MC-nyhetene 2024: Bøller, beist og best for to

2024 gir oss flere spennende MC-nyheter.
2024 gir oss flere spennende MC-nyheter. Foto: Produsentene
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her er årets råeste MC-nyheter – fra elleville beist og de beste for langturer med passasjer, til verdens første hybridsykkel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fjoråret var fantastisk for motorsykkelindustrien og 2024 virker å leve opp til forventningene.

Teknologien har for alvor inntatt motorsykkelindustrien og modellene flommer over av store skjermer som gir deg all informasjon du kan drømme om, sensorer som gjør turen tryggere og duppeditter som gjør livet enklere.

KTM 1390 Super Duke R Evo har ekstreme mengder med krefter. Foto: KTM
KTM 1390 Super Duke R Evo har ekstreme mengder med krefter. Foto: KTM

Beistet

Årets råeste nyhet. «The Beast – reborn», som KTM skriver om nylanseringen.

KTMs Super Duke har helt siden den kom på markedet i 2014 vært den mest ukontrollerbare av alle nakensyklene i den tyngste klassen. Den store V-Twin-motoren trives like godt på ett hjul som den gjør på to – men i år blir beistet mer raffinert.

– Men Super Duke skal jo være et beist – røff i kantene, vanskelig å kontrollere og ha nesten for mye krefter til at det går an å kjøre den på normale veier, sier du kanskje.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Blir den ikke kjedelig når den blir finjustert?

Absolutt ikke. De østerrikske ingeniørene hos KTM har funnet frem boret og meislet ut ytterligere plass i motorblokken som gjør at kapasiteten har økt fra 1301 til 1350 cc. Beistet tyner nå ut hele 187 hestekrefter – opp fra fjorårets 177. Motorsykkelen veier ikke mer enn 201 kg, og det gir deg et kraft/vektforhold på tilnærmet 1:1. Om du vil dra på bakhjulet i fjerdegir nekter ikke Super Duke deg den gleden; snarere tvert imot – den egger deg til det.

Med mindre det står The Doctor bak på hoftelinningen av racingdressen din er du helt avhengig av elektronikk for å holde deg på to hjul med såpass mye krefter som Super Duke presser ut. Wheeliekontroll følger med i tillegg til leningssensitiv antispinn. For dem som liker rask akselerasjon fra stillestående er også launchkontroll tilgjengelig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nypris for KTMs flaggskip i Norge er på småstive 320.000 kroner.

KTM 1390 Super Duke R Evo

Motorkraft: 187 hk

Motorstørrelse: 1350 cc

Dreiemoment: 145 Nm

Motortype: V-Twin

Tankkapasitet: 17,5L

Setehøyde: 834 mm

Vekt: 201 kg

0-100: 3,1 sek

Toppfart: 270 km/t

Pris: 320.000 kroner

KTM 990 Duke er sylskarp. Foto: KTM
KTM 990 Duke er sylskarp. Foto: KTM

Mini-beist

Hvis det blir for mye for deg å punge ut for flaggskipet i KTM-kolleksjonen, kan du heller gå for lillebror: KTM 990 Duke, som har fått kallenavnet The Sniper. Den erstatter 890 Duke R og treffer ifølge kilder som allerede har testet sykkelen midt i blinken, for å fortsette analogien.

Med en væskekjølt 947 cc parallelltwin som trykker ut 123 hester og 103 Nm dreiemoment er 990 Duke imidlertid ingen lilleputt.

Sykkelen har en prislapp som er 115.000 kroner snillere enn storebror, noe som kan være tungen på vektskålen når du skal ta en avgjørelse. Pris i Norge: 205.000 kroner.

BMW M 1000 XR er en touringsykkel med over 200 hestekrefter. Trenger man det? Nei. Er det gøy? Ja. Foto: BMW
BMW M 1000 XR er en touringsykkel med over 200 hestekrefter. Trenger man det? Nei. Er det gøy? Ja. Foto: BMW

Best for to

«M» for monstrøse krefter? Megakjapp? BMWs nyeste tilskudd i «Motorsport»-serien er crossoveren M 1000 XR – etter alt å dømme en fantastisk sykkel som kombinerer komforten til adventure «daddy» GS og de sportslige egenskapene til M1000RR.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En voldsom rekkefirer på 999 cc produserer elleville 201 hestekrefter og har en toppfart på rundt 280 km/t. Nevnte vi at dette er en sykkel der du sitter relativt rett opp og ned og i tillegg kan montere sidevesker? Det er utenomjordiske tall BMW presenterer for sin nyeste touringmaskin.

XR har fått M-bremsene til racingmonsteret M1000RR, samt M-vingene som skaper marktrykk for økt stabilitet og redusert løft på forhjulet. Igjen: på en touringsykkel...

Motoren er utstyrt med BMW ShiftCam-teknologi som sørger for sterkt dreiemoment og tilgang på krefter fra lave turtall, som gjør at motoren føles mye kvikkere og responsiv enn en klassisk firesylindret motor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi testet i fjor sommer BMWs R1250RT med samme teknologi og ble slått i bakken av hvor godt bunndrag tyskerne har klart å presse ut av motorblokken. Firesylindrede sykler er tamme som kattunger ved lavt turtall – men ikke BMWs toppmodeller. De kan snarere sammenlignes med to ord som ikke vanligvis går godt sammen: en smørmyk V-Twin. Samtidig nyter XR godt av et vanvittig toppdrag helt opp til 14.500 omdreininger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det unike med denne sykkelen er at den kombinerer en motor med over 200 hester med et touringchassis og komfortabel sittestilling. Det gjør at sykkelen trives like godt på langtur som til aktiv kjøring på landeveien og den kan også bite fra seg i en runde på Rudskogen. Utstyr som varmeholker og cruisekontroll og nevnte mulighet for sidevesker gjør den også til en praktisk sykkel for langturer.

Prisen på 439.150 kroner for Competition-utgaven er stiv. Inngangspris på noe over 360.000 kroner.

BMW M 1000 XR

Motorkraft: 201 hk

Motorstørrelse: 999 cc

Dreiemoment: 113 Nm

Motortype: Væskekjølt 4-sylindret

Tankkapasitet: 20,1L

Setehøyde: 851 mm

Vekt: 223 kg

0-100: 3,2 sek

Toppfart: 270+ km/t

Pris: Fra 363.100 kroner (439.150 kr for Competition)

Suzuki GSX-S1000GX+ balanserer fart og komfort mesterlig. Foto: Suzuki
Suzuki GSX-S1000GX+ balanserer fart og komfort mesterlig. Foto: Suzuki

Komfortabel racer

GSX-S1000GX+ er Suzukis nye crossover som kombinerer motorytelsen til en sportssykkel, med oppreist sittestilling og den lange fjæringsveien til en adventuresykkel.

Her skal det kjøres langt og komfortabelt, men uten å legge beslag på fart, nedlegg og spenning.

Suzuki tar med GX opp kampen med BMWs crossovermodell vi akkurat beskrev, men legger seg langt hyggeligere i pris – dog ikke med like heftig ytelse. GX er også en direkte konkurrent til Yamaha Tracer 9 GT+ (som vi tok for oss i fjorårets utgave) og legenden i segmentet: Kawasaki Versys 1000 SE LT+.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

GX-motoren er en etterkommer av legendariske GSX-R-motoren som ble født midt på 80-tallet: en 999 cc rekkefirer som produserer 151 hk og 105 Nm dreiemoment. Standardutstyr inkluderer 25,7-liters sidevesker. GX har også Suzukis første elektroniske dempingssystem.

Suzuki GSX-S1000GX+

Motorkraft: 152 hk

Motorstørrelse: 999 cc

Dreiemoment: 105 Nm

Motortype: 4-sylindret

Tankkapasitet: 19L

Setehøyde: 845 mm

Vekt: 232 kg

0-100: 3,1 sek

Toppfart: 213 km/t

Pris: Fra 280.000 kroner

Indian FTR x 100% R Carbon får hoder til å vendes. Foto: Indian
Indian FTR x 100% R Carbon får hoder til å vendes. Foto: Indian

Bølle fra kafé til kafé

Amerikanske Indian lanserer i 2024 en modell som kun vil produseres i 400 eksemplarer verden over: FTR x 100% R Carbon – en sofistikert bølle du kan kjøre fra kafé til kafé i storbyen.

Hjertet av sykkelen er en væskekjølt 1.203 cc stor V-Twin-motor som tyner ut 120 hestekrefter.

Et pulverlakkert chassis, unike Blue Candy karbondeler og en mengde røde detaljer forteller deg at dette er 100 prosent FTR. Som prikken over i'en gir Indian også med et par matchende solbriller ved kjøp av sykkelen.

Fra 320.000 kroner.

Indian FTR x 100% R Carbon

Motorkraft: 123 hk

Motorstørrelse: 1203 cc

Dreiemoment: 120 Nm

Motortype: Væskekjølt V-Twin

Tankkapasitet: 12,9L

Setehøyde: 805 mm

Vekt: 235 kg

0-100: Uvisst

Toppfart: 210 km/t

Pris: Fra 320.000 kroner

Kawasaki Ninja 7 Hybrid er verdens første hybridmotorsykkel. Foto: Kawasaki
Kawasaki Ninja 7 Hybrid er verdens første hybridmotorsykkel. Foto: Kawasaki

Ledestjernen

Kawasaki går foran som en ledestjerne i motorsykkelverdenen. De er nemlig første produsent som satser på hybridsykler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her får du det beste fra to verdener, påstår Kawasaki: bensinforbruket til en 250-kubikker og akselerasjonen til en litersykkel.

Det skal likevel nevnes at bakhjulet ser ut som det er hentet fra en tråsykkel og vi har våre tvil til at lydbildet kan måle seg med en dundrende V-Twin eller en skrikende rekkefirer fra en 1.000-kubikker når nåla nærmer seg rødlinjen. Er bruksområdet pendling treffer nok imidlertid disse modellene spikeren på hodet.

Ninja 7 Hybrid og Z7 Hybrid er uansett nyskapende. De er hybride, men du slipper å tukle med ladekabel – batteriene lader seg opp av seg selv under kjøring. Den væskekjølte 451 cc store parallelltwin-motoren er hentet rett ut fra Kawasaki Eliminator og har 68 hestekrefter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke mye å snakke om etter du har kommet deg gjennom råskinnene de foregående avsnittene i artikkelen, men kombinert med elmotoren kan det likevel være at Kawasaki går rett til topps i en nisje i markedet som til nå er dekket av mindre sykler. Om vi skal tørre å spå noe vil nok disse modellene bli favoritter til pendling – med nok fraspark fra elmotoren til å smette inn i luker som åpner seg i køen på vei hjem fra arbeidet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den elektriske motoren er på 7 kW, men kan gi så mye som 9 kW (12 hk) på maks uttelling. Rekkevidden med fulladet batteri er 11 km. Drivstofftanken har en kapasitet på 14 liter, og oppgitt vekt for Ninja 7 er 226 kg.

Hybridsyklene har tre kjøremoduser: Sport-Hybrid, Eco-Hybrid og EV-modus.

Sport-Hybrid er designet for sporty kjøring der e-boost-funksjonen løfter hestekreftene i 5 sekunder og gir føreren tilgang til sykkelens fulle potensial. I Eco-Hybrid-modus starter den elektriske motoren under oppstart og går over fra elektrisk til hybridkraft når motoren når 2.000 omdreininger. For kun elektrisk kraft velger man EV-modus. Den er designet turer med lav hastighet og kort distanse og aktiveres kun når farten er lavere enn 30 km/t.

Syklene har også en Walk-modus med reversfunksjon.

Pris i Norge: 192.990 kroner for Ninja. 189.900 kroner for nakenmodellen Z

Kawasaki Ninja 7 Hybrid

Motorkraft: 68 hk

Motorstørrelse: 451 cc

Dreiemoment: 60 Nm

Motortype: Hybrid – Parallell Twin/Batteri

Tankkapasitet: 14L

Setehøyde: 795 mm

Vekt: 226 kg

0-100: Uvisst

Toppfart: 210 km/t

Pris: Fra 192.990 kroner

Denne artikkelen er tidligere publisert i Finansavisen Motor.