
Æresdrap på norsk
Hvorfor kalles rene henrettelser av kvinner for «familietragedier»?
Kommentar
Siste kommentarer

Vold i nære relasjoner er et stort samfunnsproblem i Norge, men skjules og ufarliggjøres bak begreper som «husbråk» og «familietragedier». Begrepene blir ikke mindre problematiske av at de impliserer at flere i familien bærer ansvaret for hendelsene. De eneste gangene nordmenn er villige til å anerkjenne at det er vold, overgrep og drap det handler om, er når det skjer i familier med minoritetsbakgrunn. Men da er det kulturelt betinget, «de er sånn», det kan ikke gjøres noe med.
NOEN MENER DET ER FORSKJELL på den sjalu, frustrerte og ydmykede norske mannen som dreper sin kvinnelige partner selv, og drap som skjer i minoritetsmiljøer der kvinnens liv må ofres for å gjenopprette enten mannens eller familiens ære. Vi setter et skille mellom følelsen av sjalusi, frustrasjon og ydmykelse hos etnisk norske og de med minoritetsbakgrunn. Så enkelt er det ikke.
Professor i psykiatri Gustav Wik ved Universitetet i Bergen mener at etnisk norske menn dreper sine koner for å gjenopprette æren de har tapt etter et brudd. Mannen mener ofte han har mistet så mye og vil markere. Psykolog Terje Galtung beskriver personligheten til menn som dreper som egosentriske og dominerende, men rause når de mestrer situasjonen og har kontrollen. Dersom kvinnen bryter ut av forholdet kan drap være en måte å gjenvinne kontrollen på. Det kan minne om æresdrap, sier han.
ÅRSAKEN TIL KVINNEDRAP i Norge kan ikke kategoriseres på bakgrunn av etniske eller kulturelle forskjeller alene. Ære, psykiske problemer, ønske om kontroll er noen av forklaringene. Den sterke følelsen av frustrasjon kan også ligge i at drapsmannen føler seg krenket av en motpart, altså kvinnen, som han ikke oppfatter som likeverdig.
I saken der en tidligere marineoffiser ble dømt for drapet på ekskona i Bergen, ble drapet beskrevet som en ren henrettelse i dommen. Til en kollega hadde drapsmannen sagt at han ville brenne ned huset hvis ekskona fikk det. Drapene på Nesøya kom etter et fire år langt bittert skilsmisseoppgjør der drapsmannen følte at han ble overkjørt i rettstvisten mellom han og hans tidligere kone. I saken der en iraker drepte sin kone og to barn, skal kona ha tryglet han om å oppsøke psykolog i Norge og opplevd mannens problemer så dramatisk at hun truet med brudd.
Kvinnedrap kan unngås dersom de riktige tiltakene blir iverksatt på riktig sted til riktig tidspunkt.
Verdens Helseorganisasjon (WHO) anslår at rundt halvparten av alle kvinner som blir drept, drepes av sin nåværende eller tidligere partner. I Storbritannia blir i gjennomsnitt to kvinner drept i uken, i Norge i underkant av ti i året. Ordet «tragedie» hentyder til noe uforutsett, en ulykke som rammer uten forvarsel. Psykolog Galtung sammenlikner kvinnedrap med trafikkulykker, og sier det ofte er umulig å hindre mennene som begår dem. Ser man nærmere på mange av sakene det gjelder, minner de allikevel om rene henrettelser av kvinner.
Da VG laget en liste over antall drepte kvinner, sa politidirektør Ingelin Killengreen at antall drepte var altfor høyt og at de trengte mer kunnskap for å kunne forebygge fremtidige drap. Nyttårsaften 2007 gikk justisminister Knut Storberget ut og sa at partnerdrapene skulle kartlegges, og Stortingets justiskomite vedtok tre måneder etter at en uavhengig kommisjon skulle gjennomgå samtlige kvinnedrap i Norge de siste årene. Fortsatt er lite gjort.
VOLD MOT KVINNER er ikke prioritert. Vi vet allerede at mulige voldtektsmenn blir frikjent på grunn av alvorlige mangler i etterforskningen, utilstrekkelig avhør av mistenkte og høyst varierende kvalitet på rettsmedisinsk undersøkelse av offeret. Tidligere leder av voldsavsnittet i Oslo politidistrikt, Finn Abrahamsen, mener at rettsvesenet belønner konedrapsmenn gjennom systemet med strafferabatt. Dersom mennene melder seg til politiet umiddelbart får de strafferabatt og de fleste som dømmes blir dømt for forsettelig drap fordi retten mener at drapet skjedde i affekt og ikke var planlagt. Dette betyr kanskje at det ikke er evnen, men viljen, som er problemet.
INNTIL VI SOM SAMFUNN er villige til å rette et speil mot oss selv og få fakta på bordet, vil hvert tredje drap i Norge være en kvinne som blir drept av sin nåværende eller tidligere partner. Kvinnedrap, i likhet med trafikkulykker, kan i mange tilfeller unngås dersom de riktige tiltakene blir iverksatt på riktig sted til riktig tidspunkt.
Uansett er verken begrepene familietragedie eller æresdrap spesielt dekkende. Begge deler er drap og ingen av dem ærefulle.
Heidi Nordby Lunde er borger- og debattredaktør i ABC Nyheter og kommenterer med jevne mellomrom samfunnssaker. Trykk på navn i byline for å se politisk bakgrunn og flere artikler og kommentarer.
Alle innlegg til artikkelen blir publisert under fullt navn, sjikane, rasisme og irrelevante innlegg vil bli fjernet.


























































Kommentarer (13)
Kjetil Hansen
15. mai 2009 - 7:15
Tragedien på Nesøya - kunne den ha vært unngått?
Jeg Tove Smaadahl på TV i forgår etter tragedien på Nesøya. Men etter det jeg selv har gått gjennom, undres jeg stadig over at det bare er symptombehandling og etterpåklokskap som står i fokus når slikt skjer. Jeg tror det er enkle tiltak som skal til for å forebygge slike tragedier (som selvsagt ikke skal forsvares eller forståes ihjel, men det er lov å stille kritiske spørsmål) Og selv om det her var en "etnisk nordmann" som var gjerningsmannen, berører dette et tema som er en smule viktigere enn hvem som tar oppvasken:
Spørsmålet er vel hvor mange menneskeliv Tove Smaadahl virkelig vil ha på samvittigheten, før man er villige til å angripe årsakene og ikke bare symptomene i denne debatten. Det kan virke som om hun og andre har gjort det til sitt levebrød at menn skal drives til vannvidd for deretter å sole seg i rampelyset ved å kritisere det som skjedde. Den dagen vi sørger for at både mor, far og barn kan sitte igjen med verdighet, rettferdighet, og at barnet er sikret kontakt med begge foreldrene også etter et samlivsbrudd, er Tove Smaadahl og hennes medsøstre arbeidsledige. Og det er vel en fremtid sosionomene, advokatene og kvinnesakskvinnene frykter så mye at de er villige til å gå over lik for å beholde jobben, kan det se ut som...
Jan Thomassen
15. mai 2009 - 7:51
Helt enig.
Stein Olsen
15. mai 2009 - 8:12
Tenk
Og så burde du vite at i mange æresdrap tilfeller der nede så går gjerningsmannen fri, eller soner en symbolsk dom. Her får man år i fengsel for slikt. Det er totalt ute på jordet og sammenligne dette med Norge. Det er annbefalt at du leser litt nøyere om dette emnet før du skriver artikkler om det. Og tenk over at det er kun koner og døttre som faller under begrepet æresdrap. Islam og kvinneforakt i et nøtteskall.
Gøran Berg
15. mai 2009 - 8:13
Fortvilelse
I dagens samfunn hvor mannen snart er helt rettsløs, å hvor et hvert forsøk på å få en dialog om rettferd blir møtt med stormangrep fra personer som Tove Smaaland, å Norby Lunde støtter opp, vil det dessverre skje forferdelige ting som dette.
Hvis en mann i dagens samfunn våger seg inn på et offentlig kontor for å få hjelp for blir han i dag møtt av sosonomer som driver kvinnekamp, som har den innstillingen om at enhver mann er en voldsmann og konemishandler å det som verre er, mens enhver kvinne er en engel som er så snill å grei å medgjørlig å tenker ikke på seg selv bare alt som er godt. I de fleste tilfellene er det motsatt.
Psykisk vold er også vold, å noen ganger like ille, men den blir begått av kvinner, disse englene som aldri har skyld.
Helt enig med Ketil Hansen hvor han påpeker at så lenge problemet ikke kommer frem vil det fortsette, men med personer som Tove Smaaland å mange med henne vil det aldri bli løst, å advokatene jubler hurra.
Å Heidi Norby Lunde skal lage det til en innvandringsak hvor hun skal si, se på norske menn hvor forferdelige de er, mens våre kjære nye landsmenn er unnskyldt.
Jan Thomassen
15. mai 2009 - 8:49
Bra Gøran.
Kampen for likestilling er en kamp for kvinners rettighet,ikke mellom mann og kvinne.det vel her Ottar har bemerket seg.
Du peker også på Psykisk vold.eller mobbing.Mange som blir utsatt for dette i ung alder.sliter resten av livet med psykiske problemer.
Aase Lunde Magnussen
15. mai 2009 - 9:00
Æresdrap på norsk.
"Uansett er verken begrepene familietragedie eller æresdrap spesielt dekkende. Begge deler er drap og ingen av dem ærefulle."
Det er nettopp det-det er tap av ære som er det vesentlige her.
I andre kulturer enn den norske, er nok dimensjonene atskillig større.
Men likevel eksisterer tap av ære hos oss også.
Det er smertefullt å bli redusert til et null.
All ære er fratatt deg.
All rasjonell tenking er fraværende og et kaos av følelser blir trigget av en eneste liten provokasjon til.
Og det tipper over. Er det våpen i nærheten, blir det brukt, nettopp for å forsvare tapet av ære.
Det er det eneste som er igjen. På den måten gjør man slutt på provokasjonen.
I skilsmissesaker er det jo nettopp fordelingen av goder det ofte dreier seg om.Verdier og penger.
Penger gir makt og ære.
Kampen om penger kan føre til krig mellom partene.
Og utfallet av denne krigen kan føles som urettferdig av den som "taper".
Enkelt sagt-en av årsakene til drapene på Nesøya-tragisk nok.
Tore Bjørklund
15. mai 2009 - 10:09
Æresdrap
Ronny Pettersen
15. mai 2009 - 11:12
Man må skille!
Lilian Schmidt
15. mai 2009 - 13:38
Drapsmenn som forstås i hjel
I de siste drapene som har skjedd i Norge ser man at psykologer og andre profesjonelle forståsegpåere i sin diskusjon av mulige motiver nærmest unnskylder overgriperen. Omkvedet synes å være: "Han mistet alt; hus og hjem, barna, æren. Som Mann kunne han selvsagt ikke tåle dette, så det er da ikke rart at det kokte over for ham". Drapsmannen / overgriperen omfattes med enorm interesse, mens offeret omtrent ikke nevnes. Som Norby Lunde skriver, det avskrives som en familietragedie. "Ja slik kan det gå.....- det var selvsagt synd at hun mistet livet, men det var ingenting vi kunne ha gjort", osv.
Dette opprører meg. Jeg har overhodet ingen sympati for morderen eller hans motiver. Min sympati ligger ene og alene hos offeret, kvinnen som uten å ville det fikk sitt liv avkortet på den mest brutale og bestialske måte av et menneske hun en gang var glad i og stolte på.
Robin Kristiansen
15. mai 2009 - 15:00
Jeg tror det er stor forskjell.
Der hvor æresdrap er en del av kulturen så kan den som utfører æresdrap bruke eller misbruke tapt ære av familien sin som motiv.
I Norge er det tap av personlig "ære". Aldri familiens.
Jeg ser at noen prøve å legge skylden for drap utført av nordmenn på systemet eller på den drepte. At det går an å bare antyde at disse har skylden i disse drapene er helt uforståelig. Den som har skylden er den som utfører drapet. Uansett om "systemet" har vært vanskelig eller kvinnen har vært århundredes heks.
Det er noe alvorlig feil med personligheten til disse drapsmennene. Noe som systemet ikke kan oppfange eller noe som kvinner ikke kan gjøre noe med bortsett fra å komme seg ut av forholdet som da ansporer mennene til å drepe sine kvinner.
Gølin Irene Kringen
15. mai 2009 - 15:46
Store forskjeller mellom æresdrap og familietragedier!
Håvard Solberg
15. mai 2009 - 19:30
Menn og lovbrudd
Menn må først lære seg å følge lover og regler før det blir noe bedre her i verden.
De må slutte å kjøre for fort.Nesten all vold blir utført av menn.Det er utrolig ynkelig at de ikke skammer seg og prøver å gjøre noe med mannskulturen.Den er gjennomsyret av dårlig moral.Det står menn bak det meste av all menneskehandel.Våpenhandel og krig blir utført av menn.Nesten alle som sitter fengslet i verden er menn.Og likevel er det noen som klarer å forsvare mannskulturen.Skam dere.
Svein Grønnevik
16. mai 2009 - 11:04
Æresdrap har status i
I de fleste andre religioner og etniske befolkninger er ikke drap akseptert med unntak av nødverge og krig med uniformerte soldater. I den vestlige kulturen blir det sett på som et svakhetstegn at man dreper sin kone eller samboer. En er lært opp til å ta en skilsmisse som en mann. Og et ekte mannfolk slår ikke, misshandler ikke og dreper ikke sine ex'er eller barn uansett hvor urettferdig, hard og tung en skilsmisse måtte være! Ekte mannfolk evner å snakke, og aksepterer at ikke alt her i livet går den veien man helst hadde sett at det gikk.!