Rema 1000 lanserer appen «Æ» med personlige priser

PERSONLIGE PRISER: Via appen «Æ» skal Rema 1000-kunder få lavere priser på de ti varene de handler mest av.
PERSONLIGE PRISER: Via appen «Æ» skal Rema 1000-kunder få lavere priser på de ti varene de handler mest av. Foto: Ole Martin Wold / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Appen «Æ» skal gi REMA 1000-kunder et priskutt på 10 prosent på varene de selv handler mest av og på fersk frukt og grønt. Coop svarer med priskutt på 11 prosent.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ole Robert Reitan, sjef i Norges største butikkjede, hadde på forhånd varslet at han ville presentere store nyheter i et møte 4. januar. Reitan mente selv det ville bli «noe av det råeste norsk dagligvare har sett». En mystisk reklamekampanje der bokstaven «Æ» har stått i sentrum, fikk fart på spekulasjonene.

Onsdag ble det klart at det hele dreier seg om et kundeprogram og en app med navn «Æ». Butikkjeden lanserer personlige priskutt, via appen.

– Kunden er vår øverste sjef, og skal få personlige priskutt på varene de handler mest. Ikke de varene som dagligvarekjedene ønsker å selge. «Æ» er nå din, sier administrerende direktør i REMA 1000, Ole Robert Reitan, i en pressemelding.

Les også: Rema 1000 rensker opp i antallet leverandører

Svarer med kutt på 11 prosent

Kiwi og Coop Extra hadde på forhånd forventet at Rema 1000 ville forsøke å presse prisene ned, og begge lavpriskonkurrentene lovet at de ville gå til priskrig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Coop Extra og Obs svarer på direkten med å innføre 11 prosent priskutt på frukt og grønt for alle som bruker Coop-appen fra og med i dag.

– Vi har lovet å være billigst, og det skal vi være. Vi innfører dermed 11 prosent rabatt på lavpriskjedene Extra og Obs for alle som bruker appen vår. Det gjelder fra i dag, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop til Nettavisen.

Friis er langt fra imponert over konkurrentens «Æ»-satsning:

– Med tanke på til hvor høyt de har gått ut er dette et mageplask. Coop har drevet med dette i 150 år gjennom medlemsprogrammet vårt. Det Rema kommer med er verken revolusjonerende eller banebrytende, sier han til Nettavisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Coop-medlemmer får allerede 20 prosent rabatt på varer de handler mest av gjennom kuponger i deres app, opplyser kommunikasjonsdirektøren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Appen «Æ» er i skrivende stund ikke tilgjengelig for nedlasting i App Store, men skal være tilgjengelig for bruk i alle Rema 1000-butikker fra 5.januar.

Ikke lenger «bare lave priser»

Mange husker sikkert tidligere reklamekampanjer fra Rema 1000 med budskapet «bare lave priser». I motsetning til konkurrentene Coop og Norgesgruppen, som har kundprogrammer med Coop-kortet og Trumf-kortet, har Rema tidligere sverget til kun å holde samme lave prisnivå for alle kundene.

Nå vil de altså gi personlige priser til dem som laster ned og tar i bruk appen «Æ».

– Her er det ingen lokketilbud eller bonussystemer som gjør det komplisert å følge med. Vi kutter prisene på det du handler mest – rett i kassa. Dermed sparer du penger hver gang du handler, sier Reitan i pressemeldingen.

Da den digitale storsatsingen ble lansert foran nesten 600 av kjedens kjøpmenn fra hele landet, lovet administrerende direktør for kategori og innkjøp Lars Kristian Lindberg konkurrentene søvnløse netter, skriver Dn.no.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– «Æ» gjør at våre kunder bestemmer egne priskutt basert hva de kjøper mye av, ikke hva butikken selger mye av. Selvbetjente prislapper skal få Rema tilbake på offensiven. Vi skal ta tilbake føringen i norsk dagligvare, sa Lindberg ifølge DN.

Les også: Reitan avviser Rema 1000-salg for 50 milliarder

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ringnes ny «bestevenn»

I en strategi som er blitt kalt bestevennstrategien, har Rema varslet at selskapet vil samarbeide tettere med et mindre antall utvalgte leverandører og avslutte samarbeidet med andre. Så langt har det vært kjent at merkevaren Kims fra Orkla rammes av dette.

Onsdag avslørte Rema 1000 at Ringnes er kjedens nye bestevenn i kategorien drikkevarer, og at de skal samarbeide om å gjøre det lettere å velge sunnere drikkevarer i kjedens butikker.

Sukkerfritt skal prioriteres fremfor sukkerholdig drikke og sortimentet i butikkene vil endres noe i løpet av året, heter det i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Noen produsenter kommer det til å bli mindre av i hyllene, men vi skal fortsatt selge Coca-Cola og Coca-Cola Zero. Vi vil introdusere en rekke nye produkter og vil ha et spennende og godt utvalg som kan stille tørsten til enhver, sier administrerende direktør for kategori og innkjøp Lars Kristian Lindberg i meldingen.

Les mer: Rema 1000 rensker opp i antallet leverandører