Personlig økonomi
37.500 kroner mer i moms – nå kan også bomrabatten ryke
De fleste nye elbiler får 37.500 kroner mer i moms neste år. Samtidig åpner regjeringen for at elbiler kan miste bomfordelen.
Regjeringen vil redusere inntektsskatten i 2027. For en person med 750.000 kroner i årsinntekt er lettelsen anslått til rundt 7500 kroner.
For dem som skal kjøpe ny elbil, går regnestykket samtidig i motsatt retning.
Grensen for momsfritak skal ned fra 300.000 til 150.000 kroner. For en elbil som koster mer enn 300.000 kroner, innebærer det 37.500 kroner mer i merverdiavgift.
Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening mener avgiftsøkningen vil merkes godt av familier som står foran sitt første elbilkjøp.
– Avgiftsøkningen vil være klart større enn lettelsen i inntektsskatt, sier Bu til ABC Nyheter.
Hun tror det vil få noen til å handle tidligere enn planlagt.
– Vi tror derfor mange forbrukere nå vil benytte anledningen til å kjøpe elbil før nyttår.
Vil åpne for full bomtakst
Senere onsdag kom det en nyhet som berører dem som allerede eier elbil.
Regjeringen foreslår ifølge Elbilforeningen å åpne for å fjerne miljøtaksten for elbiler i bompakken på Nord-Jæren.
I dag kan lette elbiler maksimalt ilegges 70 prosent av den ordinære bomtaksten. På Nord-Jæren ligger elbiltaksten allerede på dette nivået.
Forslaget åpner for at elbiler på Nord-Jæren kan miste denne fordelen og betale samme bomtakst som bensin- og dieselbiler.
– Dette er en gigantisk bompengesmell både for de som har kjøpt elbil i god tro, og de som fremdeles skal overbevises fremover. Mange skal vurdere å kjøpe brukt elbil fremover, og dette hjelper på ingen måte dem, sier Bu.
Elbilforeningen mener forslaget på Nord-Jæren i praksis innebærer at regjeringen går bort fra den nasjonale regelen om at elbiler maksimalt skal betale 70 prosent av fossilbiltaksten.
Foreningen ber Stortinget stanse endringen.
– Regjeringen velger med dette å gå bort fra prinsippet om at forurenser betaler. Vi forventer at Stortinget rydder opp i dette i forhandlingene om statsbudsjettet, sier Bu.
Ventet avgiftsøkning
Ved behandlingen av statsbudsjettet for 2026 ba Stortinget regjeringen redusere grensen for momsfritak fra 300.000 til 150.000 kroner i 2027, og deretter fjerne fritaket helt i 2028.
Bu understreker at momsøkningen derfor ikke kommer overraskende.
– Det betyr en avgiftsøkning for de fleste nye elbiler på 37.500 kroner. Det er ingen tvil om at det er en kraftig økning, og en tilsvarende økning er ventet i 2028.
Foreningen reagerer sterkere på at avgiftsøkningen kommer samtidig som regjeringen åpner for å svekke bomfordelen.
Da ABC Nyheter intervjuet Bu tidligere onsdag, understreket hun hvor viktig nettopp denne fordelen er.
– De fleste steder tar man inn maks av det man kan. Det er helt avgjørende at den regelen ikke tukles med.
Kort tid senere kom altså regjeringens forslag om Nord-Jæren.
– Resten skal også med
Bu mener at høy elbilandel i nybilsalget ikke betyr at økonomiske fordeler har utspilt sin rolle.
– Vi har nå klart å overbevise over én million bileiere om å velge elektrisk, men resten skal også med og mange av disse kommer til å velge bruktbil. Derfor må politikerne vise forbrukerne at de kan stole på klimapolitikken – og ikke straffe med økte avgifter med en gang de har valgt utslippsfritt.
Les også: Dette betyr statsbudsjettet for lommeboka
Advarer mot billigere bensin og diesel
Foreningen advarer samtidig Stortinget mot å kombinere høyere avgifter på elbiler med lavere avgifter på fossilt drivstoff.
Flere partier har tatt til orde for å redusere avgiftene på bensin og diesel.
– Når de aller fleste nye elbiler får 37.500 kroner, må vi i alle fall advare Stortinget mot å samtidig kutte i avgiftene på fossilt drivstoff. Det vil være baklengs klimapolitikk, sier Bu.
Elbilforeningen er fornøyd med at elektriske varebiler får fritak fra trafikkforsikringsavgiften.