Eirik var ikke i tvil da han valgte skilt til bilen

Erik er en av de første i Norge med personlig bilskilt - og det er naturligvis ikke tilfeldig valgt. Foto: Privat.
Erik er en av de første i Norge med personlig bilskilt - og det er naturligvis ikke tilfeldig valgt. Foto: Privat. 
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Smart av Vegvesenet å gjøre dette da feriepengene kom.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Interessen var så stor at nettsidene til Statens vegvesen gikk ned da de åpnet for bestilling av personlige bilskilt i juni i år.

Dette er noe veldig mange nordmenn har ventet på, lenge. Og etter mange utredninger og mye planlegging ble det altså til slutt lovlig med egenkomponerte skilter på bilen.

Nå har over 11.000 lagt inn søknad om å få sitt eget, skreddersydde skilt. Og de første skiltene har begynt å dukke opp rundt i trafikken.

Refreshet for harde livet

En av dem som virkelig var tidlig ute, er Erik Steinbø (25) fra Asker. Hans heftige Honda Civic Type R er nå utstyrt med et skilt som virkelig matcher bilen, nemlig "TYPE R".

– Jeg kunne ikke la denne sjansen gå fra meg. Derfor var jeg klar da Vegvesenet åpnet for bestillinger klokken 11 den første dagen. Jeg opplevde også litt trøbbel med nettsiden, men jeg trykket "refresh" for harde livet, og det ordnet seg til slutt, forteller Erik.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les mer: Slik gikk det på den første dagen med personlige skilter

Har to Hondaer

– Du synes ikke 9.000 kroner er mye for et bilskilt?

– Egentlig ikke, det handler jo om å skaffe seg noe man har lyst på. Noen kjøper designervesker eller kostbare gadgets. Jeg valgte å bruke penger på skilt til bilen. Og så var jo timingen smart fra Vegvesenet, å starte opp omtrent samtidig som feriepengene kom. Da ble det litt lettere å unne seg dette, smiler Erik.

Honda Civic Type R er et seriøst råskinn og en ekte entustiastbil.
Honda Civic Type R er et seriøst råskinn og en ekte entustiastbil.

Han har arvet interessen for Honda fra foreldrene sine og har to Civicer. En med dieselmotor som brukes som hverdagsbil, og så råskinnet Type R. 2015-modellen har hele 310 hestekrefter og kjøreegenskaper som virkelig matcher kraftverket under panseret.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Litaueren manglet skilt på bilen, så fikk han en idé...

Mange reaksjoner

– Det nye skiltet er liksom prikken over i-en. Jeg synes bilen ble litt ekstra stilig og gjennomført med det på plass. I ettertid har jeg fått høre at det var flere som forsøkte å skaffe seg akkurat dette skiltet. Men der var jeg altså heldig og ble registrert først av alle, forteller Erik.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Får du mange reaksjoner på dette?

– Ja, dette er jo noe nytt i Norge, folk ikke er vant til å se slike skilter. Det merket jeg allerede på vei hjem fra Trafikkstasjonen da jeg hadde fått på skiltene. Det er både tommel opp og bilder med mobilkameraet, forteller den stolte Honda- og skilteieren fra Asker.

På hjemmesidene til Statens vegvesen kan du sjekke om tegnkombinasjonen du ønsker deg er ledig. Hvis den er det, kan du søke om å få tildelt skiltet du ønsker deg.

Behandles manuelt

Helt fritt fram for hva skiltet ditt skal inneholde, er det imidlertid ikke. Det er et krav at tegnkombinasjonen ikke er støtende, til ulempe for noen eller krenker varemerke-rettigheter. Alle personlige skilt må ha minimum to og maksimum sju tegn (ordinære norske bokstaver og tall), inklusiv eventuelle mellomrom.

Ingen tvil: Dette er bilen til Erik! Foto: Privat.
Ingen tvil: Dette er bilen til Erik! Foto: Privat.

For å kunne søke om et personlig bilskilt må du være fylt 18 år. Du må også eie den aktuelle bilen (uten medeier) som skal ha skiltet. Alle søknader blir kontrollert manuelt hos Vegvesenet, det gjør også at man må smøre seg med tålmodighet her.

Har du fått et spesielt skilt til bilen din? Da vil vi gjerne høre fra deg, send e-post til redaksjonen@broom.no.

Saken er først publisert hos Broom.no.