Sveits:Her strupes EUs frie flyt
Til uka kommer den sveitsiske presidenten til Norge. Hjemme er det hun som regulerer EUs frie flyt.
Ikke med i EØS: Sveits er med i frihandelsorganisasjonen EFTA, der Norge, Island og Liechtenstein er de øvrige medlemmene. EFTA minus Sveits har inngått EØS-avtalen med EU.
EU-lover eller ikke: I EØS-avtalen har Norge påtatt seg å innføre alle nye lover EU vedtar for det indre markedet automatisk. Det ønsket ikke det sveitsiske folket, som i en folkeavstemning stemte ned sveitsisk tilslutning til EØS.
Bilaterale avtaler: Sveits og EU handler likevel livlig med rundt 120 tosidige (bilaterale) sektoravtaler. De er inngått på de områdene der Sveits aksepterer eksisterende EU-lovgivning, uten å forplikte seg til å innføre framtidig.
Les EU-kommisjonens omtale av de bilaterale avtalene og EØS-avtalen her.
Les sveitsiske myndigheters beskrivelse av de bilaterale avtalene med EU her.
URI, SVEITS (ABC Nyheter): - Har du sett hvor grønt det er langs motorveien? Plantene trenger mye CO2, vet du.
Marco Calcagni-Gartenmann er borgermester for 450 sjeler i landsbyen Wassen.
I det bratte dalføret som fører over Gotthard-passet i Alpene, driver han et bilverksted som ligger nesten innunder den gigantiske motorveibrua som snor seg over de sveitsiske Alper.
- Wassen har alltid vært et gjennomfartssted. Ja, det er det vi lever av. Vi har ikke noe imot det, sier Calcagni-Gartenmann.
EUs pulserende åre
Han henter selv inn mye omsetning fra havarerte biler på Europavei 35. En sveitsisk motorvei som frakter mye gods fra andre EU-land til og fra Italia.
- Nå, ja. Det globale spørsmålet om klima skal ikke jeg blande meg inn i. Det viktige er hvordan vi har det her, fortsetter Calcagni-Gartenmann.
Og én ting er borgermesteren glad for:
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen- Bare et begrenset antall lastebiler får lov å kjøre over her per dag. Og om natta slipper vi bråket. De får ikke lov å kjøre mellom klokka 22.00 og 05.00.
Ikke fri flyt om natta
Tenk det - EUs frie flyt av varer gjelder ikke om natta her.
I EUs traktat er fri bevegelse av varer, tjenester, kapital og arbeidskraft det grunnleggende.
Det er det lite som tyder på et par mil nedover i dalen. Et svært område er fylt opp med internasjonale vogntog og semitrailere.
I tungtransportsenteret ved Erstfeld utsettes de internasjonale EU-transportene for sveitsernes dryppsystem.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenFor å øke trafikksikkerheten og dempe miljøbelastningen i det sårbare alpelandskapet, lar myndighetene tungtransporten stå i kø, mange i bredden, og vente på grønn pil. De «dryppes» én og én ut på Alpe-motorveien. Intervallet varierer mellom halvannet og to minutter.
Artikkelen fortsetter under annonsenDoris Leuthards vei
Det vi ser, er ledd i den måten Sveits forholder seg til EU på. De vil ikke automatisk underordne seg EUs nye lover, men har inngått rundt 120 sektoravtaler med Unionen som omslutter dem.
Én av avtalen regulerer EUs transitt av gods på vei og bane gjennom Sveits. Og til stor forbitrelse for nabolandet Østerrike, som ble medlem av EU i 1994, får Sveits lov til noe østerrikerne nektes:
Å begrense den frie flyten av gods av hensyn til miljøet i Alpene.
Artikkelen fortsetter under bildet.
I Østerrike gjelder EU-traktaten fullt ut: Fri bevegelse av varer er prinsippet.
Det er dette systemet den sveitsiske presidenten Doris Leuthard, som 14. og 15. oktober kommer på besøk til Norge, ønsker å beholde, trass i voksende irritasjon i EU.
Artikkelen fortsetter under annonsenEU-biler betaler gildet
I den bilaterale transportavtalen har EU gått med på at deres lastebiler gjennom avgifter for å kjøre over Alpene, skal være med å finansiere en ny jernbanetunnel som skal føre mye gods over fra vei til bane.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Artikkelen fortsetter under annonsenSveits har gitt etter på ett punkt. De har godtatt å øke den maksimale vekten per vogntog fra 28 til 40 tonn.
EU har til gjengjeld godtatt at hver lastebil siden 2001 har betalt betydelige avgifter for å kjøre gjennom Sveits, og forbudet mot å kjøre om natta.
Avtalen innebærer at mye av avgiftene Sveits drar inn, skal brukes til bygge den nye jernbanetunnel gjennom Alpene, kalt NEAT.
- Bedre enn Brussel-diktatur
- EU presset på at det skulle bli som hos dem, tungtransport også om natta. Personlig tenker jeg vi er best tjent med dette, bilaterale avtaler der vi kunne si nei til det, bemerker borgermester Marco Calcagni-Gartenmann.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under bildet.
- EU-medlemskap? Nei, det vil jeg ikke. Vi har jo de bilaterale avtalene. Og dette er meninger de aller fleste her er enig i, sier han.
- Vi kunne ikke begrenset trafikken her. Vi ville vært redd for å få et diktatur fra Brussel, sier Calcagni-Gartenmann.
- «Diktatur» i anførselstegn, da, smiler han forsonende.
Dømt nord og ned
I Norge anser stortingsflertallet den sveitiske modellen for samarbeid med EU, som helt håpløs. Også EU er irritert.
Forholdet til EU blir noe av temaet når den sveitsiske president Doris Leuthard kommer på besøk til Norge kommende torsdag og fredag.
Til ABC Nyheter har hun slått fast at hun synes den bilaterale samarbeidsformen er best for Sveits. Og hun minner om at Sveits er viktig for EU.
Artikkelen fortsetter under annonsen- Glem ikke at Sveits er en viktig handelspartner for EU! Vi er den nest største handelspartneren etter USA - foran Kina, sa president Leuthard da ABC Nyheter nylig møtte henne på kontoret i Bern.
- Vi bidrar med penger til utvikling. Vi er en suveren nabo med pragmatiske løsninger, legger hun til.