Helse
Nav innfører digital sykemelding
Nav har nå digitalisert oppfølgingen av sykemeldte. Det betyr i praksis at dine sykemeldinger ligger på nett.
Vi blir stadig mer digitaliserte, og også Nav har kastet seg på bølgen. Innen første kvartal 2017 skal de aller fleste få sykemeldingene sine på nett.
Nav ønsker med dette å forenkle dialogen mellom sykmeldere, arbeidsgivere, sykmeldte og Nav.
– Vi blir mer tilgjengelig for hverandre og vil raskere kunne finne gode løsninger for den som er syk, forklarer kontorsjef i Nav, Kristian Munthe til ABC Nyheter.
Han er svært positiv til den nye ordningen, som allerede gjelder for rundt halvparten av de som er sykmeldt i Norge.
– Den digitale tjenesten sikrer at den sykmeldte bare gir fra seg den delen som arbeidsgiveren skal ha, og ikke den sykmeldtes versjon som inneholder diagnose og andre medisinske opplysninger, sier Munthe.
Han tror den digitale ordningen på sikt vil gjøre det lettere for alle parter.
Les også: 15.120 kroner mer i engangsbeløp til nybakte foreldre
Venter på sykepenger
Tilbakemeldingene har så langt vært nesten utelukkende positive.
– Ordningen har etter vårt syn fungert bra. Brukerne er fornøyde, og vi har inntrykk av at det er forståelse for måten vi utvikler og innfører løsningen på. Det er mange som benytter løsningen, og de fleste synes den er enkel i bruk, sier Munthe og fortsetter:
– En del venter på at også søknaden om sykepenger (dagens del D) blir digital. Dette kommer i løpet av 2017, forklarer han.
Med digital sykemelding vil også sykemeldingens arbeidsgiverdel (del C) komme raskere fram til arbeidsgiveren enn når den sykmeldte må sende den i posten eller levere den personlig.
Ved å digitalisere sykemeldingene vil det bli lettere for den sykmeldte å få informasjon om rettigheter og plikter samt en oversikt over sine oppgaver underveis i sykefraværet.
Les også: Skattetabbe rammet 140.000 uføre
Sikker ordning
Det kan da bli nødvendig å stille spørsmål ved om det blir lettere for andre å få innblikk i andres sykefravær når alt nå skal bli digitalt. Munthe tror neppe dette blir et problem da de sykemeldte må logge seg inn på sikkerhetsnivå 4, som bankID eller tilsvarende.
– Dette gir en høy grad av sikkerhet. Nav bruker allerede eksisterende funksjonalitet i Altinn som legger opp til at det er arbeidsgiveren som har kontroll på rettigheter og tilganger i egen virksomhet, sier kontorsjefen i Nav og understreker at bedriftene selv må ta ansvar for hvem som gis rettigheter til denne tilgangen.
Offentlig tjenestepensjon er slett ikke så god som mange tror
1.100 flere helt ledige hos Nav
juleideer fra kreative ideer