Bil
Audi e-tron GT quattro: Saftig rekkevidde – mye lavere pris
Med gigantbatteri og heftig rekkevidde, lanserer Audi en ny og billigere utgave av sin elektriske sportsbil. Her er Audi e-tron GT quattro.

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen Motor.
Audi e-tron GT kom litt i skyggen av Porsche Taycan, selv om Audis konkurrerende modell må sies å være et høyst verdig alternativ. Som kjent bygger Porsche Taycan og Audi e-tron GT på samme plattform, med mange likheter.
Alle modellene har fått et ansiktsløft med større batteri og bedre rekkevidde, men nå lanserer Audi en ny innstegsmodell som blir rimeligere. Og på tross av den lavere prisen er det fortsatt godt med motoreffekt, stort batteri og solid rekkevidde.

Kraftig og rask
Den nye modellen heter Audi e-tron GT quattro, og har som navnet peker på fortsatt firehjulsdrift. Motoreffekten er på friske 503 hestekrefter, eller 585 hestekrefter ved launch control. 0 til 100 kilometer i timen skal gå unna på 4,0 sekunder.
Startprisen er på 999.990 og salgsstart er nå i mai, opplyser Audi-importør Harald A. Møller.
Fra før tilbyr Audi modellene S e-tron GT til 1.199.900 kroner, RS e-tron GT til 1.399.000 kroner og mektige RS e-tron GT Performance til 1.599.900 kroner. Sistnevnte har hele 925 hestekrefter.
Hos Porsche er nærmeste Taycan-konkurrent med sammenlignbare ytelser modellen 4S som har firehjulsdrift. Denne har motoreffekt på 598 hestekrefter og skal klare 0 til 100 på 3,7 sekunder. Imidlertid koster den fra 1.276.518 kroner.

Stort batteri – raus rekkevidde
Selv om Audi e-tron GT quattro er innstegsmodellen, har den et batteri på 97 kWh (netto), som gir en WLTP-rekkevidde på inntil 622 kilometer. Ladeeffekten er på maksimale 320 kW og det hevdes å være mulig å lade opp 285 kilometer på ti minutter, ifølge Audi.
Audi e-tron GT quattro vil produseres ved Audi Sport GmbH Böllinger Höfe i Neckarsulm, med produksjonsstart i midten av juni.