Airbnb beklager annonsekampanje med sarkastisk humor

– BEKLAGER: Flere annonser med lignende budskap som denne, har Airbnb fått plassert på ulike steder i San Francisco. Nå beklager selskapet tonen i annonsene og lover å få dem fjernet. Foto: Skjermdump Twitter / Sasha Aickin
– BEKLAGER: Flere annonser med lignende budskap som denne, har Airbnb fått plassert på ulike steder i San Francisco. Nå beklager selskapet tonen i annonsene og lover å få dem fjernet. Foto: Skjermdump Twitter / Sasha Aickin
Artikkelen fortsetter under annonsen

Utleienettjenesten beklager kampanje med bemerkninger om hvordan skattepengene Airbnb bidrar med, burde brukes av offentlige tjenester.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den verdensomspennende nettjenesten Airbnb, som formidler private eiendommer for leie, har sett seg nødt til å kreve inn og betale skatt til det offentlige i noen av områdene der de opererer.

I San Francisco i California må gjester som bestiller overnatting via Airbnb, betale 14 prosent skatt, noe som ifølge selskapet betyr at de totalt bidrar med 12 millioner dollar (nærmere 100 millioner kroner) til de lokale myndighetene.

Nylig dukket en annonsekampanje fra Airbnb opp i byen. Der benytter delingsøkonomi-selskapet muligheten til å komme med bemerkninger om hvordan de håper at offentlige tjenester i San Francisco-området bruker pengene Airbnb bidrar med, melder Huffington Post.

– Bruk pengene til å utvide bibliotekenes åpningstider

I en annonse heter det:

– Kjære offentlige bibliotek-system, vi håper dere bruker noen av de 12 millionene dollar i hotellskatter til å holde bibliotekene åpne lengre. Kjærlig hilsen, Airbnb

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En annen har følgende budskap:

– Kjære utdanningsmyndigheter, vær vennlig å bruke noen av de 12 millionene dollar i hotellskatter til å sørge for at det fortsatt finnes kunstutdanning på skolene. Kjærlig hilsen, Airbnb.

Kampanjen har fått innbyggere i San Francisco til å reagere, skriver Huffington Post.

En dame har på Facebook regnet seg frem til at den andelen av pengene som offentlige biblioteker får, vil være nok til å utvide åpningstidene med ett eller to minutter.

Les også: – Turister som bor privat bruker mer penger i nærmiljøet

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Beklager

Noen stilte seg tvilende til at det i det hele tatt kunne være Airbnb som sto bak kampanjen, men det har selskapet nå innrømmet at det er. En talsperson sier at meningen med kampanjen var å belyse hvor mye penger Airbnbs verter og gjester bidrar med.

– Det var feil tone i annonsene og vi beklager hvis noen har tatt seg nær av dem. Annonsene skal fjernes umiddelbart, sier Christopher Nulty til Huffington Post.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Unngå å bli svindlet på Airbnb

– Trenger ikke betale skatt i Norge

Den globale delingsøkonomien har gitt norske myndigheter hodebry. En masteroppgave fra Norges Handelshøyskole undersøkte hvordan skattesystemet påvirkes av Airbnb og transporttjenesten Uber.

Betalingen for tjenesten utført i Norge sendes direkte til selskapenes hovedkontorer i Nederland og Irland. Det betyr at selskapene ikke er skattepliktige i Norge, var konklusjonen i masteroppgaven, ifølge Aftenposten.

Les også: Uber-bil avskiltet i Norge for piratkjøring

Når det gjelder de som leier ut via Airbnb i Norge, viser Skattedirektoratet til hovedregelen om at utleieinntekter under 20.000 kroner i året er skattefritt. Hvis du leier ut hele eller en større del av boligen din, og utleieinntektene overstiger 20.000 kroner, blir alle utleieinntektene fra boligen i løpet av året skattepliktige.

Les også: Politiet skal ta Uber-sjåførene