
Raja gir sosialister skylden for ekstrem-islam
24-årige Mohyeldeen Mohammad fra Larvik vakte både oppsikt og bestyrtelse med sine uttalelser under demonstrasjonen i Oslo fredag der han advarte mot et 11. september på norsk jord. I Klassekampen tirsdag fulgte han opp med å fortelle at homofile fortjente steining.
Les også: - Har ikke engang støtte i Saudi-Arabia
- Homofile fortjener dødsstraff
Begge uttalelsene får advokat og venstrepolitiker Abid Q. Raja til å se rødt.
Ut av skapet
Raja mener samtidig det er greit at ekstreme muslimer kommer ut av skapet og viser sitt sanne jeg:
– Dette er jo direkte uhyrlig. Å si ja til steining av et annet menneske er noe av det mest grusomme et voksent menneske i Norge kan få seg til å si, sier Raja til DagenMagazinet. Han mener det vi nå ser er resultatet av sosialdemokratiets innvandringspolitikk.
– Nå får sosialistene smake sin egen medisin. Integreringen går nemlig ikke av seg selv. En innvandringspolitikk uten krav til de nye som kommer, fører til at de ekstreme vokser fram rett foran nesen på oss, sier han.
Ikke gode nok muslimer
Religionsforsker Jan Opsal ved Misjonshøgskolen i Stavanger forteller til VG at det er problematisk for mer moderate muslimer med personer som Mohammad.
– Det som er et problem i forhold til slike grupper er at de representerer en måte å tenke på som er vanskelig å møte for dem som er mer moderate.
– De utfordres nemlig på at de ikke er gode nok muslimer. Og da fungerer det ofte slik at man verner seg mot den anklagen ved selv å bli mer konservativ. De mest moderate, modernistene, risikerer å bli fremstilt som medløpere for vestlig kultur og beskyldt for at de forurenser islam ved å blande inn uislamske elementer og kulturtrekk, sier Opsal (©NTB)

Argentinere og briter i ordkrig om Falklandsøyene
Pengesedler varmer fattige ungarere
Lesernes kommentarer
John Larsen
17. februar 2010 - 8:29
God artikkel
Pål Vedeld Djupvik
17. februar 2010 - 9:00
God artikkel; en talemåte kun.
Ingvar Sveinsvoll
17. februar 2010 - 9:00
Både og Raja...
Bjørn trygve Kvisvik
17. februar 2010 - 9:01
Ikke uenig !
Elin Vollen
17. februar 2010 - 9:04
Krav
Stig Lernes
17. februar 2010 - 9:21
sosialklienta
Harald Brobakken
17. februar 2010 - 9:25
De som er annerledes
At vi blir så opprørt over slike meninger, er fordi det kommer fra en muslimsk mann, som bare sier det som mange innerst inne mener, og det kommer fra deres tro som fordømmer mennesker som ikke er som dem selv!
Det er ikke disse menneskene det er noe galt med, men deres tro som ikke sammenfaller med vår egen tro, men ligger det ikke noe av det samme syn på de som er annerledes, også i vår egen tro?
Vi har sett en kristen familie på sørlandet, heller ønsket sin egen sønn død, fordi han var annerledes!
De gikk ikke så langt at de sa at han fortjente å bli drept, men de ønsket at han var død, og er det noen forskjell på å ønske at noen var døde, enn å si rett ut at de ikke har rett til å leve?
Er det virkelig ingen som ser faren i en slik tro, og skiller den kristne tro seg så mye fra Islam?
Og er det ingen som ser, at det er troen det er noe galt med, men det ser ikke ut at våre myndigheter ennå ikke har forstått det!
Kim Edwin Jektvik
17. februar 2010 - 9:34
Helt enig
Farah Diba
17. februar 2010 - 21:00
enig
Jan Myhre
17. februar 2010 - 9:44
Feil konklusjon.
17. februar 2010 - 9:40
Innvandringspolitikk?
For det første: "Innvandringspolitikken" har vært om lag uendret, fra man fikk de første "fremmedarbeiderne" først på 1970-tallet. Å tillegge "sosialistene", eller enda mer feil, "de rødgrønne" (fra høsten 2005) skylda/æren for politikken som er ført av skiftende regjeringer, er ikke akkurat fulltreff.
For det andre: Er det "innvandring" som er årsaken? I følge et islamsk religionspolitisk manifest, forfattet av Trond "Ali" Linstad, er det mot Allahs vilje at mennesker lager lover - det er kun Shariaen som gjelder! Demokratiet skal oppheves når islamistene får matken (ikke akkurat uventet, forresten). Så vidt jeg vet, er Linstad etnisk norsk nordmann fra Norge, født og oppvokst i trygt, norsk etterkrigssamfunn.
Så Raja må legge skylda der den skal være - på religionen! "Religion" er pr. definisjon "hevet" over trivialiteter som demokrati og menneskerett - så lenge vi ikke tar oppgjør med alle religioner og annen overtro, får vi slite med islamister, englepratere og annet vrøvl.
Nils henrik Malme
17. februar 2010 - 9:47
Endelig utspill vi vil høre
Morten Hustad
17. februar 2010 - 10:05
Raja tar bladet fra munnen.
"Han mener det vi nå ser er resultatet av sosialdemokratiets innvandringspolitikk.
– Nå får sosialistene smake sin egen medisin".
Hvor mange ganger har vi ikke hørt Støre & co mene at det er stigmatisering og å spille på frykt hver gang denne debatten kommer opp?
Norge er "dumpeplassen" for innvandrere som har blitt avvist i mange andre europeiske land tidligere. Her mottaes alle "med takk".
En gang kan det hende den blåøyde, dumsnille og såkalte sosialistiske regjeringen i dette landet må svare på sin barnslige oppfatning av en feilslått og naiv innvandringspolitikk.
Vi ser det på kriminalbekjempelsen har i landet også. Veldig lite prioritert og tatt på alvor.
Å sitte i regjering er viktigst.
17. februar 2010 - 14:57
@Morten!
Og garantert ingen som kom, eller var etterkommere etter noen som kom under regjeringene til Borten, Korvald, Willock II, Bondevik I og II - for da var jo Venstre i regjeringen!
Morten Hustad
17. februar 2010 - 15:19
@Kjell!
Joda, de fleste som kommer i dag er nok skikkelige folk, men det nye er at ekstrem islamisme, som vi ikke opplevde på 70-80-90 tallet har kommet for dagen i Norge.
Det var disse, de nåværende, jeg påpekte når jeg beskrev "blåøyd, naiv og godtroende" politikere, og ikke Borten, Korvald, Willock, osv.
Under deres styre ble det ikke landet "åpnet for" ekstrem islamisme, heller ikke når Venstre var i regjering.
Jeg blir stadig overrasket når noen syns å mene at dette ikke handler om feilslått innvandringspolitikk!
John O Paulsen
17. februar 2010 - 10:14
Sosialisten har skylda!
17. februar 2010 - 14:48
Venstremann på stemmefiske
Vi har hatt stor innvandring fra (noen) muslimske land fra sist på 1960-tallet, lite påvirket av hvem som satt i regjering, og hvem som var støttepartier (f.eks. Frp.). Mange av de mest ihuga islamistene er (dessverre) 2. og 3. generasjons innvandrere - uansett om statsministeren het Borten, Korvald, Bratteli, Nordli, Willock, Bruntland eller Syse da deres foreldre eller besteforeldre kom hit.
Hvis en går islamistene på klingen, svarer de: "Men dere har jo både kristendom, homeopati og prinsesseengleisme -vår (over-)tro er jo omtrent det samme! Derfor er kamp mot all religion og overtro det beste midlet!
Kåre Magnus Dreyer
17. februar 2010 - 10:32
Abid Q. Raja
Urd Synøve Vandbakk
17. februar 2010 - 12:21
Helt korrekt !
Kanskje kan Rana og Ghozlan i det lukkede islamske rettslokale holde denne forsvarstalen: I ”Krigens hus” har den islamske lære gitt oss rett til å lyve, jukse og bedra når det gjelder å verne om islam som religion. Det må vi gjøre så lenge muslimene er en minoritet i landet. Vi kan ikke i et fiendeland som Norge der islam ikke hersker, fremstille islam som en religion som vil drepe alle som ikke vil underkaste seg. Den fasen kommer først når vi kommer over i ”Fredens hus”. Vi må i vår situasjon fremstille oss som tolerante, vennlige – og vi må gi inntrykk av at vi kommer godt over ens med kristne, jøder, ja endog de vantro! Vi må presentere islam som fredens religion. Vi må gi inntrykk av at vi står for forsoning og rettferdighet. Det er i islams interesse at vi holder denne linjen.
I en slik situasjon ville nok ayatollaene i den hellige islamske domstol si: Reis tilbake til Norge og fortsett arbeidet. En dag vil halvmåneflagget vaie i Norge så vel som i USA
17. februar 2010 - 14:30
Bare islamproblem?
Når det gjelder "skylden/æren" for innvandringen, som har skjedd siden 1970-tallet, må den deles på forskjellige regjeringer. De "rød-grønne" har bare styrt siden høsten 2005. Og en del av våre svært aktive organiserte kriminelle kommer i ly av EØS-/Schengen-avtalene - avtaler som i alle fall Sp og SV stemte mot!
Magnar Lid
17. februar 2010 - 10:49
Venstresiden støtte fra Mao til politisk islam
Dette hindrer integrering og skaper interne konflikter.
AKP-ml bevegelsen støtten til kommunistiske statene der millioner vart utryddet. Er erstattet av norsk venstreside støtte til politisk islam og udemokratiske regimer når innvandringsdebatt kveles med bakgrunn i rassime når problemstillinger med innvandring fog Islam fremlegges.
Erling Outzen
17. februar 2010 - 11:51
Dum påstand frå Raja
Det finst som kjent slike ekstremistar blant muslimar i andre land òg. Både i "muslimske land" og i Europa. Blant anna i Danmark. Der har dei borgarlege hatt regjeringsmakta i mange år, under leiing av det danske Venstre. Eg berre nemner det.
Alle må stå ansvarleg for sine eigne standpunkt, ikkje skulde på andre.
Ekstremt dumt av Raja!
Rune Roan
17. februar 2010 - 12:07
Ekstremistene er selv skyld i
Sverre Lillemo
17. februar 2010 - 13:49
Bra påstand av Raja
17. februar 2010 - 14:35
Fremmer "rød-grønne" islamsk terrorisme?
Når du framsetter en påstand, bør du kanskje utsette den for en liten sannhetstest, før du trykker på "publiser"-knappen!
Mesteparten av de som gjennomførte 11. sept.-angrepet kom fra Saudi-Arabia. Og det landet har jo sharia-lover så det holder!
Mener du da at styresettet (kongefamilie med rundt 1.000 luksusforbruksprinser) i Saudi-Arabia er "rød-grønt"?
17. februar 2010 - 14:08
MUSLIMER
støtter hva muslimene driver med nå.Raja kunne passet inn i Høyre og FRP som i Venstre.
JILL
Ragnar Østli
17. februar 2010 - 15:09
Sosialistene
Er det snart på tide å bli kvitt dette Stoltenberg-dynastiet.
Tom Wulff
17. februar 2010 - 15:44
Fremdeles har
Urd Synøve Vandbakk
17. februar 2010 - 15:50
Ikke alene...
Også faren, Ali Mubarak, sitter i bystyret for Arbeiderpartiet. Far og sønn har stått frem i avisene og fortalt om sitt politiske engasjement. De gjorde seg bemerket rikspolitisk ved sitt forslag om å tørrlegge Stavanger sentrum for alkohol.
Ett år senere har Stavanger Aftenblad et intervju med Arshad: han var vært på hajj - pilgrimsferd til Mekka med kameraten Kamran Sheikh. Tittelen er - utilsiktet - megetsigende: Mekka ga mersmak for pilegrimer
På slutten av artikkelen står det:
De vil gjerne inspirere andre unge muslimer til å reise til Mekka. Selv ble de så grepet at de ønsker seg tilbake til Saudi-Arabia. Begge har nå søkt om opptak til arabiskstudiene ved Medina Islamic University. Der får utlendinger studere gratis.
Oversikten fra universitet over innrullerte studenter for året 2009/2010, viser at Arshad Ali Mubarak og Kamran Sheikh går der, sammen med Mohyeleen Mohammad.
Mohyeldeen Mohammad har vært fremstilt som noe av en freak av norske medier. Men han er altså ikke alene. Tilsynelatende velintegrerte bystyrerepresentanter for Arbeiderpartiet kan bli så religiøse at de begynner på religiøse studier i Saudi-Arabia.
Gåten ligger nærmere enn vi liker å tro, og den er stor.
17. februar 2010 - 15:58
AP
Snakk om å være limt på en tjærekost.