Rema 1000: – Har merket nedgang i noen lokale markeder
Mens Kiwi hadde sin beste januarmåned, har inngangen på året vært tøff for Rema 1000.
I begynnelsen av januar lanserte Rema 1000 sitt kundefordelsprogram. Butikkjedens kunder får gjennom å bruke appen «Æ» rabatt på frukt og grønt, samt avslag i pris på de ti varene de handler mest.
Dette har ført til en tilspisset priskrig mellom Rema og de to andre store aktørene i dagligvaremarkedet: Coop og Norgesgruppen.
Samtidig har Rema startet sin såkalte bestevennstrategi, som går ut på at kjeden vil samarbeide tettere med et mindre antall utvalgte leverandører og avslutte samarbeidet med andre. For eksempel har det kommet frem at Rema 1000 kutter nesten alt salg av Hansa-øl og Mack-øl at Olden flaskevann er på vei ut av Rema og at Lerum-syltetøy lider samme skjebne.
Rema 1000 har forsvart seg med at lokale merkevarer fremdeles vil bli å finne i Rema-butikkene i områdene der de er produsert.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: 30 må gå i Mack
Mandag skriver Nettavisen at Rema 1000 har hatt en tøff start på året.
– Vi har merket en nedgang i noen lokale markeder, skriver kommunikasjonsdirektør Mette Fossum i en tekstmelding til avisen.
Les også: Professor ser ølstrid som en test for Rema 1000
Rekordmåned for Kiwi
Fossum vil ikke si hvor stor markedsandel Rema 1000 har sikret seg i årets første måned, men viser til at de har hatt en fin vekst de siste ukene.
Lavpriskonkurrent Kiwi har derimot hatt sin beste januarmåned siden starten i 1979. Tall fra analysebyrået Nielsen, viser at kjeden hadde en markedsandel på 20,9 prosent. Coops lavpriskjede Extra tar også andeler i januar, skriver Nettavisen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Kiwi-sjefen: – Registrerer at Rema 1000 igjen har fått endret pristestresultat
Sikkerhetstabbe i Æ
Over 800.000 nordmenn har ifølge Rema 1000 lastet ned appen Æ, siden den ble lansert for en måned siden.
Artikkelen fortsetter under annonsenForrige uke kom det frem at en sikkerhetsbrist gjorde at kundenes kvitteringer, telefonnumre og deler av kortnumre lå åpent og tilgjengelig i nesten to uker i Remas Æ-app.
– Vi beklager dette overfor brukerne av Æ, men det er viktig å påpeke at det ikke er grunn til bekymring, uttalte Mette Fossum i Rema 1000 da.
Dataene som ble hentet ut, var kryptert og det kreves spesifikk kunnskap for å kunne hente ut informasjonen og dekryptere denne, skrev Rema i en pressemelding.