KrF åpner for å ta flyavgiften i revidertforhandlinger

Ryanair står for hoveddelen av trafikken på Moss Lufthavn Rygge. Når flyseteavgiften blir innført fra 1, juni betyr det etter all sannsynlighet at flyplassen må legges ned ettersom Ryanair da sier opp kontrakten. Foto: Jon Olav Nesvold (NTB scanpix)
Ryanair står for hoveddelen av trafikken på Moss Lufthavn Rygge. Når flyseteavgiften blir innført fra 1, juni betyr det etter all sannsynlighet at flyplassen må legges ned ettersom Ryanair da sier opp kontrakten. Foto: Jon Olav Nesvold (NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flypassasjeravgiften kan bli tema i forhandlingene om revidert, ifølge KrFs Østfold-representant Line Henriette Hjemdal.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg beklager det vedtaket som styret i Rygge sivile lufthavn, sier Hjemdal til NTB.

Vedtaket om å avvikle den sivile driften på Rygge etter 1. november dersom Ryanair holder fast på å legge ned sin base der, kom få timer etter at en samlet transportkomité på Stortinget vedtok å be regjeringen foreta en uavhengig kartlegging av flyplasskapasiteten på det sentrale Østlandet.

Les også: Varsler nedleggelse av Rygge sivile lufthavn

– En utredning er den lange veien å gå for å sikre fortsatt drift ved Moss Lufthavn Rygge. Men så må det også kortsiktige tiltak til, sier Hjemdal.

– Hva innebærer det?

– Vi har en avgift som har sine utfordringer, nå må vi se på helheten.

Les også: – Kroken på døra for flyplassen på Rygge

Norwegian skuffet over Rygge-vedtak

Norwegian beklager avgjørelsen om å avvikle flytrafikken på Rygge dersom Ryanair avvikler basen der.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi synes det er synd at en avgift som ikke har noen miljøgevinst, fører til at norske arbeidsplasser forsvinner i en tid der arbeidsledigheten øker, skriver kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian i en tekstmelding til DN.

Styret i Rygge sivile lufthavn besluttet tirsdag å avvikle trafikken etter 1. november dersom Ryanair holder fast på å legge ned basen på Rygge.

Norwegian har også flyginger til og fra Rygge.

– Dersom flyplassen legges ned fra 1. november, vil reisende som har bestilt flytur fra Rygge få reise fra Oslo lufthavn isteden, opplyser Sandaker-Nielsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Naturvernforbundet: – En del av det grønne skiftet

Kan sammenholdes med øvrig Rygge-stoff.

Naturvernforbundet mener det ikke er noen grunn til å gråte over at Ryanair trapper ned på Rygge. Flyselskapets ventede avgjørelse gjør trolig at den sivile delen av flyplassen stenges.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Styret i Rygge sivile lufthavn vedtok tirsdag kveld å legge ned driften fra 1. november dersom Ryanair holder fast ved beslutningen om å droppe å bruke Rygge som base. Det skjer som en følge av innføring av flypassasjeravgiften.

– At noen virksomheter må omstilles eller legge ned er en del av det grønne skiftet. Ryanair er ingen pådriver for gode miljøløsninger, så det er ingen grunn til å gråte over at de trapper ned sin virksomhet, sier Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.


Slik reagerte administrerende direktør for flyplassen, Pål Tandberg etter styrets vedtak tirsdag: