Livsstil
10.000 har kjøpt den – enkelte er nådeløse
ZS markerte MG-comebacket i Norge.
(Artikkelen er først publisert av Broom): ZS EV var comebackmodellen for MG på det norske markedet, og bilen vakte kraftig oppsikt for sine spesielt lave priser da den ble lansert på tampen av 2019. «Riktig» størrelse, bra med utstyr og oppsiktsvekkende lave priser sendte MG ZS EV rett inn på 10-på-topp i 2020, med hele 3720 biler registrert.
Salget var bra også i 2021, og per august 2025 er det registrert mer enn 10.000 eksemplarer i Norge.
I den senere tid har modeller som Marvel R og spesielt MG4 overtatt rollen som merkets bestselger her i landet. Nå er forventningene ekstra store til nye MGS5, som ser ut til å bli en naturlig etterfølger til ZS EV – selv om sistnevnte fortsatt er på programmet.
Erstatter storselger - sjekk prisen
Tøff konkurranse
Det som ganske raskt kom til å bremse interessen for MG ZS EV, var den svært så moderate rekkevidden. Selv i 2020 var en rekkevidde under 300 kilometer svært beskjedent, og ladetiden var heller ikke all verden å skryte av.
Da bilen ble oppgradert for et par år siden, ble det rettet ganske kraftig på dette. Batteriet, som opprinnelig var bare 44,5 kWt, er nå på 72,6 kWt (brutto). Dermed har oppgitt rekkevidde økte fra 263 km til 440 km, og også ladetiden er forbedret.
MG ZS EV har også levd et tøft liv konkurransemessig, med trendsetteren Nissan Leaf og salgssuksessene Hyundai Kona og Volkswagen ID.3 som viktige konkurrenter.
Innen rekkevidde
På bruktmarkedet ligger det nå mange MG ZS EV ute for salg. På Finn.no er det hele 242 biler å velge blant. Prisene spenner fra rundt 115.000 til 330.000 kroner, avhengig av kjørelengde og tilstand. Av 2020- og 2021-modeller er det mye å velge i under 200.000 kroner. Dette betyr at MG ZS EV er innen rekkevidde for svært mange som trenger en rimelig og rommelig familiebil.
For å finne ut litt mer om hvorvidt denne bilen kan sies å være et smart kjøp brukt, har vi gått til seksjonen her på Broom som heter «Eierne mener.»
Latterlig billig i forhold til hva man får for pengene
Mye bil for pengene
Her har mer enn 14.000 norske bileiere lagt igjen en vurdering av sin bil. Noen med korte kommentarer i tillegg – andre igjen utdyper mye mer i detaljer om hvordan eierforholdet har vært.
Hva mener så de som eier første generasjon MG ZS EV om bilen sin? Fasit er at de aller fleste er rimelig godt fornøyde, og synes de har fått mye bil for pengene.
Men det finnes absolutt også noen unntak – og enkelte av dem er svært lite fornøyde. Bilen oppnår uansett en gjennomsnittskarakter på 7,6 av 10 oppnåelige poeng.
Helt kongebil
Mange eiere gir MG ZS EV godt skussmål:
«Veldig fornøyd. Bilen fungerer godt i hverdagen og på kortere hytteturer.»
«Veldig mye bil for pengene. Super familiebil hvis man trenger god plass. God rekkevidde, og man får den rekkevidden som er annonsert. God byggekvalitet.»
«Veldig godt fornøyd.»
«Mye bil for pengene. God plass, gode seter. Driftssikker, og gjerrig på strømmen ved normal kjøring.»
«Har hatt 2021-modell i snart 3 år. Kjempefornøyd med bilen. Den eneste feilen jeg har hatt med den er at lyset på ladeuken har sluttet å virke.»
«Helt konge bil! Ingenting å utsette på denne i forhold til hva man får for pengene.»
Enda mer bil for pengene - men en ting må du huske
Møkklei
At det er en sammenheng mellom pris og hva man får, tyder flere tilbakemeldinger om denne bilen på. Snittkarakteren er ikke all verdens høy – og de som er misfornøyde, er ofte VELDIG misfornøyde!
«Har prøvd å heve kjøpet fordi det er sinnssykt mye feil med bilen - og disse fikser de aldri! Møkklei hele bilen og plassen jeg kjøpte den på!!!»
«Jeg er skuffet over både kvaliteten på bil og service. Det er langt fra hva jeg forventet, og jeg håper andre er mer forsiktige når de skal kjøpe en MG.»
Makkverk
«En totalt elendig bil, STYR UNNA!! Kina-dritt på sitt verste!!»
«Livsfarlig på vinterføre. Elendig rekkevidde. Ekstremt mange feilmeldinger. Når det er kaldt lader bilen dårlig. Elendig rekkevidde om vinteren, og vi har ca 3 vintermåneder i Norge, så det sier alt. Ikke kjøp denne bilen!»
«Ja… hvor skal man begynne? Her er det bare å finne frem kaffen, for nå ryker både 10- og 14-pausen. Dette er vel noe av det største makkverket som har rullet ut og/eller kommet halvfabrikert ut fra et samlebånd i fjerne østen.»
Klikk her for å lese hva alle eierne av MG ZS EV mener
Nesten 50 mil
Noen har satt seg ekstra godt til rette, og deler mange erfaringer med andre:
«Masse bra bil for pengene. 100.000 kroner billigere enn konkurrentene. MG på laveste utstyrsnivå har ryggesensor og ryggekamera, cruise kontroll, MG pilot, LED lykter. Lakkjobben hos MG kostet 6.000,- for alle farger. Det eneste de var skikkelig overpriset på, var tilhengerfeste som kostet 17.500 kroner. Så den danker ut flere toppmodeller på utstyr for min del. Rekkevidden er ærlig, fikk nesten 50 mil på en god sommerdag, og ned i 35 mil på vinterføre - kjører aldri ned til 0 prosent, så får jo aldri vite hvor langt den faktisk kan gå.
Overraskende lavt forbruk
God å kjøre, jeg har sett en del kritikk på at den er «hoppete», men jeg aner helt ærlig ikke hva de snakker om. Ligger godt i veibanen, føler at jeg og barna er trygge. Masse bagasjeromplass. Setene er for enhver smak, så ikke kjøp denne usett, setene kan jeg være enig i at føles trange, men kjørte 80 mil en dag, og det gikk kjempefint.
Synes bilen er kjempegod å kjøre og holder seg godt på veien.
Dette er ikke kremen av kremen, men alt er solid og slitesterkt, og den knuser jo konkurrentene om man skal tenke pris. Her er det masse bil for pengene, og forbruket er overraskende lite til å være en så stor bil.