Dømt til 18 års fengsel for migrantbåt-forlis

En tunisisk mann er dømt til 18 års fengsel i Italia for å ha forvoldt over 800 menneskers død da en båt med migranter forliste i Middelhavet i fjor.

Mohammed Ali Malek var angivelig kaptein på båten. Han ble kjent skyldig i drap og menneskesmugling, og for å ha forårsaket forliset. Dommen falt i en domstol i Catania på Sicilia tirsdag.

Syreren Mahmoud Bikhit, anklaget for å være Maleks førstestyrmann, ble dømt til fem års fengsel for sin rolle i tragedien som skjedde utenfor Libyas kyst.

I tillegg til fengselsstraffene, er begge dømt til å betale 9,5 millioner euro hver i erstatning til ofrene.

Anker dommen

Det er overlevende etter forliste som har pekt ut Malek som kaptein for båten til etterforskerne. Både Malek og Bikhit hevder på sin side å være vanlige migranter, som ble tvunget til å styre båten av menneskesmuglere.

Ifølge Malek døde den ekte kapteinen under forliset, og han mener han blir gjort til syndebukk av de overlevende ettersom han er fra Tunisia.

Forsvarsadvokat Massimo Ferrante forteller AFP hans klient ble «svært sjokkert» av dommen, og opplyser at både Malek og Bikhit kommer til å anke dommen.

Katastrofe

Ingen vet nøyaktig hvor mange som var stappet inn i det 27 meter lange skrøpelige fartøyet som skulle frakte migranter fra Gambia, Senegal og Mali til Europa.

Påtalemyndigheten opererer på sin side med tallet 700, ettersom det finnes 700 likposer. Flere rettsmedisinere mener imidlertid at posene inneholder restene av flere enn én person, og mener det var nærmere 900 om bord i båten.

Båten skal ha krasjet med det portugisiske fraktskipet King Jacob. Fraktskipets kaptein Abdullah Ambrousi forteller at han forsøkte å skru av motorene sine, mens den mindre migrantbåten økte sin fart og smalt inn i fraktskipet. Kun 28 overlevde.

Det gjør forliset til det største katastrofen i Middelhavet siden andre verdenskrig.

Av det man kjenner til, har minst 12.000 mennesker mistet livet på vei over Middelhavet siden den såkalte migrantkrisen brøt ut i 2013.

Les også: Listhaug må forklare «horribel» returpraksis