Feilbehandling hos tannlegen: Over 1000 pasienter har fått erstatning

De vanligste formene for pasientskade hos tannlegen er tap av eller brudd i tann eller implantat, smerter, infeksjon, nerveskade, eller at erstatningssøker er misfornøyd med det estetiske resultatet. Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB scanpix
De vanligste formene for pasientskade hos tannlegen er tap av eller brudd i tann eller implantat, smerter, infeksjon, nerveskade, eller at erstatningssøker er misfornøyd med det estetiske resultatet. Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

På ti år har Norsk pasientskadeerstatning (NPE) betalt ut 81 millioner kroner i erstatning etter feilbehandling hos privatpraktiserende tannleger.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra 2009 til 2018 har 1056 pasienter fått erstatning fra Norsk pasientskadeerstatning (NPE) etter feilbehandling hos privatpraktiserende tannleger.

– Dette er saker som gjelder alt fra en tann som unødig ble rotfylt, til pasienter som har fått mangelfull oppfølging av tannlegen sin over lang tid, sier direktør Rolf Gunnar Jørstad i en pressemelding.

Fra 2009 fikk Norsk pasientskadeerstatning (NPE) ansvaret for å behandle erstatningskrav fra privat helsetjeneste.

Siden den gang har NPE mottatt totalt 5518 saker som gjelder behandling i privat helsetjeneste, av disse gjelder 3073 saker tannbehandling.

Så langt er 88 prosent av de 3073 sakene avgjort, og 1056 erstatningssøkere har fått medhold i erstatningskravet sitt.

Litt over halvparten av de mottatte erstatningskravene er enten er avslått eller avvist. Som regel skyldes avvisningen at det ikke har vært et økonomisk tap over minstebeløpet på 10.000 kroner eller at sakene har vært foreldet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fortsatt er 375 erstatningskrav under behandling, kommer det frem i NPE-rapporten «Ti år med privat helsetjeneste – tannbehandling».

Saken fortsetter under bildet.

Figuren viser saker NPE har mottatt for privat helsetjeneste i hele tiårsperioden fra 2009 til 2018. Saker knyttet til tannbehandling er skilt ut i rødt. Andelen tannsaker har variert fra 45 prosent i 2009 til 67 prosent i 2017. Kilde: NPE
Figuren viser saker NPE har mottatt for privat helsetjeneste i hele tiårsperioden fra 2009 til 2018. Saker knyttet til tannbehandling er skilt ut i rødt. Andelen tannsaker har variert fra 45 prosent i 2009 til 67 prosent i 2017. Kilde: NPE

Les også: 7 av 10 mener staten bør betale tannbehandling for alle

15 behandlingssteder står for nesten 1 av 5 vedtak

De 2278 vedtakene om medhold eller avslag er fordelt på 1164 behandlingssteder.

De aller fleste behandlingsstedene har kun ett vedtak, men 368 behandlingssteder har mer enn ett vedtak.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

15 behandlingssteder har minst ti vedtak i tiårsperioden. Disse 15 behandlingsstedene står for 19 prosent av vedtakene, og i disse sakene har 74 prosent fått medhold.

Det betyr at de 15 behandlingssteder drar den totale medholdsandelen opp fra 40 til 47 prosent, skriver NPE i rapporten.

Les også: – Fremtidens tannhelsetjeneste må gi hele befolkningen et likeverdig tilbud

19 fikk erstatning fra samme tannlege

ABC Nyheter skrev i sommer om en tannlege (64) som mistet autorisasjonen etter at minst 45 pasienter hadde klaget på ham.

Artikkelen fortsetter under annonsen

26 pasienter henvendte seg til Norsk pasientskadeerstatning (NPE) som følge av mannens praksis. Det er til sammen utbetalt 1,6 millioner kroner i erstatning i 19 saker hvor pasientene fikk medhold.

– Det er helt uvanlig for oss med så mange erstatningskrav på en tannlege. De aller fleste behandlingssteder har bare én sak, eller ingen, uttalte seniorrådgiver Torill Svoldal Stæhr ved NPEs kommunikasjonsavdeling, til ABC Nyheter i sommer.

Les hele saken: Pasientjournaler tilgriset av blod, tannlegen (64) mistet autorisasjonen

Mangelfull journalføring et problem

Hovedårsaken til at det blir gitt medhold i tannsakene, er at tannbehandlingen ikke har vært utført godt nok og at dette har ført til en pasientskade, forklarer Jørstad i NPE.

Noen typiske eksempler er:

  • ufullstendige rotfyllinger,
  • dårlig krone- og brotilpasning
  • mangelfull oppfølging, ofte gjennom flere år

Mangelfull journalføring er et problem i ni prosent av sakene som har fått medhold.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– I sakene med mangelfull journalføring kan det være vanskelig for oss å vite hva slags behandling pasienten har fått og hvordan den har vært utført, sier Jørstad. På bakgrunn av den tvilen som oppstår, får erstatningssøkerne i disse sakene vanligvis erstatning fra NPE, selv om det kan være usikkert om behandlingen har vært riktig eller ikke.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jørstad understreker at de ser en positiv utvikling i tannlegenes journalføring.

Les også: Høyre om offentlig tannhelse til alle: – 12 milliarder kroner er et stort beløp

Noen får veldig høy erstatning

Siden 2009 har NPE utbetalt 81 millioner kroner i erstatning til de drøyt 1000 pasientene som har fått medhold.

Vanligst er det å få utbetalt mellom 5000 kroner og 40.000 kroner, opplyser NPE i rapporten.

Gjennomsnittlig utbetaling er 79.000 kroner, men dette beløpet er påvirket av noen få veldig høye utbetalinger. I noen tilfeller kan svikt ved tannbehandlingen føre til større skader i form av for eksempel nerveskader og smertetilstander. Hvis dette fører til tap av inntekst, kan erstatningsbeløpene bli en del høyere, skriver NPE i rapporten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Heldigvis er det slik at de fleste tilfellene gjelder skader som kan rettes opp med riktig behandling, sier Jørstad i meldingen.

Han legger til at folk stort sett får den behandlingen de trenger hos tannlegen.

– Men en sjelden gang blir behandlingen dårlig utført og kan til og med gi pasienten en skade. Da er det viktig at pasientene som blir utsatt for dette får erstatning for skaden de er påført. I de fleste tilfellene går erstatningen til å rette opp feilen som ble gjort, sier Jørstad.

Les også: Tannhelse: Folket vil at staten skal ta regningen – ekspertene er delt