Vi kjøper mer snop og snacks når vi skanner varene selv, ifølge studie

Det er lettere for oss å kjøpe usunne matvarer når ingen ser det, viser studier. Foto: Fredrik Hagen / NTB
Det er lettere for oss å kjøpe usunne matvarer når ingen ser det, viser studier. Foto: Fredrik Hagen / NTB Foto: NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Butikkunder som bruker en selvbetjent kasse, kjøper 10 til 15 prosent mer godteri og snacks enn de som går i en betjent kasse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det viser studier fra Norges Handelshøyskole, skriver Stavanger Aftenblad.

– Folk kjøper mer av de varene vi skammer oss over å kjøpe, sier professor i atferdsøkonomi Alexander W. Cappelen ved Norges Handelshøyskole.

I tillegg til sjokolade, snacks og godteri, ser forskerne det samme for varer som tobakk, kondomer og biff.

– Det er anonymiteten som de selvbetjente kassene gir oss, det handler om, sier Cappelen.

Butikksjef Rune Ådsen i Meny Herbarium sier at han har hørt at folk synes det er lettere å hamstre varer på tilbud når de betaler i en selvbetjent kasse.