Resistente bakterier i Italia og Hellas: – Kan bety at man bør styre unna gresk salat

<p>Gresk salat er en gjenganger på matbordet under ferien i Hellas, og nå kan den være en smittekilde for multiresistente bakterier. </p>
Gresk salat er en gjenganger på matbordet under ferien i Hellas, og nå kan den være en smittekilde for multiresistente bakterier. Foto: Gunnar Lier / NTB scanpix

Resistente bakterier smitter via mat og er et problem i populære ferieland i Europa. I visse områder kan det være lurt å styre unna salat og mat som ikke er varmebehandlet, ifølge Folkehelseinstituttet.

Tidligere denne måneden meldte Det europeiske smitteverninstituttet (ECDC) om et regionalt utbrudd i Italia av bakterier som er spesielt resistente mot antibiotika.

Også i Hellas som sammen med Italia er svært populære reisemål blant nordmenn, er problemet med multiresistente bakterier stort.

Den største risikoen for å bli alvorlig syk av slike bakterier er via kontakt med helsevesenet i disse landene, men bakteriene kan også smitte via mat. Vanligvis skjer det gjennom mat som ikke er varmebehandlet, som kalde salater, frukt og grønnsaker som ikke er skrellet.

– Betyr dette at man bør styre unna den greske salaten når man er på ferie i Hellas?

– Ja, i ytterste fall kan det bety det, sier forsker Petter Elstrøm i Folkehelseinstituttet til ABC Nyheter.

Han forklarer at det er gjort flere studier som ser på risiko for vanlige turister når det gjelder smitte av resistente bakterier. Disse er gjennomført i flere land, også i nordiske land, og går ut på at man har testet frivillige når de reiser ut og når de kommer tilbake fra ferie.

– Undersøkelsene viser at opp mot 30 prosent har blitt smittet med resistente bakterier og fått det over i tarmen, selv om de ikke har vært i kontakt med helsetjenesten der de har vært på ferie. Disse resistente bakteriene kan smitte via kontakt med andre mennesker, men bakteriene kan også smitte via mat.

Landene som kommer dårligst ut i disse studiene er landene innerst i Middelhavet, særlig Tyrkia, og i Sør-Asia.

– Men nå er disse studiene et par år gamle og forekomsten av resistente bakterier har økt i flere land i Europa. Så dette gjelder vanlige ferieland både sør og øst i Europa, som Hellas, Italia og Bulgaria. Men det er også eksempler på høy forekomst i Vest-Europa som i England og Irland.

Bakgrunn: Utbrudd av super-resistente bakterier i Italia

Rådet om forsiktighet også nyttig i Europa

– Det har i mange år vært et råd om at man skal styre unna salat når man reiser til eksotiske reisemål. Har vi kommet dit at dette rådet også gjelder ferielandene i Europa?

– Ja, i visse områder har vi nok det, svarer Elstrøm.

– Hva med parmaskinke i Italia – bør man styre unna den?

– Kjøtt som ikke varmebehandlet, eller ikke tilstrekkelig varmebehandlet, kan være smittekilder. Men det er nok ikke så mye på skinker som er saltet og tørket.

– Hvis du skal lage maten selv, så er det viktig hvordan du håndterer det rå kjøttet. Da må man følge vanlige kjøkkenråd, som at man ikke skal bruke samme kniv eller fjøl til kjøtt og grønnsaker.

Når det gjelder ost, så er pasteurisert ost tilstrekkelig varmebehandlet og dermed ikke en smittekilde for resistente bakterier, men ost som ikke er pasteurisert er ikke like trygg, forklarer forskeren.

– Du blir smittet og er bærer av resistente bakterier

FHI-forskeren forklarer at de vanlige reiserådene som har gått ut på at man skal være forsiktig med maten, hovedsakelig har dreid seg om land hvor det er lett å få turistdiaré, for eksempel i Egypt.

– Det har vært en kjent risiko man har med seg når man reiser utenfor Europa.

Når det gjelder resistente bakterier er risikoen at du blir smittet og er bærer av resistente bakterie i en viss periode, forklarer forskeren.

– Men så er det litt vanskelig å vurdere hvor farlig det er. Disse bakteriene er først og fremst en utfordring for pasienter som har et sterkt svekket infeksjonsforsvar eller som gjennomgår omfattende behandling i sykehus. For folk flest utgjør ikke disse bakteriene noen spesielt stor risiko for sykdom.

– Vi anser det ikke som så farlig at vi går ut med reiseråd ut over at man skal ta vanlige forholdsregler når man er ute og reiser. Men vi har sagt spesifikt at man ikke bør planlegge å oppsøke lege i utlandet, hvis det er en behandling man kan få hjemme. Det å legge seg inn på en helseinstitusjon gir betydelig høyere risiko på grunn av resistente bakterier.

Samtidig understreker Elstrøm at folk må oppsøke lege og helsetjenesten dersom de blir syke og trenger hjelp, også når de er på reise i utlandet.

– Resistensmekanismen kan forsvinne av seg selv

Elstrøm forklarer at dette i utgangspunktet dreier seg om bakterier som det er nokså vanlig å ha i tarmen.

– Hvis vi ser bort fra resistensen, er bakterien i seg selv vanlige i tarmen og i miljøet, for eksempel i jordsmonn og andre steder. Men det er en gruppe med bakterier som kan gi alvorlige infeksjoner på sykehus, men normalt ikke vil gi alvorlige infeksjoner hos folk flest.

– Bakterienes resistens gjør at infeksjoner blir vanskeligere å behandle dersom de oppstår, legger han til.

Hvis man blir smittet i utlandet og kommer tilbake, vil man ofte ikke vite om det, og bakterienes resistens vil normalt forsvinne av seg selv etter en stund, forklarer Elstrøm.

– Bakteriene blir ikke nødvendigvis borte, men deres resistensmekanisme kan forsvinne av seg selv. Dette er gener og egenskaper bakteriene tar til seg når de trenger dem, og kvitter seg med når de ikke trenger dem.

For eksempel gjelder dette E. coli-bakterien, som man finner mye på mat, fordi den også er å finne i mange dyr og i miljøet.

– E. coli finner vi i tarmer på dyr som går ute fritt og gjør fra seg i jordsmonnet, så brukes jorda til å dyrke salater for eksempel. Den type bakterier er det vi snakker om. Da er det en viss risiko ved å spise denne salaten. Hvor stor risiko det er snakk om vet vi ikke, men vi vet at disse bakteriene kan smitte via mat.

Elstrøm understreker at det likevel er kontakt med helsetjenesten i disse landene, som utgjør den største risikoen.

– Når man er i kontakt med helsetjenesten er man det fordi man syk, og da har man økt risiko for å få en infeksjon. Hvis man bare er på feriereise og alt er vel ellers så utgjør ikke disse bakteriene så stor risiko for sykdom.

Les også: – Større trussel fra resistente bakterier i Norge

– Unngå risikoatferd i utlandet

Tirsdag gikk professor Ørjan Olsvik ut med en oppfordring om at nordmenn bør være forsiktige på ferie i utlandet, for å unngå å havne på sykehus.

– Hold deg unna risikoatferd, slik som å kjøre skuter gjennom trange gater i Hellas med shorts. Eller andre typer aktiviteter som kan føre til skader. Det er fort gjort å skrape seg opp og få åpne sår, sa Olsvik, som er professor i medisinsk mikrobiologi ved Norges arktiske universitet (UiT), til NRK.

Det omtalte utbruddet i Italia, dreier seg om den multiresistente bakterien Klebsiella pnemunoiae, som den siste tiden har spredd seg på sykehus i Toscana-regionen i Italia, og videre til andre europeiske land.

Olsvik forklarer overfor NRK at bakterien fører til infeksjoner som er vanskelige å behandle, fordi bakterien har utviklet egenskaper som gjør at han er motstandsdyktig også mot den siste generasjonen av antibiotika, karbapenemer.

70 dødsfall i året

Det er meldt om 350 tilfeller ved syv sykehus det siste halve året. Av disse hadde 50 pasienter alvorlige infeksjoner, ifølge forskning.no.

Utbruddet forverrer en allerede høy forekomst av resistente bakterier i Italia. Og situasjonen er fra før minst like ille i Hellas, har Elstrøm tidligere uttalt til nettstedet.

Likevel fraråder ikke Folkehelseinstituttet nordmenn å reise til Italia eller andre land med høy forekomst av resistente bakterier.

Årlig dør rundt 70 mennesker som følge av resistente bakterier i Norge.

Les mer: I Europa dør 33.000 årlig av resistente bakterier