Innspurt i slaget om E18

Forhandlingene mellom Oslo og Akershus om Oslopakke 3 skulle egentlig være sluttført 10. mai, men denne fristen ryker. Les mer Lukk

Hvor mye skal bilistene betale i bompenger og hva skal pengene brukes til? Temaet setter fyr på forhandlingene om ny E18 vest for Oslo.

Forhandlingene mellom Oslo og Akershus om Oslopakke 3 skulle egentlig være sluttført 10. mai, men denne fristen ryker. Målet for partene er fremdeles å bli enige om en avtale som kan legges fram for bystyre og fylkesting innen sommerferien. Men om det lykkes, er en annen sak. Tiden er i ferd med å renne ut.

– Det er krevende forhandlinger, sier en kilde som sitter tett på samtalene til NTB.

Fylkesordfører Anette Solli (H) i Akershus holder fast ved kravet om ny E18 vestover, mens det rødgrønne flertallet i Oslo sier nei til prosjektet, «slik det foreligger i dag».

Les også: Nytt bompengeforslag: 26.600 kroner i året for å passere bommer i rustiden

MDG: – Det er ingen menneskerett å få kjøre bil

I tillegg går diskusjonene høyt om nivået på bompengesatsene. En skisse som er lagt fram i forhandlingene tar til orde for å øke prisen for bilister som kjører fra Akershus til Oslo fra dagens 48 kroner til 120 kroner for dieselbil i rushtiden. Da er prisen for å kjøre på den nye E18 holdt utenom. Her skal det etter planen kreves inn 20 kroner per passering i hver av de tre prosjekterte bommene på strekningen.

Les også:

Bystyret i Bergen vedtok å femdoble bompenger visse dager

Bompengene fortsetter å øke med Frp-statsråd

Ap vil ha utslippsfritt nybilsalg fra 2030