert noen bil med et slikt girsystem, men gjennom fem generasjoner har det vært standardutstyr på en Range Rover.

Kikkes det over på den kantete konkurrenten fra Stuttgart i elektrisk form, er det ikke bare fire elmotorer til å krangle deg frem i terrenget, men to lavgirserier – én for hver aksel.

Range Rover Electric ser svært lik ut som en diesel- eller bensindrevet Range Rover. Bilen på bildet er en prototype, men Land Rover sier at produksjonsbilen blir svært lik. Foto: Nick Dimbleby / JLR
Range Rover Electric ser svært lik ut som en diesel- eller bensindrevet Range Rover. Bilen på bildet er en prototype, men Land Rover sier at produksjonsbilen blir svært lik.

– Vi ble litt overrasket da vi så hva Mercedes hadde gjort, erkjenner Owen på spørsmål om hva han synes om den elektriske Geländewagen, eller Mercedes-Benz G 580, som den egentlig heter.

Sjefsingeniøren hevder imidlertid at den elektriske Range Roveren er like kapabel som en hvilken som helst annen Range Rover, og at elbilen gjennomgår de samme testene i de samme offroadløypene som Range Rover-modeller med rekkeseksere og V8-ere.

Elektriske Range Rover skal fortsatt kunne vade i 90 centimeter med vann, mens en Geländewagen «bare» klarer 85 cm.

Britenes nye gigant har to elmotorer, én på hver aksel, men det bedyres at et kløktig system for å kontrollere dreiemomentet på 850 Nm i lave hastigheter, veier opp. Elmotorene er forøvrig utviklet av JLRs ingeniører i England og samlet effekt er på 550 hestekrefter. Videre er luftfjæring også standardutstyr.

Dette sier de om rekkevidde

På ett ganske kritisk punkt later det til at elektriske Range Rover vil slå sin tyske konkurrent med god margin: rekkevidde. En G 580 har en WLTP-rekkevidde på 468 kilometer, men her vil britene ligge godt foran.

– Den er ikke typegodkjent ennå, så vi kan ikke gi noe nøyaktig tall, men du kan skrive «over 500 kilometer», sier Owen på spørsmål om rekkevidde.

Range Rover Electric får 550 hestekrefter og 850 Nm fra to elmotorer, ikke fire slik konkurrenten fra Mercedes har. Foto: Nick Dimbleby / JLR
Range Rover Electric får 550 hestekrefter og 850 Nm fra to elmotorer, ikke fire slik konkurrenten fra Mercedes har.

Hva WLTP-rekkevidden kommer til å ligge på når bilen er klar for produksjon, presiseres ikke ytterligere, men batteristørelsen avsløres å ligge på 117 kWh (netto). Også ladehastigheten ligger over det BMW og Mercedes har på markedet i dag, siden de baserer seg på 400 volt elektrisk system, og nye Range Rover er på 800 volt. Ladeeffekten er på solide 350 kW.

Pris og levering

Som bildene av prototypene i Arjeplog viser, ser ikke den elektriske utgaven annerledes og rar ut, sammenlignet med en helt vanlig Range Rover. Den elektriske utgaven blir slik sett bare nok en modell i porteføljen, der du fortsatt kan velge diesel, bensin eller ladbar hybrid.

På innsiden er det heller ikke noe bemerkelsesverdig som skiller en elektrisk Range Rover fra en med forbrenningsmotor. At dette er en modell som plasserer seg i toppen av sjiktet, er det samtidig ingen tvil om, for prisen som trekkes frem er forholdsvis frisk.

– Den skal koste som en V8 Range Rover, sier Owen.

Den modellen koster i overkant av 145.000 pund i England, tilsvarende rundt to millioner kroner inkludert britiske avgifter. Med dagens avgiftssystem på elbiler i Norge, blir med andre ord Range Rover Electric en svært kostbar bil når alt ekstrautstyret er lastet på. Den skal produseres i Solihull i England, på samme produksjonsbånd som de andre modellene.

Når bilen kan leveres til norske kunder, er dessverre fortsatt ukjent. Det ventes at elektriske Range Rover presenteres mot høsten og at leveringen begynner i 2026, men dette er ikke bekreftet.