Konkurranse om jernbane:Solvik-Olsen i uvisse om NSBs pensjonsforpliktelser

STOR SATSING: Ketil Solvik-Olsen styrer store jernbanesatsinger, som bygging av Follobanen. Men de ansattes betingelser henger i løs luft.
STOR SATSING: Ketil Solvik-Olsen styrer store jernbanesatsinger, som bygging av Follobanen. Men de ansattes betingelser henger i løs luft. Foto: Thomas Vermes / ABC Nyheter
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kort tid før NSB skal kastes ut i konkurranse om toganbud, vet ikke staten hvilken pensjonsforpliktelse selskapet stiller med.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den store jernbanereformen

Stortinget vedtok 15. juni 2015 en storstilt omlegging av jernbanesektoren i Norge, bygd på regjeringens stortingsmelding «På rett spor - Reform av jernbanesektoren», som kom måneden før.

Jernbanevirksomheten skal konkurranseutsettes og NSB og Jernbaneverket splittes opp i nye selskaper.

Det etableres et jernbanedirektorat underlagt Samferdselsdepartementet med styrende og koordinerende oppgaver. Et nytt infrastrukturforetak skal blant annet eie, forvalte, drifte, vedlikeholde og fornye jernbaneinfrastrukturen, ivareta byggherrefunksjon, utføre trafikkstyring og eie og forvalte eiendom.

Konkurranse: Det blir lagt opp til gradvis å innføre konkurranse om persontransport med tog.

NSB videreføres som et samlet transportselskap, men deler av dagens NSB-konsern skilles ut, bl.a. til infrastrukurforetaket/

Samferdselsdepartementet, for å skape like konkurransevilkår.

Etter en overgangsfase hvor persontogtrafikken konkurranseutsettes, vil trafikkselskapet NSB være konkurranseutsatt i alle sine delmarkeder.

Les dokumentene og saksbehandlingen i Stortinget

Det er uavklart hvilken økonomiske belastning i form av pensjonsforpliktelser statseide NSB skal stille med i anbudskonkurransen om jernbanedrift som etter planen skulle ha skjedd 3. februar.

Og det er uvisst når avklaringen er på plass.

Det skriver samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) på spørsmål fra Arbeiderpartiets stortingsrepresentant Sverre Myrli.

Uvisshet om selskapets bedriftsøkonomiske stilling er dermed situasjonen kort tid før Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen skal ut på anbud.

Nå opplyser samferdselsministeren at utlysingen er utsatt fra februar til en gang utpå våren.

Han kan likevel ikke love at pensjonsspørsmålet er avklart før det skjer.

Les: Utsetter anbudskonkurransen på jernbane

– Ødeleggende for NSB

– Dette er en veldig alvorlig situasjon for NSB, sier Sverre Myrli til ABC Nyheter.

– NSB, som nå blir vingeklippet for en rekke funksjoner, blir bare et bemanningsselskap etter jernbanereformen, innleder han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Når NSB skal konkurrere og ha med seg en tung ryggsekk med pensjonsforpliktelser på mange milliarder, vil det være ødeleggende for NSB, slår Myrli fast.

Samferdselsministeren begrunner manglende avklaring med at løsningen må godkjennes av EFTAs overvåkingsogan ESA.

– Og vi vet jo at de ikke avklarer så raskt, sier Myrli.

– Gir håpløst utgangspunkt

Like usikker kan de ansattes vilkår bli. En god pensjonsordning er dyrere enn en dårlig, og nå blir det fritt fram for konkurranse med selskaper som kan konkurrere med lavere pensjonskostnader.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er ganske dramatisk at pensjonsforpliktelsene ikke er avklart. Uten krav til minst like god pensjonsordning som NSBs i anbudsdokumentene, gir det et helt håpløst utgangspunkt for NSB, sier leder Jane B. Sæthre i Norsk Jernbaneforbund til ABC Nyheter.

Lønnskonkurranse på skinner?

– Målet med konkurranseutsetting av jernbanen er ikke å spare penger ved å la togselskaper konkurrere på lavest mulig lønn og pensjon, forsikret samferdselsminister Solvik-Olsen overfor ABC Nyheter i fjor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han ville imidlertid ikke sikre dette i anbudsbetingelsene.

Nå lover han i FriFagbevegelse at dagens ansatte ikke skal miste sine opptjente pensjonsrettigheter.

– Vi kan ikke akseptere at verdien av ordningen svekkes, sier forbundsleder Jane B. Sæthre.

Hva som skjer i framtida hvis virksomheten blir overdratt til andre selskaper, er imidlertid i det blå.

Loven gir de ansatte som blir med over til en ny bedrift ved virksomhetsoverdragelse, rettigheter. Men pensjonsordningene er ikke omfattet i kravene, og lønnsavtalen gjelder kun i tariffperioden den ansatte er inne i.

– Lønns- og konkurransevilkår er det anbudkonkurransen vil dreie seg om. Alt det andre ligger fast, utenom den såkalte kreativiteten de snakker om, sier Jane B. Sæthre.

Les: Solvik-Olsen garanterer ikke lønnen og pensjonen

Artikkelen er oppdatert etter at det ble kjent at datoen for utlysing utsettes