Bil

Advarer nordmenn på elbilferie i Europa

Mange legger ut på langtur i god tro. Hvis de får trøbbel underveis og trenger reparasjon, kan ferien være over.

Mange nordmenn reiser til Tyskland av den enkle grunn at der kan man få kjøre fort og teste toppfarten på bilen på Autobahn: – De aller fleste sjåfører og biler takler overgangen til høye hastigheter bra, men motorhavari i fremmed land på sterkt trafikkerte veier oppleves gjerne mer dramatisk enn hjemme i Norge, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.Men
Publisert Sist oppdatert

– Her til lands er reparasjon av elbil en vanlig dag på jobben for bilverkstedene. Slik trenger det ikke å være i enkelte europeiske land. Det kan ta lang tid å få tak i deler, og i enkelte tilfeller må elbilen fraktes langt for å få den reparert, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

I en pressemelding fra selskapet vises det til 500 saker fra Europa utenom Norden. Stadig flere av henvendelsene gjelder elbileiere som får ferien ødelagt etter motorhavari.

– Det er kjedelig å få ferien ødelagt

Tips før langturen med bil

Nok olje, fersk bremsevæske, gode dekk og et oppladet batteri, er ting som bør være på plass før du drar i vei.

Følg serviceintervallene til bilen. Ha også service først hvis bilen begynner å trekke på årene og det er lenge siden forrige gang.

Husk å låse bilen forsvarlig, og ikke oppbevar bagasje i bilen som tyver kan finne interessant. Tøm bilen før tyven gjør det. De fleste hoteller har bagasjeoppbevaring som du kan bruke både før og etter inn- og utsjekking.

I tide før avreise bør du bestille et såkalt Grønt kort av forsikringsselskapet, som er et bevis på at du kjører i bil som er forsikret. Det kan du vanligvis enkelt gjøre via nettsiden til selskapet ditt.

(Kilde: Forsikringsselskapet If)

– I sommermånedene får vi inn flere saker med alvorlige bilhavarier som kanskje kunne vært unngått dersom serviceintervallene var blitt fulgt. Det er kjedelig å få ferien ødelagt på grunn av at bilen bryter sammen på Autobahn, sier Clementz.

Nordmenn er i verdenstoppen når det gjelder elbiler. Med stadig økende rekkevidde, tar flere nordmenn sjansen på å legge ut på lengre reiser utenfor Norge. Feriemål som Spania, Nord-Italia og Sør-Frankrike er ikke uvanlig for elbileiere.

Landene på skadetoppen

Sverige, Danmark og Tyskland er landene hvor det oftest oppstår trøbbel på veien, tett fulgt av Frankrike og Italia. Men noen tar sjansen og reiser enda lenger.

Motorhavari på grunn av for høye hastigheter over lang tid, som på den tyske Autobahnen, er ikke uvanlig.

– I fjor hadde vi en forsikringskunde som hadde kjørt elbilen til Tyrkia, og trengte verkstedhjelp der, sier kommunikasjonssjefen i If.

Clutch, svinghjul, turbo, høytrykkspumpe, dieselinjektor

Blant utfordringene som går igjen hos forsikringsselskapene, er startproblemer, innbrudd i bilen, bulking og utelåsing fra egen bil.

– Typiske bilskadesaker i utlandet er clutch- og svinghjulhavarier, trøbbel med turboen eller feil på høytrykkspumpe og dieselinjektorer, ifølge kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.