Helse
Dette bør du ikke si til noen med demens
Det er flere ting man bør unngå, og aktivt prøve på, når man snakker med noen som har demens.
Av Nasjonalt senter for aldring og helse beskrives demens som en kronisk, uhelbredelig tilstand som skyldes ulike sykdommer eller skader i hjernen.
Ved demens er prosessene i hjernen, som gjør at personen kan motta, bearbeide, lagre og uttrykke informasjon og utføre handlinger, forstyrret, og personen har en kognitiv svikt.
Den kognitive svikten påvirker evnen en med demens har til å fungere i dagliglivet, blant annet kommunikasjon. Skal man snakke med noen som har demens er det derfor flere ting man burde ta hensyn til.
Kan understreke tilkortkommenhet
I en artikkel skrevet av Fox News, kommer de med råd om 16 ting du aldri må si til en person med demens, og hvorfor. Flere av disse handler om spørsmål som vil understreke tilkortkommenheten til vedkommende, og rett og slett få hen til å føle seg dum, sier daglig leder i Nasjonalt senter for aldring og helse, Kari Midtbø Kristiansen til ABC Nyheter.
– Demens er en sykdom som utvikler seg, slik at rådene til kommunikasjon også vil kunne være litt ulike ut fra når i forløpet det er snakk om, understreker hun og fortsetter:
– Det som gjelder for kommunikasjon mellom folk flest gjelder også for denne gruppa, men de kan være mer sårbare på enkelte områder, slik at man må tilrettelegge kommunikasjonen ut fra det.
Kristiansen fortsetter med å poengtere viktigheten av å forstå utfordringene i kommunikasjonen, og peker på blant annet gjentatte spørsmål.
– Dette er en del av demensen som personen ikke selv rår over, og er ikke et resultat av vond vilje eller dumhet. Personer med demens kommuniserer ut fra sin forståelse av situasjonen og omgivelsene.
Tre viktige prinsipper
Kristiansen trekker frem tre viktige prinsipper for kommunikasjon med personer med demens.
1. Skap trygghet og forsøk å få personen til å føle seg vel:
– Det har liten verdi å forsøke å korrigere eller rette på personen med demens. Det kan heller føre til usikkerhet og opplevelse av mindreverd. Av og til kan slik kommunikasjon også oppleves som barnliggjøring. Vi har alle et behov for å oppleve mestring og egenverd, og det å understreke tilkortkommenheten sykdommen kan føre med seg gjør at personen rett og slett kan føle seg dum.
2. Forsøk å få tak i hva personen med demens prøver å kommunisere, både verbalt og non-verbalt:
– Bruk tid, vær nysgjerrig og ta deg tid til enkle spørsmål med oppriktig interesse. Det er alltid en fordel å kjenne historien til personen med demens for å kunne komme med gode og oppklarende oppfølgingsspørsmål. Aksepter at man ikke alltid forstår hverandre eller er enige. Legg godvilja til og hvis det låser seg så kan det være lurt å forsøke å få fokus over på noe annet.
3. Still spørsmål som er «lette» å svare på, ikke for åpne og ikke med for mye valg:
– Spør heller: «Vil du gå en tur?» enn «Hva har du lyst til å gjøre nå?» eller «Vil du gå tur, se på TV eller være med på bingo’n?». Det kan bli for mye å ta stilling til for personer med demens. Vi må heller hjelpe dem å gjøre valg uten at vi tar valgene for dem.