Plastikkirurg1 legger seg flate etter kritikkSigrid (20) om plastikkirurgene: – Jeg håper de har lært av det

Sigrid Marie Bråthen (20) la ut et bilde sammen med sin søster på Instagram. Klinikken Plastikkirurg1 kommenterte bildet.
Sigrid Marie Bråthen (20) la ut et bilde sammen med sin søster på Instagram. Klinikken Plastikkirurg1 kommenterte bildet.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere unge jenter har fått kommentarer av plastikkirurger på Instagram. Nå beklager de.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De siste ukene har Plastikkirurg1, en klinikk som driver med plastisk kirurgi i Bergen, fått mye omtale for hvordan de har markedsført seg på sosiale medier.

I juni fortalte Sigrid Marie Bråthen (20) fra Trondheim hvordan hun fikk uønsket oppmerksomhet fra selskapet etter hun la ut et bilde av seg selv og søsteren på bildedelingstjenesten Instagram.

Selskapet kommenterte med en emoji og flere utropstegn.

– Jeg viste kommentaren til foreldrene mine fordi jeg reagerte på det. Det var jo merkelig at de var inne på min bruker. Pappa, som selv er lege, ble veldig betenkt og søkte opp profilen. Der var det fullt av bilder med lettkledde jenter med store pupper. Han reagerte på at profesjonelle leger kunne markedsføre seg på denne måten, sier hun til ABC Nyheter.

Faren henvendte seg til klinikken på sosiale medier, men fikk aldri svar.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Unge helt ned i 12-årsalderen vil endre på utseendet sitt

«✔️Nice Photo💪 ...»

Etter at saken om Bråthen og søsteren ble kjent, har Bergens Tidende omtalt at jenter helt ned i 14-års alderen har blitt kontaktet av kirurgene på Instagram.

I en melding til en 14 år gammel jente fra Hordaland, skrev kirurgene: «✔️Nice Photo💪 ...».

– Det blir helt feil når plastiske kirurger gjør dette. Når unge jenter får kommentarer, kan de fort klikke seg inn på profilen fra avsenderen og tenke at de var inne på brukeren deres for at de mener det er noe feil med kroppen deres. Det kan hende at de blir mer usikre på seg selv. Det blir dumt å markedsføre seg selv på den måten, sier 20-åringen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bergens Tidende har i flere uker forsøkt å få en kommentar fra selskapet om deres bruk av sosiale medier. Onsdag sendte selskapet ut en pressemelding der de beklager.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Plastikkirurg1 beklager at vi har benyttet Instagram uheldig og på en lite skjønnsom måte. Særlig vil vi beklage til de enkeltpersoner som har mottatt kommentarer på sosiale medier direkte fra Plastikkirurg1», skriver daglig leder i Plastikkirurg1, Tom Inge Ørner, i en pressemelding som Bergens Tidende først omtalte.

Les også: – Uaktuelt med forbud mot solarium

Glad for beklagelse

Selskapet skriver i pressemeldingen at det er en ekstern aktør som har drevet kontoen, men at de tok affære da de ble kjent med saken.

«I forbindelse med driften av vår Instagramkonto var det benyttet såkalte «automated comments» for å øke synligheten av vår Instagram-konto. «Automated comments» blir lagret automatisk uten at vi eller vår leverandør har lagt inn disse kommentarene personlig. Vi ser at det var dårlig skjønn fra vår side å bruke denne typen løsninger», skriver han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Sigrid Marie Bråthen (20) er glad for at Plastikkirurg1 har beklaget markedsføringen. Foto: Privat
Sigrid Marie Bråthen (20) er glad for at Plastikkirurg1 har beklaget markedsføringen. Foto: Privat

Bråthen er glad for at Plastikkirurg1 nå beklager.

– De skulle kommet med beklagelsen tidligere, men jeg synes det er fint at de faktisk gjør det og innrømmer at de har handlet feil og markedsført seg på feil måte, sier hun.

Les også: Idrettsprofessor: – Begrepet «sommerkroppen» er latterlig

Frykter økt kroppspress

20-åringen mener klinikken burde skjønt at markedsføringen ville slå feil ut.

– De burde ha skjønt mye tidligere at dette var en dum ting å gjøre fordi de ikke har noen kontroll over det som skjer og at de er i en så spesiell bransje. Jeg håper de har lært av det og ikke gjør samme feil igjen.

Hun er redd lignende markedsføring kan føre til økt kroppspress blant unge.

– Det tror jeg absolutt, på alle måter. Jeg tror det er veldig mange som sitter med store usikkerheter, særlig yngre jenter. Hvis de har sånne tanker i hodet og kommer seg inn på en slik profil, da tror jeg det kan gå inn på dem, sier Bråthen.