Motor

Audi Q3 – Bare glem det

Splitter nye Audi Q3 kunne blitt en skikkelig suksess i Norge, hadde avgiftsbildet sett litt annerledes ut. Listen over nye modeller du nå ikke får, begynner å bli lang.

Nye Audi Q3 rommer 488 liter i bagasjerommet, men det øker til hendige 575 liter om baksetene skyves frem
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Det er ikke så rent få nye Audi-modeller du ikke får gleden av å en gang prøvesitte i Norge. I fjor på denne tiden lanserte Audi sin nye A5 og S5 – nye navn på det som er arvtageren til Audi A4 som mange nordmenn kjenner godt. 

Kortversjon

  • Den nye Audi Q3 kunne blitt populær i Norge, men grunnet dagens avgiftsbilde importeres den ikke til landet.
  • Q3-modellene kommer som ladbare hybrider med en elektrisk rekkevidde på opptil 119 kilometer, noe som kunne fristet norske bilister tidligere.

Kortversjonen er laget med kunstig intelligens og kvalitetssikret av våre journalister.

Audi Q3 får Matrix LED-lys, og er den første bilen fra Audi som benytter såkalt micro-LED. 25.600 slike er i hver modul som måler 13 millimeter hver. Dette skal øke lysstyrken betraktelig, hevder Audi.

Mot slutten av fjoråret dukket SUV-ene Audi Q5 og SQ5 opp i helt ny drakt, sistnevnte med en heftig V6-er på 367 hestekrefter. Så ble helt nye Audi A6  med forbrenningsmotorer avduket denne våren, men nyhetene fra Audi slutter slett ikke der. Like etter at den store stasjonsvognen A6 ble presentert, viste Audi den ladbare utgaven av A5, med hele 110 kilometer elektrisk rekkevidde. 

Audi Q3 kan trekke 2,1 tonn.

Likt for alle disse modellene er at den privateide importøren Harald A. Møller ikke skal ta i dem. Det er kun det er kun én type bensinslurpende modeller som selges i Norge – i tillegg til det velkjente utvalget elbiler. 

– Audi i Norge er nesten fullelektrisk, men RS-bilene skal fortsatt importeres, fortalte Audis kommunikasjonssjef, Christine Eiken Winther til Finansavisen tidligere i år.

Voldsom rekkevidde

Nå viser Audi en av sine absolutt viktigste modeller. SUV-en Q3 er bestselger i sitt segment og har vært det i mer enn 10 år, hevder Audi. Dette skal være en særdeles energieffektiv bil, som fås med diesel- eller bensinmotor på 150 hestekrefter. 

Audi Q3 har et rent interiør uten særlig mange elementer.

Slike motoriseringer er det en god stund siden nordmenn vendte ryggen, men den ladbare utgaven av Audi Q3 kunne vært riktig så interessant. I alle fall for noen år siden. De to modellene heter Audi Q3 SUV e-hybrid og Audi Q3 Sportback e-hybrid. Sistnevnte har en med coupéaktig fasong. 

Det ligger i navnet at dette er ladbare hybrider, med elektrisk rekkevidde på henholdsvis 119 og 118 kilometer. Det betyr at norske bilister kunne kjørt elektrisk store deler av tiden, men hatt en bensinmotor i bakhånd til de virkelig lange turene. Den kombinerte motoreffekten ligger på 272 hestekrefter.

Den ladbare hybriden kan kobles til en hurtiglader. Effekten er på 50 kW.

Så mye starter den på

Siden Audi Q3 ikke skal selges i Norge, er det naturligvis ingen priser å forholde seg til. I Tyskland starter innstegsmodellen med 150 hestekrefters bensinmotor på 44.600 euro, tilsvarende drøyt 530.000 kroner inkludert tyske avgifter. 

Siden første generasjon Audi Q3 kom i 2011, er det solgt 4.072 nye biler i Norge. Det gjør Q3 til den 9. mest populære Audi-modellen siden 2011, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). 

Madeira brown metallic, static shot, interior, detail: MMI touch display

Av konkurrenter er det mest nærliggende å se på BMW X1, som det er registrert hele 13.637 stykker av siden 2011. Hos Mercedes-Benz er det SUV-en GLA som konkurrerte mot Audi Q3. Denne er det registrert 3.179 av ifølge OFV.