Barth Eide (Ap) oppfordrer folk til å tenke seg om før de kjøper ny fossilbil

Arbeiderpartiets energi- og miljøpolitiske talsperson Espen Barth Eide oppfordrer bilkjøpere til å tenke seg godt om når de velger sin neste bil. Les mer Lukk

– Det å kjøpe seg en helt ny fossilbil er ikke et fornuftig privatøkonomisk valg, for det kommer til å koste stadig mer, sier stortingspolitiker Espen Barth Eide (Ap).

En fersk undersøkelse ABC Nyheter publiserte i dag viser at 30 prosent av bileiere vurderer å kjøpe elbil som sin neste bil, mens 45 prosent vurderer å kjøpe bensin-, diesel- eller hybridbil.

Espen Barth Eide er komitenestleder i Energi- og miljøkomiteen på Stortinget og Arbeiderpartiets klimapolitiske talsperson. Han tror det vil være lite økonomisk smart å investere i en nykjøpt fossilbil.

– Jeg skjønner at mange vil vente litt med å kjøpe elbil. Markedet endrer seg fra måned til måned, med nye elbiler på markedet med stadig bedre rekkevidde. Men det å kjøpe seg en helt ny fossilbil er ikke et fornuftig privatøkonomisk valg, for det kommer til å koste stadig mer, sier Eide til ABC Nyheter.

– Bruktverdien av fossilbiler vil falle

Han mener Norge sammen med de fleste andre vestlige land vil se seg nødt til å fortsette å føre en stadig mer aktiv klimapolitikk i årene som kommer uavhengig av hvilke politiske partier som styrer, fordi vi ser de store konsekvensene klimaendringer får.

– Med en stadig strammere klimapolitikk vil det bli stadig dyrere å bruke fossilbilen sammenlignet med utslippsfrie biler. Bruktverdien av fossilbiler vil derfor etter hvert falle ned mot null. Når elbilen om noen år dominerer i markedet, er det ikke mange som vil ønske seg en lett brukt dieselbil.

Det hjelper ikke å analysere verden slik den er i november 2019, mener Eide.

– Hvis jeg skulle kjøpt meg bil i dag ville jeg ha tenkt: Hva er verdien på bilen etter 2025 når det ikke selges nye fossilbiler i det hele tatt. Ta det med i regnestykket.

Ap-politikeren viser til Norges mål om at det kun skal selges utslippsfrie biler i nybilmarkedet i Norge fra 2025. Han peker også på at stadig flere bilprodusenter varsler at de vil fase ut produksjonen av fossilbiler helt. Derfor tror han det er mer fornuftig å beholde bilen du har nå et par år til hvis det er mulig, eller å kjøpe brukt dersom du går for en fossilbil.

– Fra et økonomisk perspektiv er det verdt å se på kostnadene for bruk, bensin, og bompenger, som alle er mye lavere for elbiler i dag, og i tillegg se på hva gjenkjøpsverdien av bilen vil være om noen år.

– Vi er midt oppi en revolusjon

Stortingspolitikeren er klar over at det i dag ikke er like enkelt å eie elbil overalt i landet.

– Vi må legge til rette for god infrastruktur. Markedet trenger støtte fra det offentlige for å komme i gang med tilstrekkelig tetthet for lademuligheter i distriktene, og særlig i Troms og Finnmark.

I sine alternative statsbudsjetter de siste årene har Arbeiderpartiet foreslått å bevilge litt mer penger til Enova enn regjeringen gjør.

– Vi er enige om retningen, men vi vil gjøre omstillingen raskere og trekke fremtiden til oss for å få ned utslippene raskere. Vi er midt oppi en revolusjon som gjør at hele bilmarkedet vil flytte seg grunnleggende om få år, sier Eide.

I tillegg til manglende hurtiglademuligheter flere steder i landet, er det mange som ikke har tilgang på hjemmelading i tettbygde strøk.

– Der kan man ha kommunale støtteordninger for å bygge ladeinfrastruktur i borettslag og sameier, slik som i Oslo. Videre kan man legge inn i boligbyggeforskrifter at det skal være lademuligheter i alle nybygg, slik at muligheter for hjemmelading er på plass fra bygningene tas i bruk.

Eide viser til at Arbeiderpartiet har fått ordførere og politisk makt i mange byer og kommuner, og håper de kan bidra til at flere innfører Oslos modell med økonomisk støtte til ladeinfrastruktur i borettslag og sameier.