Airbus A350 XWB:Her er Airbus' nye superfly

Slik ble flyet vist i modellstørrelse på Farnborough Airshow i sommer. Nei, vinduene blir ikke slik - det er skåret hull for å vise frem interiøret. Foto: Airbus
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skal konkurrere mot Dreamliner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Airbus nye superfly har fått navnet A350 XWB, og her er bildene fra byggingen av den aller første i familien, som skal få tre versjoner. Bildene er i hovedsak fra Airbus´ nye fabrikk i Toulouse i Frankrike, der flyet skal settes sammen.

Bøyde vinger

En av de mest markante trekkene ved A350 XWB er at de får vinger som er bøyd svakt oppover. Det skal bidra til mindre luftmotstand og lavere drivstofforbruk. Flyet er i likhet med Dreamliner dels bygget i lette komposittmaterialer, som også bidrar til høyere drivstoffeffektivitet.

A350 XWB er en familie som består av tre versjoner, A350-800, -900 og -1000. Alle er tilpasset klassisk tre-klasse-oppsett. Den minste varianten kan med tre klasser ha plass til 270 passasjerer, de to større kan ta henholdsvis 314 og 350 passasjerer. Maksimalt kan flyfamilien settes opp med 440 seter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

XWB står forøvrig for extra wide body, men flyene skal ikke være så langt unna Dreamliner i størrelse.

558 fly av typen er allerede bestilt, ifølge opplysninger på fabrikantens nettsider.

Her er flyfremtiden om femti år, slik Airbus ser den

Konkurrenten

Boeings Dreamliner er et av de mest omtalte flyene de siste årene, og mange selskaper har satset på flyet som skal egne seg spesielt godt for effektiv langdistansetransport. Norwegian er av selskapene som satser på å ha Dreamliner i stallen, og venter sitt første fly av typen i april 2013 etter at Boeing har slitt flere år med forsinkelser på levering av flytypen. Norwegian vil ha seteplass til 291 passasjerer i sine fly.

Slik ser Dreamliner ut på innsiden