Ølsalget til Rema stuper med ny markedsstrategi

REMA: Æ-gjengen i Rema solgte mindre øl i januar enn sine konkurrenter, sammenlignet med januar 2016.
REMA: Æ-gjengen i Rema solgte mindre øl i januar enn sine konkurrenter, sammenlignet med januar 2016. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rema-butikkene solgte 86.000 liter mindre øl i årets første fire uker enn i samme periode i fjor.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig rapporterer konkurrentene om økt ølsalg, ifølge tall fra Nielsen, melder E24. Nettstedet setter utviklingen i sammenheng med den nye markedsstrategien til Rema 1000, som favoriserer Ringnes framfor bryggerier med sterk lokal forankring, som Hansa Borg og Mack.

Rema-butikkene solgte 86.000 færre liter øl i årets fire første uker, sammenlignet med samme periode i fjor, mens Kiwi og Extra økte sitt ølsalg med henholdsvis 209.000 og 290.000 liter. Det samlede ølsalget i Norge økte med 79.000 liter.

Ned 90 millioner

– Vi har hatt lavere omsetning i Tromsø, og vi har hatt lavere omsetning i Bergen i noen uker, der noen har reagert, og vi har fått veldig mange tilbakemeldinger, sa Rema-sjef Ole Robert Reitan da han ble intervjuet på Torp i forrige uke.

Han bekreftet at Rema sliter som følge av ølstriden. Ifølge Aftenposten hadde kjeden et omsetningstap på 90 millioner kroner i januar. Problemene ser ut til å avta i februar, ifølge Reitan.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rema 1000 har i denne omgang ikke ønsket å kommentere øltallene.

Kjøpte 1.600 liter Mack

Coop derimot bekrefter at ølpatriotismen synes å være sterk i Tromsø og Bergen. I Bergen økte en Extra-butikk ølsalget med 40 prosent i januar.

Roger Rossvoll på Kårvåg i Averøy kommune protesterte på sin egen måte: Han bestilte 1.600 liter Haakon Mack fra produsenten, ifølge Tidens Krav.

– I denne kampen vil jeg gjøre mitt for å vise forbrukermakt. Når Reitan ikke vil, må vi som forbrukere si klart ifra, sier Rossvoll, som roser Mack for å ha opprettet et eget detaljistselskap.

– Det synes jeg er meget positivt. Vi får muligheten til å skaffe oss kvalitetsvarer, selv om utvalget i butikkene flates ut.