Ryanair legger ned basen på Rygge om flyseteavgiften blir innført:– Bonus om vi blir kvitt Ryanair fra norske flyplasser

– BONUS Å BLI KVITT RYANAIR FORSVINNER: Grande mener det vil være et tilleggsgode ved den foreslåtte flyseteavgiften om den fører til at Ryanair forsvinner fra norske flyplasser.
– BONUS Å BLI KVITT RYANAIR FORSVINNER: Grande mener det vil være et tilleggsgode ved den foreslåtte flyseteavgiften om den fører til at Ryanair forsvinner fra norske flyplasser. Foto: Lex Van Lieshout / Epa /NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Trine Skei Grande mener Ryanair har markert seg som et av de verste lavprisflyselskapene både for passasjerer og ansatte, og er glad for at selskapet svekkes.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tidligere denne uken ble det klart at Ryanair har sagt opp på Rygge lufthavn. Oppsigelsen skal være direkte knyttet til den foreslåtte flyseteavgiften. Blir avgiften innført, forsvinner Ryanairs base fra Rygge 1. november.

Allerede da regjeringen før jul varslet at de vil innføre en flyseteavgift på 80 kroner, bestemte lavprisselskapet seg for å si opp baseavtalen de har med flyplassen på Rygge i Østfold.

I en kronikk med tittelen «Ingen takk, men farvel til Ryanair» i Dagbladet torsdag går Venstre-leder Trine Skei Grande hardt ut mot flyselskapet og kaller det en bonus om den foreslåtte avgiften fører til at vi «blir kvitt Ryanair fra norske flyplasser».

Hun skriver blant annet følgende:

«Ryanair har det siste tiåret markert seg som et av de aller verste lavprisflyselskapene i verden, både for passasjerer og ansatte. Selskapets daglige leder Michael O'Leary har gjort fagforeningsknusing nærmest til en sport, og har med dårlig skjult stolthet drevet en langvarig kamp mot sosiale rettigheter, fagorganisering og generelt ordnede forhold i bransjen.»

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg er glad for at miljøavgiften på flyreiser svekker Ryanair, et selskap som behandler både ansatte og passasjerer dårlig. Fagforeninger over hele verden har forsøkt å knekke Ryanair, og så var det miljøavgift som klarte det, sier Trine Skei Grande til samme avis.

Bakgrunn: Ryanair har sagt opp på Rygge lufthavn

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ikke endre politikk for et selskap som er så råttent

Flyplassdirektør Pål F. Tandberg uttalte tidligere denne uken at Rygge lufthavn ikke vil overleve dersom Ryanair trekker seg ut.

– Fra å ha 1,6 millioner passasjerer, vil vi få under 500.000. Dette er en særavgift som gjør at vi som privat lufthavn blir ekstremt skadelidende, sa Tandberg til NTB.

Skei Grande sier til Dagbladet at hun håper andre lavprisselskaper, som opptrer på en ordentlig måte, kommer inn i stedet for Ryanair.

– Det er ingen grunn til at vi skal la oss presse til å endre norsk politikk for et selskap som er så råttent, sier hun til avisa.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Statsminister Erna Solberg ga forrige måned uttrykk for det samme.

– Jeg lar meg ikke presse av Ryanair. Dersom Ryanair forlater Rygge, er det av andre grunner enn en avgift på 80 kroner, sa statsministeren under Østfoldkonferansen, i midten av januar, ifølge Moss Avis.

Solberg viste også til at flytrafikk forurenser og at avgiften som nå innføres er i tråd med prinsippet om at forurenser skal betale.

Les også: NHO: Flyseteavgiften vil gi store skadevirkninger

– Skuffet over Arbeiderpartiet

I torsdagens kronikk skriver Skei Grande at det er partiene på venstresiden som har stått fremst i kampen mot Ryanair, og spesielt Arbeiderpartiet. Hun mener det er oppsiktsvekkende at partiet har snudd og nå går inn for å beholde Ryanair i Norge «for enhver pris».

Stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet Helga Pedersen uttalte ifølge NRK at flypassasjeravgiften må droppes.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Regjeringen har muligheten til å angre seg, det gjorde man når det gjaldt plastposeavgiften i fjor. Her bør man trekke klørne tilbake også når det gjelder flyseteavgiften, for dette rammer arbeidsplasser og næringsliv på Rygge, men også i andre deler av landet, sa Pedersen under et besøk til Rygge Lufthavn i januar.

AP-kollega Eirik Sivertsen, som sitter i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, vil ikke gå med på at partiet har gjort en helomvending. Han sier til Dagbladet at AP fremdeles er kritisk til Ryanairs forretningsmodell, samtidig mener partiet at flyseteavgiften er en miljøavgift som ikke gir åpenbare miljøeffekter, men vil ha store konsekvenser for arbeidsplassene.

Les også: Flyseteavgift skaper fly-skrekk i nord

– Falsk miljøavgift

Ryanairs kommunikasjonssjef Robin Kiely sa til Dagens Næringsliv i desember i fjor at avgiften er «sinnssyk».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Overfor Dagbladet opprettholder selskapet kritikken, og kaller flyseteavgiften en falsk miljøavgift som vil gjøre reiselivsnæringen mindre konkurransedyktig.

– Norge blir et dyrere reisemål i en tid da norske flyselskaper sliter økonomisk. Ikke ett øre av denne avgiftsøkningen vil bli brukt på utslippspolitikk, siser Ryanairs markedsføringsrepresentant i Norge, Hans Jørgen Elnæs, til avisa.

Også andre flyselskaper har reagert kraftig på den foreslåtte avgiften. Norwegian-sjef Bjørn Kjos betegnet den som et av de sprøeste forslagene han har sett på år og dag, mens konserndirektør Eivind Roald i SAS har kalt avgiften et spill for galleriet, ifølge NTB.

Flyseteavgiften skal etter planen innføres i Norge fra 1. april. Fristen for å komme med innspill til regjeringen er 21. februar.

Les også: USA ber Norge stanse flyseteavgift