Meny

– Disse ti røykeslutt-mytene stemmer ikke

USIKKERT: Flere forsøker e-sigaretter som hjelpemiddel ved røykeslutt. Disse har lite dokumentert effekt. Foto: NTB Scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ekspert ber deg glemme alt du har hørt om vektøkning, stressreduksjon og nikotinavhengighet.

Mang en røykende sjel ønsker å stumpe sigaretten for godt, uten å klare gjennomføre det. Årsakene til dette kan være så mange, som frykten for at man vil gå opp i vekt, at humøret vil vise seg fra sin mest irritable side eller at tiden rett og slett ikke var «riktig».

Franske Bernard Antoine er spesialist på røykeslutt og avhengighet. For å hjelpe røykere med å si et endelig farvel med en helsefarlig uvane, har han overfor nyhetsbyrået AFP Relaxnews tatt for seg de ti vanligste mytene om røyking og plukket de fra hverandre.

Bernard Antoine anbefaler ikke å røyke en og annen joint dersom du vil få bukt med avhengigheten. Foto: Privat

Røykeslutt krever viljestyrke

Røykeslutt handler ikke om viljestyrke eller gode intensjoner. Det er et spørsmål om ekte grunner og motivasjon. Du bør ikke slutte å røyke for å glede noen andre eller for å spare penger, men på grunn av ønske om å fri deg selv fra røykavhengighet.

Røykeslutt betyr økende vekt

Vektøkning er ikke uunngåelig, men enkelte legger ikke på seg i det hele tatt. Kvinner legger i gjennomsnitt på seg 2.8 kilo etter stumpet sigarett, mens menn legger på seg i snitt 3,2 kilo.

Røykere har en tendens til å ha en lavere lipidprofil ettersom røyking øker stoffskiftet og forbrenner fett. I tillegg kan nikotin bidra til å holde sulten nede. For å unngå at røyken kompenseres med mat, anbefales det å legge en strategi som er basert på eget ønske om å bryte fri fra en uvane.

Les også:  Stadig flere kvinner får lungekreft

Røykeslutt vil gjøre deg humørsyk og irritabel overfor familie og venner

Etter at du har sluttet å røyke, kan det i løpet av de tre første ukene oppstå humørrelaterte problemer som irritasjon og depresjon. Men dette vil ikke vare.

Du bør vente på «rett tid» til å slutte å røyke

«Riktig tid» er når du bestemmer deg for å slutte, uavhengig av bekymringer og problemer du står overfor i dagliglivet. Samtidig må du lære deg å leve uten sigaretter i situasjoner som vanligvis presser deg til å røyke.

E-sigaretter kan hjelpe deg å slutte å røyke gradvis

Problemet med å gå over til e-sigaretter, er at du ikke bryter med refleksene som er tilknyttet røykevanen. Du vil bare fortsette som før uten å kutte ned steg for steg.

Les også:   De beste metodene for røykeslutt

(Saken fortsetter under)

Ifølge Bernard Antoinenikotin er nikotin som en myk versjon av kokain. Foto: NTB Scanpix

Nikotin fører til avhengighet

Nikotin alene gjør ikke folk avhengige av røyking. Det er kombinasjonen av nikotin med visse biprodukter som fører til abstinenssymptomer. Dessuten kan ikke det kjemiske alene forklare fenomenet avhengighet, det er også atferdsmessig og psykologisk begrunnet.

Røyking hjelper roe deg ned og reduserer stress

Nikotin er som en myk versjon av kokain. Det har ingen psykotropiske effekter, men holder deg våken og tilstede. I motsetning til alkohol, fører røyking til sammentrekking av kar, med nedsatt blodgjennomstrømming i vevet til følge.

Det er bedre å røyke en og annen joint enn å røyke sigaretter

Hvis du fortsetter å røyke gress fra tid til annen, risikerer du å opprettholde det underliggende ønsket om å røyke. Du vil ikke være i stand til «gi slipp» på sigaretter dersom du fortsetter å røyke, uansett stoff.

Husk samtidig at cannabis kan være 20 ganger mer kreftfremkallende enn tobakk, og at cannabis er ulovlig å produsere, eie, selge, kjøpe eller bruke i mange land og regioner.

Les også:   E-sigarett eksploderte – mann fikk øyeskade

Å røyke 20 sigaretter er dobbelt så ille som å røyke 10

Den største risikofaktoren er ikke antall sigaretter du røyker per dag, men den totale lengden på hvor lenge du utsetter deg for sigarettrøyking.

Nikotin-erstattende produkter og medisiner er nøkkelen til røykeslutt

Hvis du skal slutte å røyke, bør du først og fremst søke støtte på psykologisk og atferdsmessig nivå fra en profesjonell. Hypnoterapi og kognitiv adferdsterapi (CBT) kan vise til gode resultater.

Foto: NTB Scanpix

Oversatt og tilrettelagt av Roger Grosvold/ABC Nyheter

Les også: 

Mangeårig røyking er skyld i over 90 prosent av KOLS-tilfellene

Studier: Passiv røyking et stort problem

Passiv røyking er skadelig for Fido

Helse og livsstil
Populært