For å kunne parkere Rezvani Beast Alpha må du ha god plass!

Det ser tøft ut, men her bør du passe på når du skal parkere. Foto: Rezvani
Det ser tøft ut, men her bør du passe på når du skal parkere. Foto: Rezvani
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rezvani Beast Alpha er en amerikansk sportsbil, basert på et Lotus-chassis og med motor fra Acura. Men det er dørløsningen som har fått folk til å stirre under Los Angeles Motor Show.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er dessverre altfor sjelden vi hører om amerikanske sportsbiler, men under Los Angeles Motor Show, avduket Rezvani sin nye modell, med det beskjedne navnet Beast Alpha.

Det er en mer påkledd storebror til roadsteren Beast, som i prinsippet er en gatevennlig versjon av ultraspartanske Ariel Atom. Men uten verken tak eller noe sted å putte bagasje, ble Beast kanskje i overkant voldsom for de fleste.

Både tak og bagasjeplass

Således er Beast Alpha mer rettet mot de større markeder, med både tak og bagasjeplass. Men dette betyr også at bilen er litt tyngre enn roadsteren, og de ekstra 136 kg gjør at beistet bruker 3,2 sekunder fra 0-60 mph, kontra 2,7 sekunder for den åpne varianten. Men ikke la deg lure til å tro at Beast Alpha er en tung bil, den veier nemlig bare 884 kg. Høyden er ultralave 105 cm, mens lengden er 414 cm. Bredden er 198 cm.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette systemet kan spare deg for penger

(Saken fortsetter under)

Interiøret er typisk moderne sportsbil. Mye skinn og alcantara.
Interiøret er typisk moderne sportsbil. Mye skinn og alcantara.

Beast Alpha er bygget opp rundt et aluminium-chassis fra Lotus. Girkasse er enten 6-trinns manuell eller sekvensiell automat. Motormessig har bilene den samme kraftkilden, en K24 2,4-liters rekkefirer fra Acura, men de skiller seg ved at roadsteren har turbo, mens Alpha har kompressormating. Rezvani gjør mye trimmingsarbeid selv, som å skifte stempler, råder og kammer.

Heftige dører

Dermed får Beast Alpha 500 hestekrefter, og det holder til en toppfart på 280 km/t, kontra roadsteren med 265 km/t. Dette skyldes bedre aerodynamikk med tak. Nå er taket avtagbart for de som vil kjenne litt luft i håret, men det som virkelig får folk til å stirre er dørene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For det er en grunn til at Rezvani kaller dem Sidewinder. De glir nemlig ut og frem (litt som en Koenigsegg), og gir bilen et sinna revolvermann-uttrykk (Sidewinder refererer egentlig til AIM-9 Sidewinder missilet, som ofte står plassert litt ut og til siden på kamphelikoptre og jagerfly som bruker det)

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bare husk å parkere et godt stykke unna høye fortauskanter før du åpner dørene.

Les også: Denne bilen vil være din venn

(Saken fortsetter under)

Dørene på Beast Alpha vil nok tiltrekke seg stor oppmerksomhet for den som kjøper bilen.
Dørene på Beast Alpha vil nok tiltrekke seg stor oppmerksomhet for den som kjøper bilen.

Finnes også en Beast X

Innvendig er det som det pleier å være i en moderne sportsbil: Masse skinn og Alcantara. Instrumentpanelet har en LCD-skjerm lik typen du finner i en racerbil. Air condition og airbager er selvsagt på plass, samt en «Drive Mode Selector», som lar deg velge hvor mye du ønsker elektronikken skal gripe inn, og hvor mye krefter du vil ha tilgjengelig. Der finnes også en «Economy Mode» når du vil kjøre pent. Prisen for Beast Alpha er 200.000 dollar (rundt 1,6 millioner kroner).

Vil du absolutt ikke kjøre pent, tilbyr Rezvani også en verstingversjon av sin vanlige roadster kalt Beast X. Den har hele 700 hestekrefter med sine to Borg Warner turboladere, Med en vekt på 839 kg går det unna, og bilen gjør 0-96 km/t på 2,5 sekunder. Fabrikken har sagt de kun vil lage fem eksemplarer, og prisen er 325.000 dollar.

Les også:

Fotoboks-blinket følger deg i tre år

Nå er det høysesong for et dyrt bilproblem

Så billig får du luksusbilen nå

Denne bensinstasjonen måtte stenge på dagen

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no