Bil

Åpner for å selge bensin- og dieselbiler igjen

Norges største bilimportør er ikke fornøyd med statsbudsjettet.

Importøren av Volkswagen kuttet ut alle ikke-elektriske personbiler fra 1. januar i år. Men nå vurderer de å reversere dette.
Publisert Sist oppdatert

(Artikkelen er først publisert av Broom): Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025 inneholder ingen avgiftsøkninger på biler med bensin- og dieselmotor. Det reagerer Norges største bilimportør, Harald A. Møller AS, sterkt på:

Etter fremleggelsen av regjeringens forslag til statsbudsjett, åpner Volkswagen Norge nå for å re-lansere fossile modeller som Volkswagen Golf, Passat og Polo i det norske markedet.

Det skriver importøren nå, i en pressemelding.

Dette skjer etter at Harald A. Møller-sjef Ulf Tore Hekneby i forrige uke var ute i Dagrevyen med et veldig klart budskap:

Fullelektrisk fra 1. januar

– Markedet har 10-20 prosent fossilt innslag. Det kan vi ikke leve med, sa Hekneby der.

Da fortalte han også at VW ville vurdere å endre strategien sin i Norge, hvis ikke politikerne skjerpet avgiften på biler med utslipp.

Nå viderefører de altså dette:

– Vi gjorde Volkswagen personbil til et fullelektrisk merke allerede fra 1. januar i år, med tro på at også regjeringen sto ved 2025-målet. Nå er budsjettforhandlingene og SV siste mulighet til å nå elbilmålet, samtidig som vi tvinges til å vurdere å gjenoppta salget av Volkswagens personbiler med forbrenningsmotor, sier Hekneby.

LES MER: Truer med å selge fossilbiler – ber om økte avgifter

Faset ut folkekjær modell

Han legger til:

– Vi ville gå foran og vise at det gikk an, men næringslivet kan ikke løse dette alene. Myndighetene må også vise at de mener alvor med målet. Utvalget er godt nok nå til at alle nybilkunder kan velge en fullelektrisk personbil, men avgiftene må bidra til de politiske målene. Altså må det koste stadig mer å slippe ut enn å ikke gjøre det.

Harald A. Møller er importør av personbilmerkene Volkswagen, Audi, Skoda og Cupra, i tillegg til Volkswagen Nyttekjøretøy, Det fikk stor oppmerksomhet da Harald A. Møller besluttet at Volkswagen personbil skulle bli et fullelektrisk merke i Norge allerede fra 1. januar i år.

Med det faset importøren også ut den folkekjære modellen Golf.

Toppsjef advarer mot mer avgifter på elbiler

Kjøper inn til bilutleie

– Regjeringens forslag til statsbudsjett kan leses som at man har gitt opp troen på at politikk fungerer, på skuldrene av all den politiske viljen som er investert på vei mot 2025-målet. Avgiftssystemet slik det fremstår nå åpner for en fossilandel på 10 til 20 prosent. Om regjeringen er tilfreds med det, kan ikke vi sitte stille og se på at konkurrentene våre boltrer seg fritt i den delen av markedet, sier Hekneby.

I tillegg til avgiftsnivået for nybilkjøpere, er Harald A. Møller opptatt av at regjeringen bør se på hindre for elektrifisering av bilutleie-markedet.

– I dag er det slik at bilutleie- og bildelingsselskaper fortsatt kjøper inn fossile biler i relativt store volumer, ganske enkelt fordi det lønner seg. Denne rariteten i avgiftssystemet er regjeringen gjort kjent med, men det skorter på viljen til å gjøre noe med det, mener Hekneby.

Enorm fossildominans: – Dette er virkeligheten