Jernbanekonkurranse:Utsetter anbudskonkurransen på jernbane

SATSER: Ketil Solvik-Olsen forsikrer om sterk jernbanesatsing, med pendlertrafikken som aller viktigst å dekke.
SATSER: Ketil Solvik-Olsen forsikrer om sterk jernbanesatsing, med pendlertrafikken som aller viktigst å dekke. Foto: Thomas Vermes / ABC Nyheter
Artikkelen fortsetter under annonsen

De første jernbanerutene skal ikke konkurranseutsettes 3. februar likevel.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den store jernbanereformen

Stortinget vedtok 15. juni 2015 en storstilt omlegging av jernbanesektoren i Norge, bygd på regjeringens stortingsmelding «På rett spor - Reform av jernbanesektoren», som kom måneden før.

Jernbanevirksomheten skal konkurranseutsettes og NSB og Jernbaneverket splittes opp i nye selskaper.

Det etableres et jernbanedirektorat underlagt Samferdselsdepartementet med styrende og koordinerende oppgaver. Et nytt infrastrukturforetak skal blant annet eie, forvalte, drifte, vedlikeholde og fornye jernbaneinfrastrukturen, ivareta byggherrefunksjon, utføre trafikkstyring og eie og forvalte eiendom.

Konkurranse: Det blir lagt opp til gradvis å innføre konkurranse om persontransport med tog.

NSB videreføres som et samlet transportselskap, men deler av dagens NSB-konsern skilles ut, bl.a. til infrastrukurforetaket/

Samferdselsdepartementet, for å skape like konkurransevilkår.

Etter en overgangsfase hvor persontogtrafikken konkurranseutsettes, vil trafikkselskapet NSB være konkurranseutsatt i alle sine delmarkeder.

Les dokumentene og saksbehandlingen i Stortinget

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen utsetter konkurranseutsettingen av persontrafikken i norsk jernbane.

Etter planen skulle konkurransen om drift på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen utlyses 3. februar 2017.

Nå er ny dato ikke fastsatt, men vil ifølge statsråden bli på våren. Målet er fortsatt at den nye aktøren skal sette i gang 1. desember 2018.

- Vi trenger mer tid og kommer tilbake til datoen, sier Solvik-Olsen på spørsmål fra ABC Nyheter.

Anbudspakken på nordlige baner er utsatt ett år, til 1. desember 2019, bekreftet Solvik-Olsen da han redegjorde for framdriften i jernbanereformen på en pressekonferanse tirsdag ettermiddag.

Håper på bra lønnsforhold

Ett av de store uavklarte spørsmålene når NSB skal ut på konkurranse, er hvilke pensjonsforpliktelser selskapet vil ha med.

- Kan den første utlysningen skje før NSBs pensjonsforhold er avklart?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det vet vi ikke sikkert. Vi vil ha gode svar for de ansatte. Og det er viktig at aktørene får tid til å bli bedre kjent med de nye organene som fra 1. januar kommer i gang i Norge, svarer statsråden.

– Konkurranse skal være til for å gi deg et bedre tilbud, ikke kun for å spare. Vi skal begynne med noen få strekninger, og så ta flere etter hvert, sier han.

De ansatte og Arbeiderpartiet på Stortinget er blant dem som frykter at konkurranseutsetting kan føre til «kappløp mot bunnen» for å få oppdrag.

– Hvordan tror du ulike pensjonsordninger hos ulike aktører vil påvirke konkurransen om anbud, Solvik-Olsen?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det gjenstår å se. I buss er det opprettet en bransjestandard. Det viktige for meg er å ivareta de ansattes opptjente ordninger. Vi skal prøve å løse fagbevegelsens ønsker best mulig i et samfunn med fri lønnsdannelse, svarer han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Solvik-Olsen i uvisse om NSBs pensjonsforpliktelser

Nye selskaper og direktorat

Fra 1. januar oppstår en helt ny organisering av jernbanevirksomheten i Norge.

Et eget Jernbanedirektorat, som blant annet skal organisere innkjøpene av jernbanetjenester, skal ledes av Elisabeth Enger.

Direktoratet skal ta seg av marked og samfunn, jernbanestrategi, persontrafikkavtaler, infrastrukturavtaler og organisasjon.

De 160 ansatte skal fordeles på kontorer i Oslo, Bergen og Trondheim.

– Antall aktører kan se litt skremmende ut, så det blir viktig for oss å snakke godt sammen, sa Enger på pressekonferansen om jernbanereform.

Hun sikter til at omorganiseringen og oppløsningen av NSB vil gi en rekke nye selskaper og organer.

Alt materiell og infrastruktur skal heretter eies av statsforetaket Bane NOR under ledelse av Gorm Frimannslund. Dette inkluderer det som i dag er NSBs lukrative eiendomsselskap Rom eiendom.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi er forretningsorientert. Og i den grad vi klarer å skape et pluss, skal det gå til jernbane, sier han.

For få dager siden vedtok samarbeidspartiene på Stortinget å saldere sitt budsjett ved å varsle større utbytter fra statlige selskaper.

– Risikerer ikke også Bane NOR å bli tappet for midler av politikerne?

– Det ligger i hvert fall ikke i kortene. Jernbanen vil garantert ikke mangle nødvendige arbeider i årene framover, sier Gorm Frimannslund til ABC Nyheter.

Artikkelen er oppdatert.