Håper på svar etter flytragedien i Alpene
Franske etterforskere håper i dag å finne svar på hvorfor flyet fra tyske Germanwings styrtet i Alpene tirsdag.
* «Den svarte boksen» på fly er egentlig to oransje bokser, ferdskriveren og taleregistratoren.
* Ferdskriveren registrerer data om flyets bevegelser, blant annet høyde, kurs og fart.
* Taleregistratoren registrerer talen i cockpit.
* Begge boksene befinner seg bakerst i flyet, fordi denne delen ansees minst utsatt ved ulykker.
* Boksene er laget av rustfritt stål og har et varmeisolerende belegg på innsiden.
* Skal tåle å treffe bakken i stor fart. Tåler å bli liggende på inntil 6.000 meters havdyp i én måned. Skal også kunne tåle en brann som raser i en halv time.
* Havner boksen under vann, aktiveres en ultralydsender som sender ett signal i sekundet i minst én måned framover.Alle de 150 om bord omkom da Airbus-flyet styrtet på vei fra Barcelona i Spania til Düsseldorf i Tyskland.
Blant de omkomne var 16 barn fra Haltern am See, som var på vei hjem fra skoletur. Sorgen preger den tyske byen, der kirkene i natt holdt åpent.
Les også: Joseps høygravide kone ombestemte seg, han styrtet i døden
Hadde problemer
Tyske Lufthansa, som eier Germanwings, bekrefter at ulykkesflyet hadde problemer med luken til nesehjulet dagen før det styrtet i nærheten av Digne-les-Bains i en svært uframkommelig del av de franske Alpene, men hevder at denne feilen ble utbedret.
Flyet ble sjekket og godkjent samme dag som det styrtet, og teoriene om hva som kan ha forårsaket styrten er mange, mens svarene foreløpig er få.
Les også: – Må ha skjedd plutselig, sier tidligere flyger om ulykken
Fant ferdskriver
Frankrikes innenriksminister Bernard Cazeneuve bekreftet tirsdag at flyets ferdskriver alt er funnet, men det vil ta tid å analysere innholdet.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenFlyets taleregistrator, som gir svar på hva som ble sagt i førerkabinen før flyet styrtet, er ennå ikke funnet.
Letingen i det uveisomme terrenget er vanskelig, og det samme blir jobben med å hente ut de omkomne.
– Det kommer til å ta dagevis å hente ut ofrene, deretter vrakrestene, sa en talsmann for politiet på stedet tirsdag.
Les også: Lufthansa: Ulykkesflyet hadde tekniske problemer
Mistet kontakten
Franske flygeledere mistet kontakten med ulykkesflyet rett før klokka 11 tirsdag formiddag, og flyet hadde da falt fra 38.000 fots høyde til 6.000 fots høyde i løpet av få minutter.
Værforholdene i området der det 24 år gamle flyet styrtet skal ikke ha vært problematiske, og flygeren var erfaren og hadde over 6.000 flytimer bak spakene i fly av samme type.
Flyet sendte aldri ut noen nødmelding før det styrtet, men ifølge en talsmann for franske luftfartsmyndigheter slo kontrolltårnet alarm da det falt og radiokontakten opphørte. (©NTB)