Stemmer:

Meningsløs klimakrangling

Hans Andreas Limi (Frp) retter hard skyts mot miljøpartiene. Les mer Lukk

Debatten som nå raser mellom de såkalte miljøpartiene om hvem som har de beste klimaløsningene er helt meningsløs og handler nærmest utelukkende om symbolpolitikk, skriver Hans Andreas Limi (Frp).

Debatt:  

Send oss gjerne forslag til kronikker vi kan publisere på e-post: stemmer@abcnyheter.no

Formen bør være kronikk/kommentar/blogginnlegg.

Maks 1000 ord.

I tillegg til at en rekke tiltak fra miljøpartiene er tilnærmet virkningsløse, er de også irriterende for vanlige folk. Jeg må få minne om at det er reelle utslippskutt som betyr noe, ikke tiltak som gjør vondt for folk flest.

Tirsdag skrev NRK at Miljøpartiet de Grønne mener Venstre og SV burde stille strengere klimakrav i eventuelle regjeringsforhandlinger etter stortingsvalget. Samtidig mener Venstre at MDG setter seg selv på sidelinjen med tanke på gjennomslag i klima- og miljøpolitikken. Partiene har også de siste årene tatt til orde for å innføre en rekke klimarelaterte avgifter som går ut over forbrukere og næringsutøvere.

Jeg registrerer at partiene, som i lang tid har rettet skytset mot Fremskrittspartiets klimapolitikk, bruker tiden inn mot valget med å rette angrep på hverandre.

I beste fall er denne kranglingen helt meningsløs, og det gagner i alle fall ikke klimasaken at de såkalte «miljøpartiene» ikke klarer å stå samlet i symbolpolitikken, og at de har et meningsløst fokus på symbolsaker.

For Fremskrittspartiet er det viktig å gjennomføre klimatiltak som ikke er til skade for den vanlige borger. Vi må altså bruke gulrot for å endre atferd, og ikke klimapisken, slik «miljøpartiene» til stadighet gjør. Det viktig å satse på realistiske og gjennomførbare løsninger som gjør hverdagen enklere for folk flest. Derfor har vi en avgiftspolitikk som er til gangs både for miljøet og folk flest.

Nyere biler er ingen miljøversting, og de nye motorene er langt mer miljøvennlige enn gamle travere. Derfor har FrP i regjering lagt om og senket avgiftene på nye biler med lavt forbruk. Med dette sørger vi for at langt flere nordmenn får råd til en ny bil. Bilparken vår blir dermed mer moderne, med tryggere biler som har lavere utslipp.

Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at det aldri tidligere blitt observert et større fall i CO 2-utslipp fra veitrafikken enn fra 2015-2016, med et fall på hele 3,6 prosent.'

Under de rødgrønne økte utslippene med 2,5 prosent. Dette er et godt eksempel på at gulrot i motsetning til pisken, virker.

Fremskrittspartiet er kritiske til å innføre stadig nye forbud, påbud, restriksjoner og andre offentlige inngrep som begrenser enkeltmenneskets frihet eller svekker norsk konkurransekraft. Derfor er det beste å stimulere til miljøvennlig atferd gjennom positive og enkle virkemidler – ikke krangling over symbolpolitikk.

Les også:

Måling: Flere velger klima foran olje

Solberg: – Klima og helse viktige spørsmål for Norge under G20-møtet

Hareide trekker trolig støtten til regjeringen