Classic Remise Berlin: En oase for bilentusiaster

Det er litt av hvert å titte på i Classic Remise Berlin. Her er en nydelig Riva hos Boat Lounge, plassert på en tidsriktig Volvo-transporter og et par klassikere av Bobil og Porsche for salg.
Det er litt av hvert å titte på i Classic Remise Berlin. Her er en nydelig Riva hos Boat Lounge, plassert på en tidsriktig Volvo-transporter og et par klassikere av Bobil og Porsche for salg. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det finnes mange gode grunner til å dra til Berlin, uten å tenke bil. Men skal du ha med én bilting, er Classic Remise verd en omvei.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Berlin kalles ofte Europas kuleste og mest trendy by. I tillegg å være en moderne storby oser den av historie, myldrende folkeliv, gode restauranter og barer, rolige parker og fantastisk arkitektur.

Byen er også en oase for bilentusiaster.

Mercedes-spesialisten HK Engineering har verksted i hallen, og de fleste butikkene har en Mercedes-Benz eller fem, i ulike prisklasser. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen
Mercedes-spesialisten HK Engineering har verksted i hallen, og de fleste butikkene har en Mercedes-Benz eller fem, i ulike prisklasser. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen

Lidenskap for biler

Tysklands hovedstad er en by der mange innbyggere åpenbart har lidenskap og interesse for bil og bilhistorie.

Du ser fortsatt biler av fordums glans i gatebildet, og du kan ta turer i leid veteran på egenhånd eller på rundtur med Trabant.

Eller du kan «tilfeldigvis» lure reisefølget forbi showroomene til noen av de eksklusive merkene, plassert ganske så sentralt.

Mercedes-Benz har kombinert bilutstilling, galleri og restaurant på Unter Den Linden, så der trenger du knapt å bruke av kvoten på bilaktiviteter.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Det er allerede over ti år siden Jaguar debuterte sin spesialversjon av F-type – Project 7. 250 eksemplarer ble bygd, og de koster 150.000 – 200.000 euro Foto: Ivar Engerud / Finansavisen
Det er allerede over ti år siden Jaguar debuterte sin spesialversjon av F-type – Project 7. 250 eksemplarer ble bygd, og de koster 150.000 – 200.000 euro Foto: Ivar Engerud / Finansavisen

16.000 kvadratmeter

Skal du besøke bare én bilattraksjon i Berlin, er det vanskelig å komme utenom Classic Remise i bydelen Charlottenburg litt nordvest for sentrum.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fjernt fra noe som ligner på turistområde, i Wiebestraße 36 – 37, ligger en enorm 125 år gammel teglsteinsbygning som tidligere var trikkestall og verksted.

På begynnelsen av dette årtusen ble stedet overtatt av byens motorentusiaster i noe initiativtagerne kalte Meilenwerk.

Det gikk konkurs, men gjenoppsto ganske raskt som Classic Remise.

Et bilkultursenter i verdensklasse. 16.000 kvadratmeter fylt av bilglede. Og et uovertruffent utvalg lekre biler av alle årganger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange av dem til salgs.

(Artikkelen fortsetter under bildene).

Det finnes til sammen over hundre biler til salgs inne i lokalene, fra relativt rimelige Bobler til eksklusive klassikere. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen

Gamle biler i glassbur

Fra morgen til kveld kan du gå rundt mellom entusiastbilbutikker, små merkeverksteder, spisesteder, klær, modellbiler og 88 glassgarasjer i to etasjer.

Her får leietagerne trygg oppbevaring av klenodiene med tilgang hele døgnet. Når eierne ikke er ute på tur, fungerer glassburene som bilmuseum.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under bildene).

Nydelige Ford Comète ble bygd av Ford i Frankrike fra 1951 til 1954 med karosseri fra Facel. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen

Hemmelig designkontor

I noen av burene står ofte noen sjeldne Lancia Stratos-modeller, Bugatti EB110 og ikke minst Fenomenon Stratos, konseptbilen som debuterte i Genève i 2005.

Det er ikke tilfeldig.

Stedet er nemlig adressen til designeren Chris Hrabaleks Berlin-kontor. Oppvokst med en far som hadde verdens fremste Lancia Stratos-samling, skapte Chris sin nytolkning av modellen da han gikk ut av Royal College of Art for snart 20 år siden.

(Artikkelen fortsetter under bildene).

Designeren Chris Hrabalek debuterte sine nytolkning av Lancia Stratos, Fenomenon Stratos, i Genève i 2005. Her står den, rett ved Hrabaleks eget Berlin-kontor. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen

Siden har det blitt mye jobb for Bugatti. At Bugatti Rimac åpnet nytt designsenter i Berlin for et par år siden er ikke tilfeldig for å si det sånn.

Glemte vi å si at inngangen til Classic Remise er gratis? Det er uansett verd en omvei, selv om det ikke inkluderer tilgang til Chris Hrabaleks kontor.

Denne artikkelen er tidligere publisert i Finansavisen Motor.