Varsler nedleggelse av Rygge sivile lufthavn

Artikkelen fortsetter under annonsen

Styret i Rygge sivile lufthavn har besluttet at trafikken skal avvikles etter 1. november i år dersom forventet fremtidig volum fra Ryanair bekreftes.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rygge lufthavn:

  • Offisielt navn er Moss Lufthavn Rygge
  • Ligger på Rygge flystasjon, på grensen mellom Rygge og Råde i Østfold, om lag ti kilometer sørøst for Moss sentrum.
  • Den sivile lufthavnen åpnet i 2007. Den eies av Forsvaret, men drives av det private selskapet Rygge sivile lufthavn AS.
  • Rygge sivile lufthavn varsler at de legger ned virksomheten dersom den nye flypassasjeravgiften innføres fra 1. juni. Årsaken er at det irske lavprisselskapet Ryanair vil stenge sin base på Rygge 1. november, med mindre avgiften skrinlegges.
  • Uten Ryanair vil den årlige trafikken falle fra 1,6 millioner passasjerer i fjor, til under 500.000, noe ledelsen mener vil gjøre flyplassen til et underskuddsforetak.
  • En nedlegging vil berøre 500 arbeidsplasser på flyplassen direkte og ytterligere 500 arbeidsplasser vil bli indirekte berørt.

(Kilde: NTB, Wikipedia)

– Styret ser ikke grunnlag for sivil trafikk etter 1. november 2016, og det er besluttet at trafikken skal avvikles etter dette dersom forventet fremtidig volum fra Ryanair bekreftes. Ryanairs ruteprogram antas offentliggjort i løpet av neste uke, heter det i en pressemelding fra selskapet.

Flyplassen er forberedt på å miste mange flygninger dersom Stortinget innfører flypassasjeravgiften.

Som normalt til 1. november

– Vi mister to tredjedeler av volumet vårt og vil gå med mer enn 100 millioner i tap, med det volumet som flyselskapene antyder med flyseteavgiften, sier Pål Tandberg, administrerende direktør for Moss Lufthavn Rygge til NRK.

Styremøtet er nettopp avsluttet, etter å ha holdt på i flere timer tirsdag.

– Styret i Rygge sivile lufthavn AS har i dag diskutert konsekvensene av flypassasjeravgiften. Styret har konkludert med at trafikken skal gå som normalt fram til 1. november, heter det i pressemeldingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er den sivile luftfarten som blir lagt ned. Ifølge NRK er rundt 1000 arbeidsplasser knyttet til Rygge flyplass.

Les også: Østlandets flyplasskapasitet skal kartlegges

Erna Solberg: – Lar oss ikke presse

På Facebook skriver statsminister Erna Solberg (H) dette:

«Ingen norske lufthavner blir nedlagt på grunn av en avgift på flyreiser. I dette konkrete tilfellet dreier det seg om at Ryanair ikke ønsker å benytte seg av lufthavnen på Rygge, angivelig på grunn av den nye avgiften – en avgift som for øvrig ikke ser ut til å hindre Ryanair i å fly til andre flyplasser i Norge. Det er beklagelig at den aktuelle lufthavnen synes å være såpass avhengig av én enkeltaktør, som ved gjentatte anledninger har vist seg å utøve press mot myndigheter, politikk og forvaltning rundt omkring i Europa for å slippe unna skatter og avgifter. Denne regjeringen lar seg ikke presse av Ryanair når det gjelder en avgift den norske nasjonalforsamlingen har vedtatt, og som i prinsippet går på det grønne skiftet.»

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

LOs tillitsvalgte på Rygge er bekymret for de ansatte hvis flyplassen blir lagt ned og mener at regjeringen har latt det gå prestisje i flypassasjeravgiften

Les også: Ryanair har sagt opp på Rygge lufthavn

Ryanair vil ikke kommentere nedleggelsen

Ryanairs kommunikasjonsrådgiver Hans-Jørgen Elnæs vil ikke kommentere at styret ved Rygge sivile lufthavn har besluttet å legge ned Moss lufthavn, Rygge.

– Vi har ingen kommentarer til dette. Vi har synliggjort vårt standpunkt overfor mediene i Norge tidligere, og utover det har vi ingenting å tilføye, sier Hans-Jørgen Elnæs, kommunikasjonsrådgiver i Ryanair, til NRK.

Det irske lavprisselskapet Ryanair har varslet at de kommer til å legge ned sin base på Rygge på grunn av flypassasjeravgiften. Ryanair vil offentliggjøre sine planer i neste uke. Uten Ryanair vil den årlige trafikken falle fra 1,6 millioner passasjerer i fjor, til under 500.000.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tillitsvalgte er bekymret

Tillitsvalgt ved flyplassen og leder for LO-utvalget ved Moss Lufthavn Rygge, Bjørn Petter Jenssen, sier til Sarpsborg Avis at han er skuffet.

– Jeg er ikke overrasket over konklusjonen. Dette er veldig trist, jeg er oppriktig bekymret for fremtiden for flyplassen og de ansatte, ikke minst. Det er en tragedie, sier han.

– Dette er et resultat av at regjeringen lar det gå prestisje i denne saken framfor å ta hensyn til at dette er den største arbeidsplassen i Østfold, sier han.

En nedlegging vil berøre rundt 500 arbeidsplasser på flyplassen direkte, og ytterligere 500 arbeidsplasser vil bli indirekte berørt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Stortinget vedtok flyseteavgiften

Orkla: – Vi er ikke blitt lyttet til

Orkla, som eier 40 prosent av Rygge sivile lufthavn, beklager at det nå går mot avvikling av flyplassen.

Orkla sier selskapet har forsøkt å påvirke regjeringen til å omgjøre beslutningen om å innføre en flypassasjeravgift fra 1. juni. Beslutningen har fått Ryanair til å si opp sin baseavtale med Rygge fra 1. november.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er meget synd. Vi har forsøkt siden årsskiftet å jobbe på en systematisk måte for å få regjeringen til å endre sin beslutning. Vi har ikke blitt lyttet til, sier konserndirektør for kommunikasjon, Håkon Mageli, til NTB.

Han varsler at Orkla ikke har noen planer om å foreta seg noe i den situasjonen som nå har oppstått.

– En katastrofe for Moss

Regjeringen og samarbeidspartiene Venstre og KrF må dele ansvaret for at Moss Lufthavn Rygge nå ser ut til å bli lagt ned, mener Senterpartiets Geir Pollestad.

– Det er en katastrofe for Moss-regionen og Østfold at rundt tusen mennesker kan miste jobben som en konsekvens av at regjeringen har valgt å gjennomføre flypassasjeravgiften, til tross for at de har vært klar over konsekvensene, sier han.

Pollestad er leder av Stortingets næringskomité.

– Jeg forventer at finansministeren og samferdselsministeren snarest mulig drar til Rygge for å møte folk og forklare hvorfor regjeringen lot være å droppe avgiften i revidert budsjett, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Ryanairs framtid på Rygge ikke avgjort

Artikkelen fortsetter under annonsen

Møte med tillitsvalgte

Ledelsen ved Rygge Sivile lufthavn har vært i møter med de tillitsvalgte. Et varslet styremøte i ettermiddag avklarte om flyplassen skulle stenge dørene etter 1. november.

Styreleder Svein Hurlen sa i forrige uke at det mest sannsynlig går mot nedleggelse av flyplassen utenfor Moss.

– Ryanair holder fast på å flytte. Det går mot en stopp. Det gjør dessverre det , sa Hurlen til ABC Nyheter da.

Les også: Solberg avviser Ryanair-press

– Jobbet hardt

– Helt siden avgiften ble kjent har styret og eierne jobbet hardt med saken for å finne en løsning for videre drift etter 1. november, sier markedssjef Silje N. Thoresen.

Flypassasjeravgiften som skal innføres fra 1. juni, har fått Ryanair til å si opp baseavtalen med Rygge fra 1. november. Dersom det irske lavprisselskapet forsvinner, vil antallet passasjerer synke fra 1,6 million til 500.000, noe ledelsen mener vil gjøre flyplassen til et underskuddsforetak.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bakgrunn: – Kroken på døra for flyplassen på Rygge

Skal innføres

Innføringen av flypassasjeravgiften ble tidligere i år utsatt fra 1. april til 1. juni, noe som gir 250 millioner kroner i mindre inntekter til staten enn forutsatt i budsjettforliket i fjor høst.

Trass i utsettelsen har finansminister Siv Jensen (Frp) hele tiden vært tydelig på at stortingsvedtaket fra i fjor høst skal følges opp. Den 13. mai ble forskriften formelt fastsatt av Finansdepartementet, etter at en disputt med EFTAs overvåkingsorgan ESA foreløpig er ryddet av veien.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Neppe strøket

Motstandernes siste håp for endring er nå at avgiften vil bli strøket under forhandlingene på borgerlig side om revidert nasjonalbudsjett. Kilder i forhandlingsrommet avviser imidlertid dette som helt uaktuelt overfor NTB.

Flere fagforbund, arbeidsgiverorganisasjoner samt deler av opposisjonen på Stortinget har protestert mot innføringen av avgiften. Den har også vakt til dels sterk motstand lokalt i Østfold, der rundt 1.000 arbeidsplasser direkte eller indirekte kan bli berørt.

Les også:

Flypassasjeravgiften kan bety slutten for Rygge

Høyre-folk trekker seg i protest mot flyseteavgiften

Regjeringen taper 250 millioner på krangel om flyavgift