Lonely Planet advarer mot å reise til København

Nyhavn er en av de flotteste havnene i Skandinavia og et populært sted både for Københavnere og turister. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix Les mer Lukk

Det kjente reisebokforlaget mener danskenes hovedstad er blitt et for populært reisemål.

Tidligere denne måneden kåret The Economists analysenhet EIU København til beste nordiske by å leve i. Av i alt 140 byer som ble vurdert, kom Danmarks hovedstad på en solid 9. plass i verden, basert på stabilitet, utdanning, helsetjenester, kultur og miljø og infrastruktur. Og så sent som i fjor ble byen kåret av Lonely Planet til verdens beste by å besøke.

Nå virker det imidlertid som om sistnevnte har ombestemt seg. I en fersk artikkel skriver Lonely Planet at København har så mye å by på at det er blitt et problem. Hovedstaden er rett og slett blitt for populær blant turistene, mener Lonely Planets skribent Sasha Brady.

«De fleste besøkende som kommer til byen - rundt 87 prosent - har en tendens til å bo i og rundt det indre av by, særlig i kanaldistriktet Nyhavn fra 1600-tallet med sine fargerike kjøpmannshus. Og her ligger et av de største problemene», skriver Brady.

«Den konsentrerte tilstrømningen av turister som tetter til hjertet av byen, begynner å utgjøre en belastning på bylivet med økt avfall, støy og trafikknivå.»

Ifølge Lonely Planet melder turistbyrået Wonderful Copenhagen, som jobber for å lokke flere turister til København, at de vil stoppe å markedsføre Nyhavn som en turistdestinasjon. I stedet vil de forsøke å lokke besøkende til å overnatte i andre deler av byen.

– Vi har hatt overturisme i København i en årrekke. Det er et stadig økende problem, men det har ikke vært diskutert. Det er som om de alle forsøker unngå å ta ansvar, sier turismeforsker Jane Widtfeldt Meged ved Universitetet i Roskilde til Jyllands-Posten.

Meged er skeptisk til at mindre omtale vil spille inn på problemene som følger i turistenes farvann.

– Byrådet har mulighet, midler og plikt til å gjøre noe med det, og det burde trådt til mer, sier Meged som mener byen bør hente inspirasjon fra andre byer og ta flere «håndfaste midler i bruk». Som for eksempel begrense antallet cruiseskip på bestemte dager.