Fjerner analoge klokker fordi tenåringer ikke skjønner dem

Det burde være barnelærdom for de fleste, men mange britiske barn og unge sliter med å forstå den analoge klokka. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com.
Det burde være barnelærdom for de fleste, men mange britiske barn og unge sliter med å forstå den analoge klokka. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com.

Mange britiske tenåringer kan ikke lese analoge klokker. Nå bytter flere skoler de analoge klokkene med digitale i eksamenslokalene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Flere britiske skoler har bestemt seg for å erstatte de klassiske runde klokkene med urskiver og visere med moderne, digitale klokker. Og grunnen? Stadig flere elever sliter med å holde seg til tidsfristen fordi de ikke klarer å lese klokken på veggen korrekt, skriver den britiske avisen The Telegraph.

– Dagens generasjon er ikke så god til å lese tradisjonelle urskiver som de gamle generasjonene, forklarer Malcolm Trobe, generalsektretær i The Association of School and College Leaders (ASCL).

– De er vant med å forholde seg til digitale gjengivelser av tiden, på mobil og på datamaskin. Nesten alt de eier er digitalt, og slik er det også med deres forhold til klokkeslett, forteller Trobe til The Telegraph.

Han forteller at hensikten med å bytte ut den tradisjonelle urskiven med en digital klokke er at de vil at elevene under eksamen skal slippe unødig stress. En tradisjonell klokke de ikke forstår kan virke stressende, mener Trobe.

Les også: 14-åring bygde klokke – ble arrestert på skolen

Ifølge avisen er det ikke bare den analoge klokken britiske barn sliter med i vår digitale tidsalder. Tidligere i år varslet en britisk barnelege om hvordan barn har vansker med å holde skriveredskaper i hendene.

Sally Payne, psykolog og barnelege ved Heart of England Foundation NHS Trust, forteller hvordan yngre skoleelever stadig oftere sliter med å håndtere en blyant fordi de er vant til å bruke iPad og smartbrett.

– For å holde en blyant og skrive for hånd trenger du god kontroll over finmotorikken i fingrene. Barn er avhengig av stadige muligheter for å utvikle disse ferdighetene, sier Payne til The Telegraph.

Les også: Syk mor ga ideen til supersmart telefon

– Det har blitt lettere å gi et barn en iPad i stedet for å oppmuntre dem til muskelbyggende aktiviteter som å leke med byggeklosser, kutte, feste noe, haling og draing i leker og tau. Dette fører til at de ikke tilegner seg de grunnleggende ferdighetene de trenger for å gripe og holde en blyant.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden