Meny

Sommerferien gir økt trafikk til Hjelpetelefonen

Kvinner er langt flinkere til å ta kontakt med Hjelpetelefonen enn menn. Dette gjelder for de fleste hjelpetelefoner. Foto: Martin/Flickr
Kvinner er langt flinkere til å ta kontakt med Hjelpetelefonen enn menn. Dette gjelder for de fleste hjelpetelefoner. Foto: Martin/Flickr
Et stort problem for mange med selvmordstanker, er at hjelpeapparatet tar sommerferie. Hjelpetelefonen håper Facebooks antiselvmordfunksjon skal sette de raskere i kontakt med dem som trenger det.

Hjelpetelefonen

  • Gratis og døgnåpen telefontjeneste, som kan nås på telefonnummer 116 123. Dette er et felles europeisk hjelpetelefonnummer. Det betyr at du ved å ringe dette nummeret innenfor EU/EØS, vil få kontakt med hjelpetjenesten i det landet du oppholder deg i.
  • Alle som ringer er anonyme. Det registreres hverken helseopplysninger eller andre personopplysninger om dem som tar kontakt.
  • Hvis du vil skrive med en veileder i stedet for å ringe, kan du bruke Hjelpetelefonens nettjeneste sidetmedord.no.
  • Hjelpetelefonens veiledere er fast ansatt, og får jevnlig oppfølging i form av veiledning og kurs. Det gir innringere og innskrivere stabilitet og trygghet over tid.
  • Hjelpetelefonen er drevet av organisasjonen Mental Helse, men har egen administrasjon og økonomi, i tillegg til eget styre.

Kilde: Mental Helse

Facebook er blitt et sted der mange av oss deler meninger og tanker med andre hver dag. Men av og til får selskapet henvendelser fra brukere som er bekymret over å ha sett innlegg fra venner som kan tyde på at de sliter med selvmordstanker eller selvskading.

Dette har ledet til et samarbeid mellom Facebook og Hjelpetelefonen 116 123, en landsdekkende tjeneste drevet av Mental Helse.

– For oss som tjeneste er dette samarbeidet omtrent det samme som en ny annonsekanal. Det er rett og slett enda et sted der vi kan informere mennesker som er i en vanskelig livssituasjon om at vi finnes. Alle som ringer oss er anonyme, vi er døgnåpne og det er gratis å ringe, opplyser Silje-Carine Kikut Moen, informasjonskonsulent for Hjelpetelefonen, til ABC Nyheter.

Uroen begynner allerede i juni

Aslaug Timland Dale er daglig leder for Hjelpetelefonen. Til ABC Nyheter forteller hun at sommerferien spiller en svært sentral rolle i mange av de samtalene de mottar for tiden.

– Allerede i juni begynner innringere å grue seg til fellesferien. Ikke bare er det større ensomhet fordi venner og familie reiser bort. Det største problemet for mange er at også hjelpeapparatet tar ferie. Når psykologen din blir borte i tre uker, så er det utfordrende for mange.

– På forhånd er det mange behandlere som velger å henvise pasientene sine til oss. Vi er jo døgnåpne året rundt, men vi tolker det også som et kvalitetstegn på våre tjenester.

Les også: Jan Roald har etterlatt et brev: «Jeg er så lei meg…», lyder overskriften

En ny kanal til de som sliter

Facebooks nye støttefunksjoner er lansert globalt, og kommer som et resultat av daglige henvendelser fra brukere som varslet om publiserte innlegg som dreier seg rundt selvmord og selvskading. Dette er tema Hjelpetelefonen møter daglig på telefonen og skrivetjenesten sidetmedord.no.

Aslaug Timland Dale er daglig leder på Hjelpetelefonen. Hun kan konstatere at det er stor trafikk, også om sommeren. Foto: Mental Helse
Aslaug Timland Dale er daglig leder på Hjelpetelefonen. Hun kan konstatere at det er stor trafikk, også om sommeren. Foto: Mental Helse

Facebook informerer brukeren om muligheten til å benytte Hjelpetelefonen og Sidetmedord.no. Det er opp til hver enkelt bruker om de vil benytte seg av denne informasjonen.

– For oss er det viktig å kunne hjelpe alle som har behov for det. Facebook-funksjonen er en ny kanal der det blir informert om at vi finnes, forklarer Aslaug Timland Dale overfor ABC Nyheter.

– Forhåpentligvis vil det fungere slik at vi kommer enda raskere inn i bildet for mennesker som har behov for hjelp. Ikke bare ved øyeblikkelig selvmordsfare, men også for at vi skal kunne informere vedkommende om hvilke hjelpetilbud som finnes, og hvordan de kan få hjelp til å komme videre.

Les også:  – Vi snakker altfor lite om det å være ensom

Kritisk til Facebooks agenda

En lignende funksjon er blitt prøvd ut over tid i USA og Europa. Denne «nye» funksjonen er derfor strengt tatt ikke ny, men en global lansering der de blant annet har funnet flere organisasjoner å samarbeide med.

I et tidligere intervju med NRK, stilte politisk rådgiver Anlov Mathiesen i Mental Helse seg kritisk til Facebooks nye funksjon.

– Det er flere spørsmål som krever svar her. Et er hvorvidt slik informasjon kan utnyttes kommersielt for eksempel knyttet til legemiddelindustrien. Det vil i så tilfelle være meget problematisk, uttalte Mathiesen til NRK.

Aslaug Timland Dale deler ikke Mathiesens uttalte skepsis. Til ABC Nyheter forteller hun at Hjelpetelefonen har ingen grunn til å tro at Facebook har solgt eller planlegger å selge informasjon de får gjennom antiselvmords-funksjonen.

– I møtet med Facebook forsto vi det heller slik at de følte at de ikke kunne hjelpe brukerne dette gjelder på egenhånd, og at de hadde behov for samarbeidspartnere som hadde kompetanse på dette området.
Les også:  Slik oppdager du depresjon hos eldre

(Saken fortsetter under)

Stadig flere førstegangsstudenter tar kontakt med Hjelpetelefonen. Som innflytter føler mange seg alene, samtidig som de kjenner presset om å prestere på skolebenken. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Stadig flere førstegangsstudenter tar kontakt med Hjelpetelefonen. Som innflytter føler mange seg alene, samtidig som de kjenner presset om å prestere på skolebenken. Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Flest kvinner som tar kontakt

Dale forteller at ensomhet er et stort problem som går igjen i mange av de samtalene de mottar. I tillegg er det mange som ringer angående relasjonsproblemer eller konflikter med familie.

– Vi får daglig henvendelser om selvmord. I det siste har vi merket at ungdom, og spesielt jenter ned i 14-årsalderen kontakter oss angående overgrep, nakenbilder og snapchat.

Det finnes rundt 38 lignende telefontjenester og organisasjoner med rådgivningstelefoner i Norge. For de fleste hjelpetelefoner, er fordelingen blant innringerne 70 prosent kvinner og 30 prosent menn. Slik er det også for Hjelpetelefonen.

– Det er flest innringere mellom 40-69 år som tar kontakt, men i fjor så vi en økning i anrop fra mennesker mellom 30 og 49 år. De siste to årene har vi også fått en økning i henvendelser fra studenter, spesielt førsteårsstudenter som er ensomme i ny by og føler at det er et stort press.

Les også: 

– Havutsikt gir deg bedre psykisk helse

– Spill motvirker depresjon hos eldre

– Strikking kan gi deg bedre psykisk helse

– Besteforeldre viktige for unges mentale helse

Annonse
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus