Meny

Ernæringsfysiolog advarer mot ketogen diett

En ketogen diett består av mye kjøtt, fisk og skalldyr. Foto: i Stock / AFP Relaxnews
En ketogen diett består av mye kjøtt, fisk og skalldyr. Foto: i Stock / AFP Relaxnews
Lavkarbodietten gir ofte en rask vektnedgang, men det er ikke uten risiko. 

En ketogen diett har høyt innhold av fett og et svært lavt innhold av karbohydrater. Ketogen diett, også kjent som en variant av lavkarbo, er populært blant kjendiser og idrettsutøvere.

Carol Johnston, ernæringsfysiolog og  leder av helse- og kostholdslinjen ved Arizona State University i USA, forklarer til nyhetsbyrået AFP Relaxnews hvorfor dietten ofte fører til vekttap:

– På en slik diett består 75 prosent av kaloriinntaket ditt av lipider (fettsyrer). Man spiser kjøtt, fjærkre, fisk, skalldyr, egg, smør, oljer, oljeholdige frukter, avokado, grønnsaker og harde oster. Man spiser også andre melkeprodukter, som melk og yoghurt, i moderate mengder.

– Hvordan reagerer kroppen på mangel på karbohydrater?

– Celler som ikke lenger har en tilgjengelig kilde på karbohydrater, må finne en ny energikilde, forklarer hun.

Når kroppen ikke får vanlig tilgang på energi, griper den fatt i fettlageret for å omdanne dette til energi. Kroppen omdanner fett til noe som heter ketogenlegemer - og man oppnår ketose.

Spiser mindre

Johnston forklarer at om man spiser mye fett, blir man raskere mett, og dermed spiser man ofte mindre.

– Man går fortere ned i vekt enn om man plutselig kutter kalorier. Og siden man slipper sulthetsfølelsen, er det lettere å holde seg til dietten, sier hun til nyhetsbyrået og fortsetter:

– De første dagene mister man ofte mye vann. Når man reduserer inntaket av karbohydrater, reduseres glukoselagrene i musklene.

Les også:   – Spis frukt og grønt, så blir du lykkeligere

Medfører risiko

Selv om en ketogen diett ofte fører til raskt vekttap, er den risikabel, ifølge Johnston.

– En slik diett kan medføre økte nivåer av triglyserider, som er en markør for høyere risiko for hjerte- og karsykdom,  samt mer urinsyre som kan føre til nyrestein. Dessuten kan man bli sløv, og en ketogen diett kan også ha negativ påvirkning på beinhelsen.

Les også:  Dette bør du spise etter fylte 40

– Kroppen trenger karbohydrater

Hun understreker også at kroppen trenger karbohydrater.

– Karbohydrater er viktige for hjernen og muskelhelsen.

Før karbohydrater kan bli brukt til energi må de brytes ned i tarmen til glukose, fruktose eller galaktose. Alle kroppens celler kan bruke glukose til energi. De fleste deler av kroppen kan også benytte fett eller aminosyrer som energi, men hjernecellen bruker nesten bare glukose.

– Musklene våre kan få energi fra fett, men ved store anstrengelser trenger de også karbohydrater, forklarer Johnston.

Johnston påpeker at problemet med å spise for mye karbohydrater, er at man ofte får i seg for mye sukker som omdannes til fett og fører til vektøkning.

– Skal man gå ned i vekt og holde seg der, er det viktigst med en varig livsstilsendring, avslutter hun.

Les også: Ernæringsfysiolog advarer mot ekstremdiett som spres på Facebook

Oversatt og tilrettelagt av Kathleen Buer / ABC Nyheter

Helse og livsstil
Populært