Bil

Advarer: Nye biler kan bli raskt gamle

Mener bilbransjen må være obs på konsekvensene.

OPPGRADERT ETTER SEKS MÅNEDER: Zeekr 001 er et eksempel på hvor raskt utviklingen går. Etter bare få måneder får den flere oppgraderinger.
Publisert Sist oppdatert

(Artikkelen er først publisert av Broom): Mens bilsalget er nede i en bølgedal i mange markeder, er innovasjonstakten høyere enn noen gang.

Stadig dukker det opp nyheter om mer effektive motorer, systemer og større batteripakker med rekkevidder og ladehastigheter som for kort tid siden virket som en utopi.

Men denne raske utviklingen har også en bakside. Bilkjøpere kan nemlig oppleve at bilen de nettopp har kjøpt for mange hundre tusen kroner, vil oppleves som gammel etter kort tid.

Oppdatert kort tid etter lansering

Det svenske nettstedet Carup trekker fram Zeekr 001 som et godt eksempel. Etter bare seks måneder ble modellen oppgradert med sterkt forbedret maskin- og programvare, samt nytt batteri som lover voldsom ladefart. Annonseringen har ført til kraftig kritikk fra kinesiske Zeekr-kunder, skriver nettstedet.

Førstegenerasjon Zeekr 001 er forøvrig allerede tilgjengelig i Sverige, og i løpet av året kommer merket også til Norge, men det er usikkert hvilken generasjon som blir tilgjengelig her.

Bak Zeekr står forøvrig Geely, som også har Volvo og Polestar i sin modellportefølje.

Får nytt superbatteri: Fjerner nesten all ventid ved laderen

Advarer mot konsekvensene

Denne voldsomme utviklingstakten kan fort bli et problem som bilprodusentene må ta innover seg, mener styrelederen og grunnleggeren av den kinesiske bilprodusenten Nio, William Li.

– I smartbilenes tid er den raske utviklingen av kjøretøykonfigurasjoner et stort problem som bransjen står overfor. Produsentene må ta hensyn til eksisterende kunders behov nå de lanserer nye produkter, sier Li til den kinesiske avisen Yicai Global.

Han mener at produsentene må tenke mer systematisk, og lage langsiktige planer for blant annet programvareoppdateringer, og på den måten bidra til at kundene ikke opplever å sitte med en gammel nybil etter bare få måneder.

– Bilprodusenter må kommunisere med kundene når de ruller ut oppgraderinger for ikke å ekskludere gamle kunder, og for å stabilisere restverdien på brukte biler, sier Li.

Han mener det er viktigere enn tidligere å være oppmerksom på endringene i brukeretterspørselen. Det skal ikke så mye til før at tilliten forsvinner, og kunden velger noe annet neste gang.

– Man vinner tillit og støtte fra kundene gjennom non stop innovasjon og optimalisering av tjeneser, påpeker Li.

HOLD DEG OPPDATERT: Meld deg på Brooms nyhetsbrev

Taper penger

Nio står forøvrig foran store økonomiske utfordringer selv. Bare i første kvartal i år tapte de nærmere 10 milliarder kroner, og har måttet justere ned ambisjonene – blant annet gjennom en stor nedbemanningsrunde.

Selskapet har investert tung i en teknologi som lar bileierne bytte batteri istedenfor å lade. Dette skjer ved hjelp av roboter på egne batteribyttestasjoner.

Dette er investeringer bilprodusenten håper de vil tjene penger på på sikt, men da krever det at Nio selger nok biler. Per 1. august hadde de solgt 107.924 biler i 2024, som er en økning på 43,9 prosent i forhold til samme periode i fjor. De fleste bilene gikk til kinesiske kunder.

2024 blir sett på som et svært viktig år for Nio og et år de bør nærme seg positive resultater. I senere tid har de roet tempoet på etablering i nye markeder, de har også kuttet i antall ansatte for å få bedre kontroll over økonomien.

Nå vil de ha slutt på Kina-avhengigheten