Lerum-syltetøy på vei ut av Rema-butikkene

Rema samlet alle de 550 kjøpmennene sine til møte på Gardermoen. Kundeprogrammet Æ ble presentert av konserndirektør for strategi og innkjøp i Rema 1000, Lars Kristian Lindberg.
Rema samlet alle de 550 kjøpmennene sine til møte på Gardermoen. Kundeprogrammet Æ ble presentert av konserndirektør for strategi og innkjøp i Rema 1000, Lars Kristian Lindberg. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter at Rema 1000s «ølstrid» så vidt har lagt seg, har syltetøyprodusenten Lerum og flere andre leverandører fått beskjed om at de blir droppet fra butikkhyllene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Administrerende direktør Trine Lerum Hjellhaug i Lerum bekrefter overfor NRK at deres syltetøy forsvinner fra Rema-butikker landet over. Saften fra samme leverandør skal derimot fortsatt bli å finne.

– Vi mister all leveranse av Lerum syltetøy. Det synes vi er trist og leit. Konkurransen er slik, og vi må bare forholde oss til det og utvikle nye og gode produkter, sier Hjellhaug.

Beskjeden får de samme dag som statsminister Erna Solberg (H) besøker Lerums fabrikkanlegg på Kaupanger i Sogn.

Les også: Mack etter Rema-møte: Fortsatt meget alvorlig

Vraker kjente produkter

Rema 1000 dytter Lerums syltetøy ut av hyllene. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Rema 1000 dytter Lerums syltetøy ut av hyllene. Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Rema 1000 har sagt at kjeden ønsker å knytte seg tettere til noen leverandører og kutte ut andre. Nylig ble det bråk hos ølprodusenten Mack da butikkjeden sa at den ville satse på større butikkplass for lokale ølsorter på bekostning av mer etablerte merker.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Også en rekke andre kjente merkevarer blir borte fra Rema-hyllene framover. Ifølge Aftenposten gjelder dette blant annet Uncle Bens-produkter, sauser fra Knorr, godteri fra Haribo og Ajax rengjøringsspray.

– Hele bestevennstrategien handler om å ta bort like produkter. Det åpner for nye varer, men selvsagt blir det også en debatt om enkelte merkevarer. Antallet tannkremer reduseres for eksempel fra 18 til 14, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer i Rema til Dagens Næringsliv.

Les også: Professor ser ølstrid som en test for Rema 1000

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ikke politisk

Flere selskaper som får reduserte avtaler med Rema forteller at kundene er frustrerte over at produktene de setter pris på ikke lenger blir å finne hos matvaregiganten. Næringsminister Monica Mæland (H) har merket seg misnøyen, og hun anbefaler folk å bytte butikk dersom de er misfornøyde.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg forstår at mange er misfornøyde. Det er vi som forbrukere som avgjør om dette er lurt av Rema, og hver av oss må bruke den makten vi har som forbrukere. Vi må handle der vi finner varene vi vil ha, sier Mæland i en epost til NTB.

Hun understreker at Rema står fritt til å velge hvilke leverandører de skal kjøpe varer fra.

– Dette er et kommersielt og ikke et politisk spørsmål, sier hun.

Les også: Kiwi-sjefen: – Registrerer at Rema 1000 igjen har fått endret pristestresultat