Suzuki S-Cross: Denne skal 2.000 nordmenn kjøpe
Kompakt SUV kommer i ny utgave.
Suzuki tok uoffisielt patent på Norges-bil-begrepet på 90-tallet. De hadde jo et poeng også – og kunne vise til sterke salgstall på sine prisgunstige biler med firehjulsdrift.
Nå har merket en omfattende facelift av S-Cross på gang. Et nytt flaggskip, faktisk. Den kommer i et segment som øker i popularitet over alt, nemlig SUV/crossover-markedet.
S-Cross SUV skal introduseres på bilmessen i Paris i høst, men her i Norge lanseres den allerede 30. august.
– Vi har som mål å selge 2.000 eksemplarer i året, forteller Simen Wøien Christensen, i Suzuki Norge.
Stort bagasjerom
Suzuki er klare på at de mener dette er en SUV, og ikke en crossover. Den har vokst, fått ny og kraftigere front, høyere sikkerhetsnivå, sterkere motorer og ny automat- og manuell girkasse. Begge 6-trinns.
Dessuten leverer den et bagasjerom på solide 440 liter, og kan med det slå seg på brystet og kalle seg størst i segmentet.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenPå motorsiden er det en 1,4-liters bensinmotor med turbo. Den yter 140 hk og 220 Nm.
Les også: SUV-ene kjører mye oftere av veien
MYE utstyr
Og sjekk denne listen over noe av standardutstyret: Skinn, LED-teknologi på nær- og fjernlys, panoramasoltak, adaptive cruisekontroll, nøkkelfri adgang og start, DAB+ og Apple CarPlay (IPhone) / MirrorLind (Andriod-telefoner).
Dette er det få, om noen i klassen, som kan matche ...
Les også: Så bra er den nye folke-SUVen
4x4 med fire instillinger
Det har også kommet et nytt firehjulsdriftsystem, med fire moduser: Auto, sport, snow, lock.
Prisene starter på 349.000 kroner. Det er en pris som bør appellere til mange i dette segmentet.
Skal du ha automat må du legge 364.900 kroner på bordet.
Leveringene til norske kunder starter allerede mot slutten av månden.
Saken er først publisert på Broom.no
Les også:
Med dette utstyret slipper du unna fartsboten
Audi S- og RS: Salget av disse verstingene er tredoblet i Norge
Denne superbilen koster 19 millioner - og ble utsolgt på et blunk