Resultatfremgang for Orkla

Se video med konsernsjefen i Orkla, Peter A. Ruzicka, i bildet over.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Orkla hadde i andre kvartal 2015 et justert driftsresultat på 789 millioner kroner, en økning på 18 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Samlet sett er jeg fornøyd med kvartalet, sier konsernsjef Peter A. Ruzicka, som fredag morgen presenterte resultatet.

Driftsinntektene for andre kvartal var 7.705 millioner kroner, sammenlignet med 7.196 millioner kroner for andre kvartal 2014. Driftsresultatet for perioden endte imidlertid på 734 millioner kroner, sammenlignet med 747 for samme periode i fjor.

Orkla Confectionery & Snacks, Orkla Foods og Orkla Food Ingredients bidro positivt til veksten. Særlig i det norske markedet gjorde disse delene av konsernets kjernevirksomhet det godt.

Relanseringen i andre kvartal av Grandiosa-pizza, med nye ingredienser og smak, samt lanseringen av nye typer Big One-pizza, bidro positivt i Norge.

– Pizza er en av Orklas nøkkelvirksomheter. Både Grandiosa-relanseringen og de nye typene pizza har blitt godt mottatt av forbrukerne, sa Ruzicka under fredagens presentasjon.

Orklas resultat før skatt endte på 1.280 millioner kroner, sammenlignet med 881 millioner kroner andre kvartal i fjor.