Bittersøt krig om små bokstaver

«m» og «m&m» kjemper om bruken av små bokstaver i markedsføringen. For tiden leder «m» den bittersøte striden. Les mer Lukk

Produsentene av sjokoladen «m» blokkerer allerede salget av «m&m» i Norge. En ny svensk dom om de små bokstavene kan bli en bitter pille for «m&m» og Mars.

I forrige uke stadfestet svensk lagmannsrett en dom som forbyr Mars å markedsføre sin sjokolade «m&m» med små bokstaver.

Det er et brudd på merkevarebeskyttelsen som Mondelez - eieren av Kraft foods og dermed Maribou og Freia - har for sin sjokolade «m», mener den svenske Hovrätten.

Hvis Mars derimot ønsker å bruke store bokstaver og dermed merkevarenavnet «M&M», så mener domstolen at det ikke vil være et brudd på den beskyttelsen som de mener Mondelez har krav på.

«Vi er fornøyd»

Dommen har ingen direkte virkning på Norge, men kan likevel bli brukt av Mondelez for fortsatt å stoppe salg og markedsføring av «m&m» her til lands.

«Mondelez er fornøyd med den svenske domstolens avgjørelse, da den setter søkelyset på viktigheten av å beskytte våre merkevarer», skriver selskapets nordiske kommunikasjonsdirektør Celin Husby i en kommentar til ABC Nyheter.

«Også i Norge har Mondelez sterke varemerkerettigheter for varemerket «M»/»m» og vi har i mange år gjennomført tiltak mot markedsføring og salg av m&m`s-produkter i Norge, noe vi kommer til å fortsette med også i tiden fremover», påpeker Husby som nå skal studere dommen ytterligere.

Les også: – Sjokolade styrker kroppen og hjernen

Også hos konkurrenten Mars studeres den svenske dommen fra 2. juni nøye.

Ylva Freiesleben, en av selskapets nordiske direktører, understreker at dommen omhandler det svenske markedet, og kommenterer ikke eventuelle konsekvenser for Norge.

«Merkevaren m&m`s har vært en populær søtsak i hele verden siden 1941, og vi har alltid trodd at det ikke var noen forvirring mellom de fargerike m&m - et av verdens mest ettertraktede sjokoladeprodukter - og Marabous merkevare for M peanøtter», skriver Freiesleben.

Delte verden i 1989

I den historiske gjennomgangen av kontakten og avtalene mellom eierne av de to sjokoladeproduktene, fremkommer det at man delte markedet mellom seg etter andre verdenskrig.

Mens «m&m» allerede var etablert i store deler av verden, og selskapet delte informasjon og kunnskap før Maribou/ Freia startet salget i Sverige av «m» i 1957.

Les også: Mars og Snickers trekkes tilbake i 56 land- også Norge

I en avtale fra 1989 blir man enige om at Mars ikke skal selge «m&m» i Sverige, Norge og Finland, mens Kraft (som da hadde overtatt Maribou/ Freia) ikke skulle selge «m» i resten av verden. Denne avtalen var gyldig til 1998.

I januar 2009 begynte Mars å markedsføre og selge «m&m» i Sverige, noe altså Kraft (og nå Mondelez) forsøker å forhindre.

Mars vil nå vurdere om saken skal ankes til Høyesterett, men hun understreker at selskapet vil etterleve nasjonale lover.