Miljøpartier vil ha mer enn utslippsfrie biler fra Ap

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre vil ha et utslippsfritt nybilsalg innen 2030. Han tror en rivende teknologisk utvikling i transportsektoren vil gjøre det mulig å nå målet.
Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre vil ha et utslippsfritt nybilsalg innen 2030. Han tror en rivende teknologisk utvikling i transportsektoren vil gjøre det mulig å nå målet. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Arbeiderpartiet vil ha fossilene vekk fra norske veier og går inn for utfasing av nye utslippsbiler innen 2030. Bra, men ikke nok, mener Venstre, SV og MDG.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ap-leder Jonas Gahr Støre ga onsdag velgerne et innblikk i klimapolitikken partiet skal gå til valg på i 2017. Hovedgrepet er en transportsektor som til slutt skal bli fullstendig utslippsfri.

– Vi mener det er viktig å sette mål som både bilbransjen og forbrukerne kan forholde seg til, sier Støre til NTB.

Vil ikke forby

I klimapakken heter det at alle nye biler som selges i Norge, innen 2025 skal være biler med lave eller ingen utslipp av klimagasser. Innen 2030 bør tilnærmet 100 prosent av nybilene være helt utslippsfrie.

Støre legger riktignok ikke opp til noe forbud mot salg av bensinbiler og dieselbiler. I stedet skal avgiftene justeres slik at biler med utslipp av klimagasser velges vekk. Venstre håper Støre vil konkretisere hvilke avgifter han ser for seg.

– Arbeiderpartiet må avklare om de mener alvor med økte grønne avgifter for å redusere klimagassutslippene i transportsektoren, sier Ola Elvestuen til NTB.

– Uten et grønt skatteskifte, der vi har høyere avgifter på det vi vil ha mindre av, nemlig klimagassutslipp, og mindre skatt på det vi vil ha mer av, som miljøvennlig atferd, kommer vi ikke i mål med klimapolitikken, mener han.

Les også: Dieselforbud i Oslo innføres allerede i vinter

– Industrien trenger et dytt

Ap-lederen innrømmer at det kan bli nødvendig med kraftige avgiftsøkninger for å nå målet, men sier han håper at en rask teknologiutvikling også vil bidra.

– Vi som fellesskap må være med på spleiselaget som gjør at industrien utvikler ny teknologi, sier Støre.

Det skal skje både gjennom avgiftsendringer og gjennom støtte til utvikling av ny teknologi og grønne pilotprosjekter. I pakken foreslår Arbeiderpartiet en rekke grep, deriblant økt støtte til utbygging av ladestasjoner for elbiler og etablering av en støtteordning for infrastrukturen som trengs for å få opp bruken av hydrogenbiler.

MDGs stortingsrepresentant Rasmus Hansson hilser dette velkommen, og sier det nå bør være flertall på Stortinget for å fase ut bensin- og dieselbiler.

– Det er fullt mulig å fase ut vesentlig raskere, de utslippsfrie bilene suser inn på markedet allerede nå, understreker han.

Les også: Så mye varierer drivstoffprisene på samme dag

– Ikke nok

I SV er de også fornøyd med at Ap nå forplikter seg til et mål i avgiftspolitikken for bil. Men hvis Støre mener alvor med å få opp tempoet i utslippskuttene i Norge, må det mer til, mener partiets klimapolitiske talsmann Heikki Eidsvoll Holmås.

– Arbeiderpartiet mangler fullstendig visjoner for å kutte utslipp fra Norges største forurenser: oljeindustrien, sier han til NTB.

SV ba tirsdag regjeringen om å skru av gassturbinene på Melkøya og å få gassanlegget over på strømnettet for å redusere utslippene. Støre sier han ikke er motstander av forslaget.

– Vi er helt åpne for å se på elektrifisering av både landanlegg og anlegg til sjøs. Det å arbeide for det videre, er en viktig løsning for å få ned utslippene fra olje- og gassektoren, sier han.

Les også:

Foreslår å tidoble bompengene på dieselbiler i Oslo

Salget av dieselbiler nesten halvert

– Vedfyring er farligere enn utslipp fra biler

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus