Norgesgruppen har fjernet Tine-produkter fra butikkhyllene

Flere Tineprodukter har blitt fjernet fra butikkjeder eid av Norgesgruppen. Les mer Lukk

– Det er ingen dramatikk i dette, sier Nina Horn Hynne fra Norgesgruppen.

Kiwi eies av Norgesgruppen, og kvittet seg i februar med et av TINE sine mest populære meieriprodukter; Tines 1,75-liter lettmelk. I tillegg er Tines kremfløte på 0,7 liter fjernet fra butikken.

Norgesgruppen-eide Meny har fjernet juicedrikker fra Tine, blant annet Sunnivas appelsinjuice på 1,75 liter.

Nettavisen skriver at produktene står for flere hundre millioner kroner i omsetning.

– Tines lettmelk er det eneste melkeproduktet som har hatt vekst i norsk dagligvare de senere årene, som del av økt forbruk av lettere melk. Hvorfor Kiwi valgte å ta ut denne artikkelen må nesten kjeden selv svare for, skriver kommunikasjonsdirektør Lars Galtung i Tine i en e-post til Nettavisen.

Han oppfordrer alle som savner produktet i Kiwi-butikkene til å etterspørre det slik at det kanskje kommer tilbake i hyllene.

– Har økt salget av Tine-varer med 6,5 prosent

Nina Horn Hynne fra Norgesgruppen sier til ABC Nyheter at det ikke er noe dramatisk med endringene, og at de fant sted i februar.

– De siste to årene har vi økt salget av Tine-produkter med 6,5 prosent. I tillegg har vi tatt inn alle de 33 nye Tine-varene som har kommet dette året. Tine er en av våre viktigste leverandører, sier Hynne.

Hun bekrefter at Tines 1,75 liter med melk er fjernet fra de fleste av KIWI-butikkene, men at årsaken til det, er at Q-meieriene har et tilsvarende produkt og at det ikke var hylleplass til begge.

Hynne forteller også at kremfløten på 0,7 liter var et sesongprodukt som nå er fjernet, men at butikkene fremdeles har 0,33 liter kremfløte på plass i butikkene.

Til sist sier hun at NorgesGruppen fremdeles har tolv ulike Sunniva juicevarianter fra Tine, og at det kun er Sunnivas appelsinjuice på 1,75 liter som er fjernet fra MENY, men ikke fra de andre kjedene i NorgesGruppen.

De aktuelle Tine-produktene er d-listet av Norgesgruppen, noe som innebærer at butikkene ikke lenger er pliktig i å ta inn disse produktene.

På tirsdag ble det kjent at Norgesgruppen nok en gang har økt sin markedsandel i norsk dagligvarehandel. Siden 2011 har matvaregiganten økt sin andel med 5,8 prosentpoeng, og har nå kontroll over 43,2 prosent av norsk dagligvarehandel.

Les også:

Rema 1000 rensker opp i antallet leverandører

Rema inn på eiersiden i mathandel på nett