Politioverbetjent advarer mot sparkesykkel-vinter

Elsparkesyklene skaper mye glede og mange skader.
Elsparkesyklene skaper mye glede og mange skader. Foto: Geir Olsen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

VOI vil fortsette tilbudet gjennom vinteren så langt det lar seg gjøre, mens Lime er i tenkeboksen. – Jeg lurer på hvem som skal ta vurderingen en frostmorgen, spør politioverbetjent Finn Erik Grønli.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne vinteren blir den første med et stort omfang av elsparkesykler i bruk i norske byer etter at reglene for utleie ble liberalisert. Bruken har tatt helt av, og doningene er svært populære, spesielt som erstatning for kortere bussturer.

Følgelig ble det flere skader. I april og mai var det i Oslo 1,2 skader per døgn, som økte til over 2 per døgn i juni, ifølge tall fra Oslo legevakt. I juli gikk skadefrekvensen opp til 4,8 per døgn. Av 337 skader til og med juli var 21 alvorlige.

Finn Erik Grønli, politioverbetjent ved Trafikkorpset i Oslo advarer mot stort skadepotensiale også i vinter hvis folk fortsetter å bruke elsparkesyklene like mye.

– Gummihjulene er ikke egnet for å dra ut en frostmorgen. Elsparkesykkel er ikke et egnet redskap å ta seg en kjøretur med i frost og snø, sier han til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han mener elsparkesyklene bør fjernes fra gatene i vintermånedene.

– Ja, det mener jeg. Hvis vi skal ha den samme tilgjengelighet om vinteren er det en bekymring for oss i politiet, sier Grønli.

Han håper at utleiere har en plan for hvordan de skal håndtere værforholdene i norske byer.

Les også: Dale vil ha slutt på parkeringskaos for elsparkesykler

Fortsetter gjennom vinteren

Svenske VOI har ingen planer om elsparkesykkelfrie vintermåneder. På tross av at elsparkesyklene fått kritikk både i Stockholm og Helsingfors, på grunn av ulykker og at de hindrer snøryddingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I Sverige lanserer også VOI egne vintermodeller. Men foreløpig er det ikke planer om dette i Norge.

– Vi vil fortsette driften i vintermånedene for å tilby tjenesten vår til folk. Vi kommer til å følge nøye med på været hver eneste dag. Skulle det være perioder der været eller føret gjør det utrygt for de som skal bruke elsparkesyklene våre, vil vi ikke sette elsparkesyklene ut i gatene, sier Kristina Hunter Nilsson, kommunikasjonssjef i VOI.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi forplikter oss til å sørge for at vinteren blir god for de som skal bruke elsparkesyklene våre samt for andre trafikanter og for Oslo generelt, sier hun.

Vurderer redusert drift

Verdens største sparkesykkelutleier, Lime, går nå gjennom planene sine for vinteren, og vil komme med mer nytt de kommende ukene.

– Sikkerhet er alltid førsteprioritet. Vi overvåker været nøye, og er alltid klare til å reagere på værforholdene, sier Niklas Joensen, leder av Lime i Norden.

– Hva med batteriene, vil de holde i kulda?

– Batteriene blir ikke skadet av Nordisk vinter, men kan utlades raskere i svært kaldt vær, svarer han.

Lars Christian Grødem-Olsen, daglig leder i Tier Oslo, sier de vurderer en redusert mengde sparkesykler om vinteren og justere driften om været ikke tillater sikker drift.

– Sikkerhet kommer alltid først. Ved værendringer som går utover sikkerheten vil vi begrense eller til og med helt stoppe tjenesten vår, siden sikkerheten til brukerne våre er vår høyeste prioritet, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skeptisk

Grønli stiller spørsmålstegn ved hvordan vurderingene skal tas og om utleiere klarer å reagere raskt nok.

– Hvem er den som skal ta vurderingen? Er det de som sitter i Sverige og Tyskland? Det er mørkt, plutselig kan det komme snø og regn og frost om morgenen. Det er en bekymring, sier han.

– Det stilles heller ikke noe krav til førerbevis, alder og verneutstyr. Smeller noen hodet i asfalten så kan det være over og ut.

Vil ikke spane på elsparkesyklister

– Hva med å oppfordre folk til å ta det ekstra rolig og be dem vurdere om det er trygt å kjøre?

– Du snakker om menneskelig natur. Hvorfor skjer det trafikkulykker, selv med alle reglene på plass? Det er svært sjeldent noe galt med bilen eller veien. Det er mennesket som er feilkilden. Feilvurderinger, ruspåvirkning og aggressiv kjøreatferd.

– Hva med å passe på at elsparkesyklister følger reglene. Er ikke det din jobb?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det får være måte på hva politiet skal drive med. Hvis politikere kommer med ekstra bevilgninger så, kan vi drive ekstra forebyggende arbeid, men når det gjelder kontroller, så har politiet enormt med andre oppgaver. Jeg kan vanskelig se for meg at vi skal prioritere å spane på elsparkesyklister i Bogstadveien. Men vi har grepet inn mot ting som kjøring på rødt lys når vi bevitnet det, sier han.