Test av Audi A6 Sportback e-tron S line Pro quattro:

– Audi slår tilbake

Audi A6 var et begrep helt til SUV-bølgen skyldte over landet. Nå oversvømmes vi av elbiler og A6 Sportback e-tron demmer opp for de fleste.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

57 år etter at Audi 100 ble lansert og en SUV-generasjon senere er modellen som skiftet navn til Audi A6 i 1994 tilbake med stil, strøm og kjøreglede i Sportback e-tron. At bilen i tillegg har mange av de egenskapene du ønsker i en SUV gjør at den fortjener å bli vurdert.

Piksellys, lyslinje og lysende ringer er detaljer som gjør seg best i mørket.

Luftfjæringen gjør at du kan heve bilen i flere nivåer avhengig av om du skal kjøre fort og langt eller karre deg til hytta i dyp snø og på grov kjerrevei. Understellet som i tillegg er adaptivt, tilpasser seg både kjørestil og underlag underveis på en imponerende måte.

S-Line sportsratt med flat underkant og perforerte grepsoner ser bra ut og sitter godt i hendene.

Quattro

Det lar deg i tillegg sette opp bilen slik du ønsker i kjøresystemet Drive Select, enten du skal kjøre svigers til teateret, partneren til hytta eller deg selv på svingete landeveier.

Utformingen av kjørelysene kan velges i et utall oppsett ved hjelp av piksedesignet.

Kombinert med firehjulsdrift bør du komme deg frem praktisk talt overalt, selv om quattro ikke lenger er hva det var. Det vil si, quattro har historisk vært flere, systemer avhengig av plattform og motorisering, men med elbilens inntog fordeles kreftene raskt og effektivt mellom akslingene, også med bistand av ESP.

Med sommerdekk på tørr asfalt er ikke fremkommelighet det viktigste, men både komfortnivået og kjøreegenskapene kan tilpasses dagsform og underlag.

Komfortable og elektrisk justerbare seter i stoff og kunstskinn er en del av S-Line-pakken.

Stabil

Forskjellene i understellets stivhet er ikke voldsomme, men stabiliteten i svingene gjør at du kan holde hastigheten oppe, helt til de fysiske lovene setter sine begrensninger.

Audi A6 Sportback e-tron har meget tiltalende linjer.

Før det skjer kan du styre bilen presist inn i svingene og kose deg gjennom dem, før du akselererer ut med et voldsomt skyv så lenge du tør og bør. Tretrinns ESP gir deg valgfrihet når det gjelder lekenhet og risiko, men med brede dekk på 21-tommers felger er veigrepet så godt at du ikke bør strekke strikken for langt.

Førermiljøet er omfattende og brukervennlig, men noe hardplast trekker totalinntrykket litt ned.

Med 428 hestekrefter eller hele 462 i noen sekunder med Launch Mode er bilen mer enn rask nok for all normal kjøring og toppfarten på 210 kilometer i timen gjør at den blir konfiskert, hvis du blir tatt når du tester det ut i Norge og en rekke andre land.

Lekker

De fleste som velger seg en Audi A6 går for stasjonsvognen Avant, men Sportback med sin tøffe coupelignende fasong har ubetydelig mindre bagasjerom, litt lengre rekkevidde og noe høyere pris, så det blir gjerne et spørsmål om smak og behag.

Grillen er mer en plate med designdetaljer, mens den sorte undekanten i hele bilens bredde understreker at bilen er bred og lav.

Vekten på 2,3 tonn er høy, men tyngdepunktet er lavere enn i de nevnte SUV-ene, så kjøreegenskapene er bedre og rekkevidden lengre, selv om du må sette deg ned i bilen.

Til tross for litt lavere taklinje og mindre bagasjerom enn stasjonsvognen, sørger den store bakluken for at du får plass til det meste.

Bilen har i utgangspunktet hele 751 kilometers rekkevidde, men med 21-tommers felger som øker kjøregleden og en del utstyr som bedrer utseendet og komfortnivået reduseres den til 653 kilometer.

Kunstskinn og stoff kan både se og føles bra ut, men plasten nederst på dørene gjør ikke det.

Plast

Innvendig er standardsetene mer komfortable enn sportslige, utformingen lekker og utstyrsnivået høyt, men hovedinntrykket svekkes litt av en del hardplast i interiøret.

Passasjeren kan få en ekstra skjerm for å lese av informasjon og betjene komfortfunksjoner.

Det oppgraderte MMI-infotainmentsystemet, stereoanlegget med høyttalere i hodestøttene og røde bremsekalippere er en del av ekstrautstyret som gjør opplevelsen bedre.

Foruten luftfjæringen er dessuten servolukking av dører, støydempede og mørke glass samt flere S-Line designpakker standard i bilen som begynner på 829.900 kroner.

Kontrasten mellom det sorte og hvite understreker hvor bred og lav Audi A6 Sportback e-tron er.

Med ekstrautstyr ender denne bilen på 969.700 kroner. Uansett vil naboene snu seg etter bilen med isbrehvit metallic lakk og sorte detaljer, og de vil trolig legge merke til det brede gliset ditt også.