Konkurransetilsynet vil ha et fritt drosjemarked

Konkurransetilsynet vil ha et fritt drosjemarked
Konkurransetilsynet vil ha et fritt drosjemarked
Artikkelen fortsetter under annonsen

Konkurransetilsynet vil ha slutt på prisregulering og løyver i drosjemarkedet. Men fri konkurranse kan gi dyrere taxiturer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

40 år etter at konkurranse erstattet regulering i resten av økonomien, er det på tide å avvikle prisreguleringen for drosjer også, konkluderer tilsynet i en rapport VG omtaler fredag.

– Vi ønsker å fjerne begrensningene som dagens prisregulerte løyvesystem gir. Vi forslår derfor at alle som vil drive åpent og seriøst, skal få kjøre drosje, sier Konkurransetilsynets direktør Christine B. Meyer.

Uber endrer alt

Konkurransetilsynets direktør Christine B. Meyer.Konkurransetilsynets direktør Christine B. Meyer.

Det betyr at det også blir fritt fram for en aktør som Uber eller andre som ønsker innpass i bransjen. Meyer understreker at tilsynet fortsatt ønsker strenge krav til kvalitet, slik at passasjerene skal føle seg trygge.

I San Fransisco var aktører som Uber allerede vanlige i 2013. Les saken: Denne tjenesten gjør drosjer overflødige

– Vi ser derfor for oss at det åpnes for flere ordinære selskaper, og at løyvet blir knyttet til selskapet og ikke til hver enkelt bil.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det blir kaos!

Meyer mener avregulering vil føre til at drosjeselskapene må tilpasse seg markedet og tilby sine tjenester når folk faktisk trenger dem.

Roger Hansen i Norsk Transportarbeiderforbund, LO-forbundet som organiserer drosjesjåførene, er svært kritisk.

– Hvis alle skal kunne få løyve, får vi kaos og høyere priser, med mange useriøse aktører, advarer han.

Les også: Feil på én av seks drosjetakstametere