Bil
Advarer nordmenn på elbilferie i Europa
Mange legger ut på langtur i god tro. Hvis de får trøbbel underveis og trenger reparasjon, kan ferien være over.
– Her til lands er reparasjon av elbil en vanlig dag på jobben for bilverkstedene. Slik trenger det ikke å være i enkelte europeiske land. Det kan ta lang tid å få tak i deler, og i enkelte tilfeller må elbilen fraktes langt for å få den reparert, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.
I en pressemelding fra selskapet vises det til 500 saker fra Europa utenom Norden. Stadig flere av henvendelsene gjelder elbileiere som får ferien ødelagt etter motorhavari.
– Det er kjedelig å få ferien ødelagt
– I sommermånedene får vi inn flere saker med alvorlige bilhavarier som kanskje kunne vært unngått dersom serviceintervallene var blitt fulgt. Det er kjedelig å få ferien ødelagt på grunn av at bilen bryter sammen på Autobahn, sier Clementz.
Nordmenn er i verdenstoppen når det gjelder elbiler. Med stadig økende rekkevidde, tar flere nordmenn sjansen på å legge ut på lengre reiser utenfor Norge. Feriemål som Spania, Nord-Italia og Sør-Frankrike er ikke uvanlig for elbileiere.
Landene på skadetoppen
Sverige, Danmark og Tyskland er landene hvor det oftest oppstår trøbbel på veien, tett fulgt av Frankrike og Italia. Men noen tar sjansen og reiser enda lenger.
Motorhavari på grunn av for høye hastigheter over lang tid, som på den tyske Autobahnen, er ikke uvanlig.
– I fjor hadde vi en forsikringskunde som hadde kjørt elbilen til Tyrkia, og trengte verkstedhjelp der, sier kommunikasjonssjefen i If.
Clutch, svinghjul, turbo, høytrykkspumpe, dieselinjektor
Blant utfordringene som går igjen hos forsikringsselskapene, er startproblemer, innbrudd i bilen, bulking og utelåsing fra egen bil.
– Typiske bilskadesaker i utlandet er clutch- og svinghjulhavarier, trøbbel med turboen eller feil på høytrykkspumpe og dieselinjektorer, ifølge kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.